Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningRegistrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Fråga Svensk Maskinprovning

165 inlägg • Sida 11 av 11
I detta forum diskuteras registrering/bevis/dokument/besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Svensk Maskinprovning (trådstartaren)

#151 » 10:47:41, 15-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr så har jag inte fått notis om att någon har svarat i tråden så svaren blir lite sena, ska försöka kolla upp varför.
SMP Svensk Maskinprovning är nu RISE
Från 1 januari 2020 börjar vi på SMP att kalla oss för RISE. Allt annat är precis som tidigare. RISE Research Institutes of Sweden är ett oberoende, statligt forskningsinstitut.
Användarvisningsbild
Svensk Maskinprovning
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:49:16, 06-02-2013
Ort: Sverige
Sverige
Maskin: Entreprenadmaskiner



Svensk Maskinprovning (trådstartaren)

#152 » 10:50:32, 15-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antevante skrev:Väcker denna tråd så får vi se om någon svarar. Har köpt en grävmaskin som ej varit besiktigad sedan 2004. Kan man få tag i äldre protokoll? Maskinen är från 1986 och jag är jäkligt nyfiken på historiken bakom.

Med vänlig hälsning, Ante


Är frågan fortfarande relevant? om ja så kan du skicka ett meddelande till mig med det "SMP" nummer som skall sitta på en dekal i maskinen så skall jag kolla vad som gäller med gamla protokoll. Om den inte är besiktigad av oss så har jag inte tillgång till några protokoll.
SMP Svensk Maskinprovning är nu RISE
Från 1 januari 2020 börjar vi på SMP att kalla oss för RISE. Allt annat är precis som tidigare. RISE Research Institutes of Sweden är ett oberoende, statligt forskningsinstitut.
Användarvisningsbild
Svensk Maskinprovning
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:49:16, 06-02-2013
Ort: Sverige
Sverige
Maskin: Entreprenadmaskiner

Svensk Maskinprovning (trådstartaren)

#153 » 11:03:40, 15-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ptr skrev:Är det så låst att det endast är tillverkarens representant som får intyga att maskinen är så att säga maskin enligt exemplet med bandtraktorn. Kan inte någon annan göra så att säga en parallell beskrivning om de nu vill betala för det? Likaväl som att bygga en helt egentillverkad och godkänna denna.


Vem som helst får CE-märka en maskin rent juridiskt om denne kan få ihop den tekniska dokumentation som krävs. Det är dock näst intill omöjligt, och definitivt oekonomiskt, eftersom du då måste ha t.ex. underlag för EMC, konstruktionshållfasthet, avgasutsläpp, bromsar, styrelektronik, datablad på alla komponenter av betydelse för säkerheten, ROPS prov på hytten (förstörande provning), etc. och allt måste uppfylla dagens krav eftersom maskinen blir betraktad som ny.

Vi får då och då frågan "kan ni CE-märka denna Volvo XX som jag importerat från USA?", svaret blir nej, vi kan inte CE-märka den eftersom det skall göras av importören och importören har ingen rimlig möjlighet att göra det utan hjälp från Volvo och de kommer inte att hjälpa till heller eftersom de inte vet hur maskinen blivit behandlad och den förmodligen inte uppfyller dagens krav.

Exempel på när det här sker på ett korrekt sätt är när CeDe Group CE-märker en Volvo maskin efter ombyggnad med t.ex. höjbar hytt eller när Rosenqvist Rail bygger om en maskin för spår. I de fallen så får de all dokumentation och intyg från tillverkaren som de behöver för sin tekniska fil för sin CE-märkning.
SMP Svensk Maskinprovning är nu RISE
Från 1 januari 2020 börjar vi på SMP att kalla oss för RISE. Allt annat är precis som tidigare. RISE Research Institutes of Sweden är ett oberoende, statligt forskningsinstitut.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Svensk Maskinprovning
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:49:16, 06-02-2013
Ort: Sverige
Sverige
Maskin: Entreprenadmaskiner

Svensk Maskinprovning (trådstartaren)

#154 » 11:07:12, 15-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ptr skrev:Råkade ut för en annan fråga för en tid sedan. Det var detta med CE -nr och utrustning som ska användas tillsammans.

Det gäller klätterselar för arbetsklättring där likadana saker finns, av samma tillverkare men sålda av olika leverantörer med olika CE-nr) skiljer en siffra eller liknande) där leverantören skriver att endast CE-märkta produkter sålda av dem med deras CE-nr garanteras att få användas ihop för att utrustningen i sin helhet ska vara godkänd.

Eller är det en Service de håller med att de kontrollerar att det de säljer får användas ihop. Men de sätter verkligen konkurrensen ur spel om de då sätter egna nr på produkterna.

Eller ska man tolka det som en service att de ser till att grejerna lirar tillsammans?

Hade tänkt köpt lite från England -lite från Tyskland med leverantör i Sverige osv. Men det kanske är bättre att köpa rättav från samma ställe, men många pengar blir det.

Vissa CE-nr förekommer på båda ställena dessutom. Det handlar om hakar, rep och linor och sele. Det mesta likartat med samma tillverkare vikt, märkning om toleranser mm. Färg kan skilja dock, och så ev märkning om vem som säljer produkten.


