Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Hydraulmotor sopvals

46 inlägg • Sida 3 av 4
Hydraulik i traktorer

Fuskmek (trådstartaren)

#31 » 20:46:22, 22-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Provkörde lite mera seriöst i dag. Sopade en parkering men med en del uppehåll för att kolla hur det gick med värmeutvecklingen. Kände att det gick ganska tungt i bland , och värmen ökade ganska snabbt även i tanken. Efter en stund gick det nästan inte att ta på hydraulmotorn. Något stämmer inte, varvtalet på borsten verkar ju ligga normalt enligt ögonmåttet men vad orsakar värmeökningen och den tungt gående känslan i maskinen. Kan hydraulmotorn bromsa flödet så mycket ? Enligt tabell ska max flödet vara 60l på omp 200. Måste få tag på vad maskinen verkligen ger i l/min.
De smala 3/8" slangarna, kan de orsaka detta? Blev lite funderingar från min sida här. Något förslag på hur det går att komma vidare och lösa detta problem?
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor



Jac

#32 » 21:37:22, 22-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anta 60lpm och 10m slang:
3/8" slang, ca 30-40 bars tryckfall. Nästan 4kW värmegenerering.
1/2" slang, ca 8-10 bars tryckfall.
5/8" slang,ca 4 bars tryckfall.
Edit:ser nu att dessa tal inkluderar 4 st 90gradare, kanske ganska nära verkligheten då....

Detta är teoretiska tal, i verkligheten blir det alltid mer pga nipplar, 90 gradare, presskopplingar etc.
Du bör definitivt byta slangar ja. Jag hade valt 5/8" direkt.
Är det tillräckligt för att förklara varför det går tungt? Tja, inte lätt att säga men jag tror du kommer märka skillnad.

Totalt sett i vårt avlånga land så tror jag det är en ganska vanlig tabbe med underdimensionerade slangar och nipplar som orsakar små och stora varmgångsproblem och stånkande motorer.
"Vadå? Där är ju ett långt hål i mitten som går hela vägen rakt igenom, vad är problemet?"
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Fuskmek (trådstartaren)

#33 » 05:37:01, 23-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för informativt svar! Blev ju lite misstänksam då jag fick se de klena slangarna. Byte av slangarna blir nog inte aktuellt i detta fallet då det drar med sig andra saker som jag tvivlar ägaren skulle gilla. Blir att avstå från att använda denna sopen till maskinen och leta efter en annan lösning på problemet. :klia: Kanske en mindre bensinmotor typ 12-15hk som driver valsen ?
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

Jac

#34 » 08:52:14, 23-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även om jag menar slangarna bör skiftas så är jag inte övertygad om att det är hela förklaringen.
Om du ordnar ett mättutag nära pumpen och ett mättutag nära motorn och två manometrar så får du med tryckfallet över hela linjen, där är nog några bar över ventilen också.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Fuskmek (trådstartaren)

#35 » 17:11:53, 23-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har tyvärr inte tillgång på lämpliga manometrar för tillfället så det kommer troligen att ta lite tid innan det blir något mätt. Skulle ju också behöva ett hydraulschema så att man kunde se hur det är kopplat. Ska försöka ta lite bilder på pump och ventiler under hytten men mobilen funkar inget vidare i så dåligt ljus.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

Jac

#36 » 00:45:57, 24-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går ju an att öppna motorn för att kolla så den inte är slut. Finns manualer till de flesta Danfoss motorerna.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Fuskmek (trådstartaren)

#37 » 18:34:08, 24-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägger in några dåliga bilder.Trångt som ... under hytten för att fota. Kanske inte tillför något men visar i alla fall något om hur det är kopplat.
Detta vet jag inte direkt vad det är men är kopplat till växellådan och kylaren,verkar inte ha något med yttre hydrauliken att göra. Hydraulpumpen till yttre skymtar bakom.
Bild


Prioriteringsventil ? Från pumpen via denna upp till det vanliga ventilpaketet och en annan slang går till orbitrol styrventilen.Pumpen till yttre skymtar i bakgrunden,verkar ganska stor men det vore ju bra om vi kunde få dom riktiga värdena på denna.
Bild


Ventilpaketet. Från "prioventilen" med en ganska grov slang till detta,vet inte grovleken på slangen men betydligt grövre än 1/2". Slangarna ut från ventilen är 3/8" men det verkar som det är grövre anslutnings gäng i ventilpaketet? Sedan en mycket grövre slang till retur.
Bild
Än en gång,bara visar ungefär hur det ser ut. Sopvalsen blir nog nedprioriterad så länge men skulle behöva få till någon drivning av sandspridaren. Undrar om det blir samma problem med detta.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

Fuskmek (trådstartaren)

#38 » 13:13:47, 29-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Återkommer med en fundering. Lyckades fota pumpens info bricka , kan ju inte läsa vad det står men gissningsvis ger den 40l/min om jag inte tar helt fel. Dvs något lägre än jag trodde. Visserligen ger den väl mera vid högre varv. Åter till funderingen, skulle det bli en förbättring värd namnet av värmeutvecklingen med 1/2" slang i stället för 3/8" som sitter där för 1/2" borde vara enklare att få dit än den rekommenderade på 5/8". Och 5/8" är väl mera ovanlig i butikerna.

