Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Allmänt

Scania 3-serie bromsproblen

16 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna diskussioner om Scania

Scania_lvx (trådstartaren)

#1 » 09:42:04, 11-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Fick ombes på lastbilen pga för låg total bromsverkan.
Första axeln och driven är bra. Men rullaxeln (boggi) är för dålig, hade ca 22kn i bromsverkan.
Jag plocka ner allt å kolla trummor å belägg som såg bra ut. Rugga upp ytorna med sandpapper 60 och skruva ihop det igen.
Spände å justera allt perfekt. Men ändå ingen skillnad idag när jag prova bessa igen.
Hamna på 42% gräns på 45.
Frågan är: vad fan är felet??...
Scania_lvx
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:42, 02-04-2019
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R113 -89 Lastväxlare
Stockamöllan 2050
Åkerman H7MB -86

F.D Volvo BM T500I



R_Bergsten

#2 » 11:21:39, 11-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjort bes med tom bil?

Vet att gubbarna på gamla jobbet ofta bruka se till o gå några ton på flaket när de gjorde bes

1 person gillar det här inlägget.
R_Bergsten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:02, 24-02-2016

Scania_lvx (trådstartaren)

#3 » 12:02:51, 11-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja den var tom och utan flak.
Scania_lvx
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:42, 02-04-2019
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R113 -89 Lastväxlare
Stockamöllan 2050
Åkerman H7MB -86

F.D Volvo BM T500I

R_Bergsten

#4 » 18:22:06, 11-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ju va att lastkännande ventil stryper när den är helt tom.. så därför kanske de vore bra med nåt på flaket

1 person gillar det här inlägget.
R_Bergsten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:02, 24-02-2016

Scania_lvx (trådstartaren)

#5 » 18:50:17, 11-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick det tipset idag me den ventilen faktiskt!
Dock sa dom att det inte är okej att bessa med
Last..
Scania_lvx
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:42, 02-04-2019
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R113 -89 Lastväxlare
Stockamöllan 2050
Åkerman H7MB -86

F.D Volvo BM T500I

Hymas 89

#6 » 19:26:07, 11-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Besiktiga en P113 lastväxlare förra veckan med flak och 6 ton grus på flaket.
Reaktionen från "gubbarna" var positiva, då behövdes inte bilen spännas fast.
Godkända bromsar, var det, om gruset hjälpte det jag inte. Men jag tänkte aldrig tanken att åka dit utan last.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

Scania_lvx (trådstartaren)

#7 » 19:34:31, 11-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaså där ser man, de va ju lite konstigt.
Men ändå, skiten ska ju funka oavsett vilket
Kan jag tycka.. tänkte jag ska mäta lufttryck
På resp axel å se om det är den ventilen som
Hängt sig.
Scania_lvx
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:42, 02-04-2019
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R113 -89 Lastväxlare
Stockamöllan 2050
Åkerman H7MB -86

F.D Volvo BM T500I

InläggDetta inlägg har raderats av Scania_lvx den 16:14:06, 12-09-2019.

Sportsman800EFi

#9 » 20:33:03, 13-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla så att fästena för bromsklockorna på boggien inte är ruttna och sviktar vid bromsning. Kolla även så att inte klockorna innehåller sand och damm på "baksidan" och därmed bottnar där istället för att backarna når trummorna.
Sportsman800EFi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:11:34, 05-08-2010
Ort: Skinnskatteberg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hitachi EX215
Kubota KX 61-2, Kubota kx080-4
Scania R142H 6x2, Scania P92
Fiat 880 dt5, Volvo l70C,
BM VHK 116, Scania T92, Scania 143 2st, Scania 144

Scania_lvx (trådstartaren)

#10 » 23:30:12, 13-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det kan jag förstås kolla, tack för tipset!
Förövrigt så mätte jag lufttrycket vid bromsning på klockorna, kom upp till 7,5bar max.
Vet ej om där är rätt eller för lite?
Scania_lvx
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:42, 02-04-2019
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R113 -89 Lastväxlare
Stockamöllan 2050
Åkerman H7MB -86

F.D Volvo BM T500I

Turbodiesel

#11 » 15:44:13, 14-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bromskraften mäts väl vid ett lägre tryck, som ligger en bra bit under maxtrycket? ett visst manövertryck ska motsvara en viss bromskraft typ. Jobbar bara periodiskt med lastbilsbromsar.

Det är viktigt att allt rör sig lätt och fint, speciellt rullarna hos "S-kammen" och ankarbultarna.

Boggieaxeln har ofta mindre bromsar, så du kanske har lite låg bromskraft på de andra två axlarna som drar ned totalen för långt?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Scania_lvx (trådstartaren)

#12 » 09:36:04, 15-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja nu är jag lite vilse när du säger så? Det får
Du gärna utveckla.

Allt går lätt och är uppsmort.
Jag tänkte samma sak, för det är bara 5”
Trummot på tullaxeln. Men enligt besiktningen
Skulle det va samma kraft på alla axlar?
Fram och driv ligger på ca 45-50kn
Och rullaxeln på 23kn
Scania_lvx
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:42, 02-04-2019
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R113 -89 Lastväxlare
Stockamöllan 2050
Åkerman H7MB -86

F.D Volvo BM T500I

ÅÄÖ

#13 » 11:38:51, 15-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'Total bromskraft' är väl en ekvation för bromsprovardatorn där man använder uppmätt bromskraft vid registrerat tryck för varje axel, antal axlar, garanterat bromstryck och totalvikten som parametrar?!
Självklart önskvärt att varje axel då även klarar bromsa sin del av vikten..

En bild på ursprungliga bromsprotokollet vore alltså lämplig hjälp för att visa vad som är värsta problemet
ÅÄÖ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:56:50, 01-04-2015
Ort: Mitten
Sverige

Scania_lvx (trådstartaren)

#14 » 13:17:47, 15-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja så fick jag det också förklarat från början. Har ingen bild. Men senaste bes var:

Framaxeln: 44kn
Drivaxeln: 49kn
Rullaxeln: 23k

Samtliga var jämna och knappt någon pulsering.
Scania_lvx
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:42, 02-04-2019
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R113 -89 Lastväxlare
Stockamöllan 2050
Åkerman H7MB -86

F.D Volvo BM T500I

Scania_lvx (trådstartaren)

#15 » 22:17:57, 16-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen som vet på rak arm var den här lastkännande ventilen sitter placerad? kan ikke hitta den. känns som lufttrycket är för svagt.
Det ska ju va fritt blås från tankarna vid full fotbroms = 10bar? å jag får fram 7,5...
eller så är där nåt annat som stryper nånstanns?
Scania_lvx
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:42, 02-04-2019
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R113 -89 Lastväxlare
Stockamöllan 2050
Åkerman H7MB -86

F.D Volvo BM T500I


Återgå till [Scania lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se