Tyvärr vet jag för lite om CE-märkning enligt PPE direktivet som hanterar personlig skyddsutrustning för att kunna uttala mig, jag är expert på maskindirektivet som hanterar maskiner.
SMP Svensk Maskinprovning är nu RISE
Från 1 januari 2020 börjar vi på SMP att kalla oss för RISE. Allt annat är precis som tidigare. RISE Research Institutes of Sweden är ett oberoende, statligt forskningsinstitut.
Användarvisningsbild
Svensk Maskinprovning
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:49:16, 06-02-2013
Ort: Sverige
Sverige
Maskin: Entreprenadmaskiner

Antevante

#155 » 15:10:21, 19-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svensk Maskinprovning skrev:
Antevante skrev:Väcker denna tråd så får vi se om någon svarar. Har köpt en grävmaskin som ej varit besiktigad sedan 2004. Kan man få tag i äldre protokoll? Maskinen är från 1986 och jag är jäkligt nyfiken på historiken bakom.

Med vänlig hälsning, Ante


Är frågan fortfarande relevant? om ja så kan du skicka ett meddelande till mig med det "SMP" nummer som skall sitta på en dekal i maskinen så skall jag kolla vad som gäller med gamla protokoll. Om den inte är besiktigad av oss så har jag inte tillgång till några protokoll.


Hej! Ja det är fortfarande aktuellt. Jag är lite nyfiken på maskinens tidigare liv. Tänker att jag ska SMP besiktiga den igen inom kort. Jag skickar över en bild på dekalen. Tack!

/Ante
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Svensk Maskinprovning (trådstartaren)

#156 » 15:41:37, 19-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, vi har kvar gamla protokoll på den men vi får inte lämna ut det till annat än den som var ägare då vi gjorde besiktningen. Det enda vi lämnar ut protokoll på är kontrollbesiktningar och TSA. Det du vill ha är från en arbetsmiljö besiktning och eventuellt brandbesiktning
SMP Svensk Maskinprovning är nu RISE
Från 1 januari 2020 börjar vi på SMP att kalla oss för RISE. Allt annat är precis som tidigare. RISE Research Institutes of Sweden är ett oberoende, statligt forskningsinstitut.
Användarvisningsbild
Svensk Maskinprovning
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:49:16, 06-02-2013
Ort: Sverige
Sverige
Maskin: Entreprenadmaskiner

Antevante

#157 » 23:19:59, 19-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej. Det va synd. Det finns alltså inget jag kan få ut från just denna maskinen?
Tack för du tog dig tid! Jättebra intiativ att ni finns här.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Bengt Erik Eriksson

#158 » 16:51:42, 20-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du har kontakten kan du ju be tidigare ägare att han tar ut uppgifterna och säljer till dig. OM han är intresserad vill säga..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Antevante

#159 » 18:54:38, 20-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Om du har kontakten kan du ju be tidigare ägare att han tar ut uppgifterna och säljer till dig. OM han är intresserad vill säga..


Förra ägaren har jag kontakt med. Men han har endast kört med den som hobbymaskin. Dvs aldrig besiktigat den. Jag tänkte att jag via besiktningsprotokollen skulle få reda på vem/vilka som ägt maskinen tidigare. Jag bryr mig väl egentligen inte så mycket om vad som står i protokollen av praktiska skäl, mest nyfiken på min maskins historia. Är ju lättare med bilar som har regnr.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Bengt Erik Eriksson

#160 » 20:19:53, 21-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha. Ja då blir det ju ett moment 22.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Svensk Maskinprovning (trådstartaren)

#161 » 11:14:40, 01-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu ligger hela den gamla så kallad "meddelandeserien ute med mycket info kring gamla maskiner

http://hosting.devo.se/smp/
SMP Svensk Maskinprovning är nu RISE
Från 1 januari 2020 börjar vi på SMP att kalla oss för RISE. Allt annat är precis som tidigare. RISE Research Institutes of Sweden är ett oberoende, statligt forskningsinstitut.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Svensk Maskinprovning
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:49:16, 06-02-2013
Ort: Sverige
Sverige
Maskin: Entreprenadmaskiner

Holger

#162 » 11:25:24, 01-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svensk Maskinprovning skrev:Nu ligger hela den gamla så kallad "meddelandeserien ute med mycket info kring gamla maskiner

http://hosting.devo.se/smp/

Mycket bra initiativ!
Tack för länken!

:thummar:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

bm1113

#163 » 12:25:01, 01-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja mycket trevlig läsning :) men är dessa mer för Jord & skogsbruk ?
tänkte då jag sökte på Landsverk och Åkerman och olika lastmaskiner utan så många träffar :)
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Göran Ekman

#164 » 11:12:36, 10-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fråga till Svenskmaskinprovning.
Vad gäller för att manövreringen av redskapslås på grävare, lastare eller liknande. Det jag tänker på är låsning av skopor eller övriga redskap till maskinen. Vilka år gäller olika regler?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

babewalley

#165 » 12:40:05, 12-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svensk Maskinprovning skrev:
TobiasW skrev:Jag har lite frågor:

Om man skulle importera en jordbrukstraktor från annat EU-land, t ex Nederländerna, och vill registrera den här i Sverige, vad ska man tänka på då?
Det är väl ni som utför registreringsbesiktningar?

Om man som exempel utgår från att traktorn är 4 WD, 40 km/h, årsmodell 1987.

Vilka intyg behövs o.s.v.?


Denna var enkel, all info hittar du här


Kan man finna denna .pdf / info någon annanstans, länken tycks inte fungera ?
Den som skrattar sist, tänker långsammast.
Användarvisningsbild
babewalley
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:37, 19-03-2008
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Viktor 230


Återgå till Registrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se