Jag hade antagligen tagit ur spridarna, sedan blåst ner i hålen med tryckluft. När det inte kommer mer vatten vridit runt motorn tills kolven varit i topp och därefter blåst igen.
Om detta förfarande är för svårt hade jag kanske lyft toppen och tryckt ner ventilerna. Därefter vridit motorn för hand mycket sakta och hoppats på att motorn är så pass gammal att förbränningsrummet är tillräckligt stort så inte kolven krockar med ventilerna.
Har man vätska i cylindrarna så kan man förstöra ganska mycket om man försöker dra runt med för mycket kraft och stängt förbränningsrum.
En anekdot om vätska. Hade en traktormotor som hade satt sig. Lyfte spridarna och fyllde i en liten skvätt diesel i varje cylinder. Lät stå ett bra tag och lirkade lite då och då på vevaxeln. Efter ett tag lossnade motorn.
Först gick det bara att vrida några grader, men det gick mer och mer med lite lirkande. När det väl gick ganska lätt så tänkte jag försöka köra upp kolvarna i topp och därefter blåsa ut kvarvarande diesel. Tog det mycket försiktigt, men när jag fick upp ena kolven nästan i topp så kom världens dieselfontän farande ut toppen. Rätt stor volym i cylindern som skulle ut ut ett ganska litet hål...