Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Vad är detta för styrorbitrol?

16 inlägg • Sida 2 av 2
Hydraulik i traktorer

Jac

#16 » 22:11:18, 15-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Nu har jag kollat vad som sitter på plats.
Främre orbitrolen är en OSPQ 125/250 150G8011 och prioritetsventilen ser ut att heta OLS120 ( viss reservation i mörkret)
Kan detta vara kompatibelt med den bakre som nämnts tidigare och mitt sätt att koppla dom?



OSPQ 125/250 och OLS 120 satt alltså på maskinen från början?
Och nu försöker du bygga ut systemet med en OSPC 200Ls?


Nu är jag ute på och cyklar på riktigt djupt vatten, bara så det är sagt men ungefär så här tror jag det skulle kunna ligga till:

Jag tror att bägge orbitrolerna och OLS120 ventilen är av dynamic typ.
Så som jag fattar det så funkar dynamic LS lite bakvänt, olja skickas från prioventilen till orbitrolen genom LS-linjen (allstå motsatt håll mot vanlig LS). När orbitrolen används så blockeras LS-flödet och det byggs då upp ett LS-tryck. Den orbitrol som används måste ha LS förbindning med OLS ventilen men eftersom det är dynamic så går oljan alltså baklänges genom skyttelventilen och vem vet vilken väg den tar då? Vilken orbitrol hamnar den i? Hamnar den i "fel" orbitrol så sker det antagligen ingenting när du vrider på ratten.

Varför funkar då den andra orbitrolen? Tja, skyttelventilen är kanske monterad lite snett så att kulan ligger och vilar på "rätt" sida för den orbitrolen?

Om ovanstående är riktigt så ser jag ingen annan lösning än att ha en 3-vägsventil som du manövrerar själv istället för skyttelventil. Det finns säkert andra lösningar, en Danfoss handlare borde kunna hjälpa dig. Jag har tyvärr inte nåt konkret svar, bara spekulation.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006




Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se