Bild
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

magloman

#39 » 14:48:13, 29-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det står ju 40 ml/r
Borde bli 40ml per varv
Är ju samma som 40 cm3

Då get den på 1000rpm ca 40 liter
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Fuskmek (trådstartaren)

#40 » 18:08:34, 29-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja så långt är det nästan klart. Men sen är det väl vilken utväxling det är på maskinen mot pumpen. Om jag gissar även på de andra siffrorna så verkar max kontinuerligt varv vara 2300rpm och spets varv 2800rpm. Tryck kontinuerligt 225 bar spets 275, kan detta stämma? Det är då själva f#n att det inte ska kunna gå att få en vettig instruktionsbok med spec. till dessa kina grejer. Funderar om det kan vara värt att försöka med 1/2" slang då det i så fall går att få bort 4st 90graders böjar som bara de måste bromsa flödet en hel del.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

Fuskmek (trådstartaren)

#41 » 18:06:41, 01-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fått ett förslag på lösning något som även jag själv tänkt på tidigare och det är att sätta på en extra slang för att få fri retur. förslagsvis av 3/4" storlek. Då jag inte kan se något returfilter på maskinen heller så kom tanken upp att sätta på ett sådant också i samband med det andra pysslet. Till några frågor då. Är detta med fri retur användbart förslag och i så fall vilken typ av slang behövs till detta ? Finns det något lämpligt typ Y-rör att använda för att komma in på samma slang som är retur från ventilpaketet ? Förslag på lämpligt returfilter och går det bra att ha ett sådant "liggande" då det är väldigt trångt under golvet där jag tror det skulle kunna sitta ? Många frågor blir det och inte blir det lättare utan någon instruktionsbok hur det är uppbyggt .
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

Jac

#42 » 20:42:27, 01-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fri retur är bra vid motordrift, 3/4" låter bra men du bör uppgradera 3/8" slangen till 1/2" också. Teoretiskt behöver inte friretur-slangen tåla så många bar men det ska ju användas slangnipplar för hydraulik så det går ju inte med trädgårdsslang. Hör med din lokala hydraulikfirma vad dom rekommenderar.

Liggande filter går bra men det blir nog slabbigt att byta. Y-rör finns inte men T-kopplingar finns hos din lokala hydraulikfirma.

Detta filtret kanske? Lite på gränsen vad gäller flödet, varvar motorn 2500 rpm och du har 40cc pump så blir det 100lpm.
https://www.oie.se/Produkt/hydraulfilte ... 1000196863
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Fuskmek (trådstartaren)

#43 » 21:19:46, 01-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då tror jag att det blir ett försök med slangbyte och hoppas att det löser värme problemet.
Jag tackar för de olika råden angående detta. Mycket bra att få tips då jag inte har någon större vana med hydraulik. :thumme:
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

Fuskmek (trådstartaren)

#44 » 19:25:03, 28-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har inte blivit något gjort på denna maskinen ännu men skulle ha börjat under förra veckan. Kom då att tänka på att jag vet ju inte hur varm oljan verkligen är då jag provkörde sopen. Har försökt att läsa tidigare trådar om temperaturhydraulolja men tycker att jag inte blir klokare av de svaren så nu försöker jag här.
Vad är en "normal" driftstemperatur på hydraulolja och hur högt kan den stiga utan att det börjar bli skadligt ?
Var ska man mäta den temperaturen så att det blir användbara mätvärden? Tanken ?
Systemet verkar ha en kugghjulspump och gammaldags mekaniska ventiler . Systemet rymmer ca 60liter av SHS46 .
På den traktorn som sopen tidigare användes satt det en kylare för hydrauloljan börjar fundera om det måste vara en sådan för att hålla tempen vid rimliga nivåer. Men ska mäta tempen vid en ny provkörning efter att ha satt dit en ny fri retur+filter.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

Åsa-Nisse

#45 » 19:28:56, 28-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Över 60 grader så börjar det bli skadligt för oljan. Hade en saltspridare för några år sedan som producerade 85-90 grader och den blev inte gammal. Ventilpaketet kärvade och pumpen skar.

1 person gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se