Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerSkid steer/teleskoplastare

Projekt renovering av Matbro TR250

43 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera skid steer och teleskoplastare här

dennis_f (trådstartaren)

#31 » 10:21:39, 05-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skruvade lite igår. Bytte oljepumpen till växellådan vilket gick smidigt men jag hittade en del olja i converterhuset. Motorolja med största sannolikhet så vevaxeltätningen behöver nog bytas.
Jag gjorde också en annan tråkig upptäckt. Nämligen att oljenivån var en hyfsad bit över max markeringen på stickan och det luktar diesel. Jag är inte världsbäst på att kolla oljan (annat än i växellådan som jag haft problem med) så hur länge det tagit för motorn att fylla på till 1cm över max på stickan vet jag inte riktigt.
Åtgärdas måste det oavsett.

Frågan är nu var det kommer in. Jag tog lös matarpumpen direkt igår och såg inga skador på membranet men det betyder ju inte att den är hel. Jag funderar på att investera i en ny matarpump. Den kostar runt 300:- från England så det är ju billigare än ett normalt oljebyte.

Hur besvärligt kan det vara att byta packboxen på insprutningspumpen? Jag har en manual för hur man tar demonterar och monterar tillbaka pumpen men ingen som säger hur man får ut packboxen. Men den borde ju gå att ta ut framåt och sedan montera en ny utan att ta isär själva pumpen tycker jag. Lucas DPS pump är det iaf.

Sista möjliga felkällan känns som spridarna. Kanske fordonsprogrammet på skolan där jag jobbar har en öppningstestare för spridare om jag har tur. Förstör man några packningar eller dylikt om man demonterar spridarna på en perkins 1004 eller kan man återmontera utan att behöva byta nått tro?

Nu kommer de obligatoriska bilderna i alla fall.


Bild

Att få lös "sprängkåpan" gick smidigt. Jag lossade två motorfästen och hissade upp motorn 5cm i bakkant för att komma åt skruvarna lättare.


Bild

Convertern


Bild

Oljepumpen som sitter i converterhuset. Man ser även lite olja i botten.


Bild

Mer olja i själva sprängkåpan.


Bild

Motorn, det fuktar lite på spridare nummer 3 (räknar man framifrån eller bakifrån? Jag räknade framifrån i alla fall).
Oklart vad som fuktar, tycker mest det såg ut som olja som kanske kommer från ventilkåpan.

2 personer gillar det här inlägget.
dennis_f
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:01:01, 06-11-2011
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor



torbjorn_forsman

#32 » 11:26:10, 05-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag har bytt packbox vid axeländen i liknande insprutningspumpar på personbilar, så har jag borrat ett ca 2 mm hål i den gamla packboxen (gäller att träffa stålinlägget i den, utan att skada vara sig axeln eller huset den sitter i), gängat i en liten plåtskruv och dragit ut den med t ex sidavbitare eller hovtång.
Om packboxen är dålig, så är säkert diverse O-ringar i pumpen också dåliga, så det är lika bra att köpa en komplett packningssats för den när man ändå håller på.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dennis_f (trådstartaren)

#33 » 20:39:25, 06-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Länge sedan jag skrev nått i tråden nu. Det innebär dock inte att jag går sysslolös :)

Växellådan har blivit monterad!


Bild

Jag vet inte vad den väger, men motorlyften fick slita lite då den står i yttersta läget :)


Bild

På plats i traktorn.
Returslangen för oljan till lådan var väldigt skavd på ett ställe så jag köpte en ny 1" slang med 2 90graders 1" vinklar. Köpte även en ny tryckslang till hydrauliken. 3/4" och ca 4 meter lång med två 1" vinklar. Totalt 3470:- inkl moms på hydroscand. Lite dyrt tycker jag nog att det blev men det gick åtminstone fort :) Och jag hade inte vågat köra mer med den slang som satt där. Den hade nötskador som gick genom 2 ståltrådslager.


Bild

Hytten har fått lite färg också!
Dörrar samt tak ska få färg nån helg framöver. Men de kan jag lacka i sprutboxen på skolan där jag jobbar så det kändes inte lika akut som hytten (som jag var tvungen att lacka utomhus).

Jag har också hunnit med att montera en ny matarpump, byta packbox på dieselpumpen, byta olja i motor och lite annat småfix. Så på nån vecka är det iaf dags att lyfta på hytten!

Filmade en liten snutt när jag provkörde kopplingen i växellådan också. Om man kollar på utgående axel från konvertern ser man när kopplingen aktiveras. Man ser också att hjulen rör sig några centimeter framåt och bakåt :)


11 personer gillar det här inlägget.
dennis_f
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:01:01, 06-11-2011
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor

Kotten

#34 » 20:47:45, 06-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyckades du ringa in chefen för att själv pressa slang en söndagkväll för det priset på slang? :uupps: Oh well, det är bra att ha det bytt och fint blir det! :grin: Följer denna tråden noggrannt :eat:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

dennis_f (trådstartaren)

#35 » 21:34:20, 06-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kotten skrev:Lyckades du ringa in chefen för att själv pressa slang en söndagkväll för det priset på slang? :uupps: Oh well, det är bra att ha det bytt och fint blir det! :grin: Följer denna tråden noggrannt :eat:


