Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Hur ska trepunktslyften fungera på en New Holland T5030

18 inlägg • Sida 1 av 2
Hydraulik i traktorer

paos (trådstartaren)

#1 » 11:06:54, 24-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har blivit ägare till en New Holland T5030 2009 i samband med övertagandet av föräldrahemmet. Trots en uppväxt på en skogsfastighet så skulle jag säga att min kunskap om traktorer har en del luckor.

Har en fråga om hur trepunktslyften ska fungera. När jag justerar trepunktslyften till en viss nivå så finns det inget som helst motstånd i dragarmarna utan de trycks uppåt vid minsta belastning. Jag kan med armkraft lyfta dragarmarna upp till deras högsta läge. Det är som att de är i ett flytläge med en justerbar lägsta nivå.

Traktorn har mekanisk justering av trepunktslyften och det är möjligt med läges och dragjustering. Jag har experimenterat med olika inställningar på spakarna för läges och dragjustering men märker ingen skillnad. Har kontrollerat nivån på hydrauloljan och det ser bra ut. Frontlastaren fungerar också bra, har inte så stor erfarenhet av frontlastare men har använt den för att lyfta ett enklare enbilsgarage utan problem i sommar.

Har jag missuppfattat funktionen helt i trepunktslyften?

//Pär
paos
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:39:38, 05-02-2019
Ort: Krokom, Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: New holland 5030



agvg

#2 » 12:01:37, 24-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Er vel helt normal det for de aller fleste traktorer.

Sent fra min Nokia 7.1 via Tapatalk
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135

Göran Ekman

#3 » 12:36:56, 24-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tre punkts lyften är på de flesta traktorer enkel verkande , det går att lyfta hydralarmarna hydraliskt men inte att trycka ned hydralarmarna. ( undantag finns).
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Osaka

#4 » 13:14:12, 24-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dragkraftsregleringen /lägesregleringen är kanske fel inställt.
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor

Osaka

#5 » 13:14:31, 24-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dragkraftsregleringen /lägesregleringen är kanske fel inställt.
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor

Göran Ekman

#6 » 13:17:03, 24-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Osaka skrev:Dragkraftsregleringen /lägesregleringen är kanske fel inställt.

Hur tänker du nu?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Osaka

#7 » 13:20:51, 24-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:
Osaka skrev:Dragkraftsregleringen /lägesregleringen är kanske fel inställt.

Hur tänker du nu?
Göran i Björnarbo

Att den är inställd så att den försöker justera lyftejöjfen för belastningar istället att man ställer armarna i ett visst läge.
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor

Göran Ekman

#8 » 13:37:49, 24-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha, du tänker att dragkraftsregleringen har hamnat i läge där minsta påverkan gör att traktorn reglerar armarna uppåt.
Det jag trodde när jag läste första inlägget var att det manuellt går att lyfta hydral armarna uppåt.
Vi kan kanske hoppas att TS läser detta och skriver några rader , annars kan jag få lite svårt att sova i natt.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

paos (trådstartaren)

#9 » 15:04:10, 24-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har placerat dragkraftshandtaget i det läge som enligt manualen ska göra att det är enbart lägesjustering.

Det är som Göran tolkat det möjligt att med händerna lyfta dragarmarna i sitt högsta läge. Har inte tillgång till någon plog eller liknande som skulle kunna användas för att testa hur dragläget skulle fungera.

Jag har skaffat ett begagnat grävaggregat och är inte säker på hur det ska anslutas till trepunkten om dragarmarna åker upp vid minsta belastning. Nu så kan jag inte ens köra ner stödbenen för då åker aggregatet uppåt. Som sagt så har jag inte så mycket kunskap om hur det ska fungera men jag trodde att det åtminstone ska vara ett visst motstånd. Har kikat på filmer med grävaggregat monterat på trepunkten och då ser det ut som den håller emot.

Men det kanske är i sin ordning att det fungerar som det gör nu och att jag måste ansluta grävaggregatet på nått annat sätt. Hoppas att jag inte gör det allt för förvirrat :myzsko:

//Pär
paos
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:39:38, 05-02-2019
Ort: Krokom, Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: New holland 5030

goslin

#10 » 15:10:52, 24-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Bra frågor som du ställer till experterna här vid Maskinisten :thumme: Jag har också tänkt på hur det fungerar när man använder grävaggregat till en jordbrukstraktor med enkelverkande trepunktslyft. På en del är det väl t.o.m svårt att stänga av lägesreglering? Har inget aggregat ännu men planerar ett mindre till Buster 400.
Med vänlig hälsning
/Gösta
goslin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:50:23, 05-09-2015
Ort: Pajala, Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo Buster 400

Göran Ekman

#11 » 21:17:48, 24-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då kan jag bara konstatera att din NH beter sig som de allra flesta traktorer inklusive de blå som finns hos mig i Björnarbo. Det är redskapets tyngd som får det som hänger i trepunkten att stäva mot jordens mittpunkt.
Hur man får det att fungera med ett grävaggregat på trepunkten har jag inte en susning om.
Vi kan hoppas att någon med erfarenhet av grävaggregat läser tråden, och kan svara på hur det ska fungera.
Men jag är just nu ganska säker på att din traktor beter sig normalt , eller kör man en blå traktor blir det inte bättre än så .
Min lösning när jag vill gräva något. Göran Ekman @ Grävsticka till lastmaskin från Ö- vik Vesslan
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Osaka

#12 » 21:29:45, 24-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läste fel, trodde att lyftarmarna levde lite eget liv och att de inte höll önskad nivå. Uppåt kan man ju lyfta dem även de ofta är tunga as. Belarustraktorer brukar dock ha dubbelverkande, perfekt när man körde lunningsvinch då man tryckte ner stödbenen för att få allt stadigt.
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor

paos (trådstartaren)

#13 » 22:11:44, 24-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok verkar som jag får acceptera att jag missuppfattat hur det ska fungera.

Får hitta en annan lösning till grävaggregatet.

Tack för hjälpen ni som svarat

//Pär

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
paos
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:39:38, 05-02-2019
Ort: Krokom, Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: New holland 5030

Göran Ekman

#14 » 08:43:48, 25-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Valtra har haft en serie midjestyrda lantbruks traktorer som kallades XM till dessa såldes det grävaggregat. Dessa fastmonterades i någon form av hylsor som satt fast i traktorns bakkropp.
Men du har grävaggregatet , jag skulle nog provköra och se hur det beter sig. Trycka ned stöd fötterna så att hydralarmarna börjar röra sig uppåt sedan gräva lite. Och se hur det beter sig , för när du gräver blir det väl att belastningen på stödfötterna blir nedåt. Som jag tänker har väl traktorns trepunkts lyft två funktioner dels att transportera grävaggregatet dels att hålla balansen på grävaggregatet.
Men att komma ihåg jag har ingen egen erfarenhet på området, har max en veckas erfarenhet av att köra traktor grävare.
Längst ned i det här lnlägget finns det en text rad, som jag tyvärr praktiserar lite för ofta.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

paos (trådstartaren)

#15 » 10:06:12, 25-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har provat gräva lite men tyckte att inte att det fungerade så bra. Ska prova mer i helgen men jag tänkte starta en tråd i "Redskap/Grävredskap och fästen" delen av forumet för att se om jag kan få lite tips på hur man kan göra.

//Pär
paos
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:39:38, 05-02-2019
Ort: Krokom, Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: New holland 5030


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se