Nädå, en vanlig torsdag var det :)
Dessutom var det med 70% rabatt på ordinarie prislista. :uupps:

1 person gillar det här inlägget.
dennis_f
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:01:01, 06-11-2011
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor

Kotten

#36 » 06:33:32, 07-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ojdå! Jo slang är dyrt men aldrig kunde jag tro att de skulle hävda att 8000kr vore ett rimligt orginalpris för två slangar :uupps: Men likt blommor och katter lever de väl på rabatter :mrgreen:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

qqq

#37 » 18:25:57, 07-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dennis_f skrev:
Kotten skrev:Lyckades du ringa in chefen för att själv pressa slang en söndagkväll för det priset på slang? :uupps: Oh well, det är bra att ha det bytt och fint blir det! :grin: Följer denna tråden noggrannt :eat:


Nädå, en vanlig torsdag var det :)
Dessutom var det med 70% rabatt på ordinarie prislista. :uupps:

Är det ahlsell som äger dom..?

2 personer gillar det här inlägget.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

magnus75

#38 » 20:00:01, 16-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag har en likadan me samma diesepumpsläkage. Var köpte du tärningen?
Magnus från Skellefteå
magnus75
1 inlägg
 
Blev medlem: 15:10:32, 26-12-2013
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Matbro TR250

dennis_f (trådstartaren)

#39 » 23:20:12, 17-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

magnus75 skrev:Hej, jag har en likadan me samma diesepumpsläkage. Var köpte du tärningen?
Magnus från Skellefteå


Jag köpte den på Hedqvist Dieselservice i Luleå. Men närmaste oberoende dieselverkstad borde kunna ta hem den. Tydligen rätt vanlig pump.
dennis_f
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:01:01, 06-11-2011
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor

dennis_f (trådstartaren)

#40 » 23:58:42, 17-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just nu går det helt ok :)
Vindrutorna är monterade runt om så det är äntligen vädertätt.

Bild

Jag har fått in det viktigaste i inredningsväg för nån vecka sedan. Här har jag provmonterat instrumentkonsolen och upptäckte att
den nya vindrutan som inte är välvd utan rak (p.g.a. en prisskillnad på ett antal tusenlappar) tar i då man försöker fästa konsolen i sina fästen.
Det slutade med att jag monterade den med ett par plattjärn som distanser. Målning av dessa får ske till sommaren, det är en del skottning på G snart så.....

Bild

Ställde in en rejäl kupevärmare. Det är inte så skoj att vara ute och skruva i minus 15 grader. :grin:
Här syns även distanserna för monteringen.

Bild

Kabelhärvan och ratten är på plats.

Bild

Här syns distanserna färdigmonterade.

Bild

Första provstarten på riktigt. La i växeln och såg att tryckmätaren till växellådan reagerade lite konstigt. Det hördes också ett konstigt pysande ljud. Resultatet syns på bilden och orsaken på nästa bild.

Bild

Enligt verkstadshandboken skall trycket i växellådan ligga på runt 10 bar. Men antingen förekommer det högre tryck (stötvis?) eller så var tryckgivaren defekt. Oavsett orsak så small den. Så det blev att sätta tillbaka den gamla tryckbrytaren som satt där tidigare.
Kanske jag byter till en analog manometer med slanganslutning istället för den elektriska.

Bild

Provisoriskt hopmonterad instrumentbräda.

Bild

Det lyser!
Körde en provtur och hade lite problem med luft i konvertern som gjorde att den drog väldigt dåligt men efter några minuters körning så ordnade det upp sig så nu går den som en klocka! Känns skönt att allt verkar lira ungefär som det ska :)
Lastaren går dock fel väg, tydligen har jag förväxlat plus och minus på spaken så den går nedåt då man drar spaken mot sig.
Väldigt läskigt, skall åtgärdas snarast!

Bild

Ett stycke sprängd givare.....

Bild

Förutom att jobba med traktorn har jag bland annat hunnit vara på ABB-dagen i Skellefteå, lyssnat på lite föredrag om NorthVolt m.m. och förlorat mot den här tingesten i fyra i rad :)
Trevlig tillställning!

5 personer gillar det här inlägget.
dennis_f
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:01:01, 06-11-2011
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor

Ingoberra

#41 » 11:20:56, 24-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljebyte?
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

dennis_f (trådstartaren)

#42 » 20:48:14, 24-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingoberra skrev:Oljebyte?


Det kan man också kalla det. Jag föredrar dock att göra det när oljan är äldre än ett par timmar samt genom att samla upp oljan i ett kärl istället för att hälla ut den på marken :) den blir så besvärlig att få med till återvinningsstationen då :)

2 personer gillar det här inlägget.
dennis_f
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:01:01, 06-11-2011
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor

dennis_f (trådstartaren)

#43 » 23:36:43, 21-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har den rackaren stått sedan förra hösten. Det visade sig att när det blev kallt så skummade oljan nått fruktansvärt så convertern driver inte.
Dock har jag fått några tips av en expert (från england) på just Matbro på ett par tätningar som troligtvis är de skyldiga. Så idag gjorde jag slag i saken och började montera isär lite.
Tråkigt väder men det är inte mycket att göra åt :)


Bild
Bild
Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
dennis_f
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:01:01, 06-11-2011
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor


Återgå till Skid steer/teleskoplastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se