Hej, har ett problem med en VW golf bensin 1,6 lit 16 ventiler utan turbo från 2002. Förutom att den ryker i avgasröret nåt alldeles otroligt när den är kall så förbrukar den både mycket kylarvätska och mycket olja. Slutar i princip att ryka när den blivit varm vilket jag tror beror på att katalysatorn tar detta. Den är komptestad, ca 10 Bar på alla fyra cylindrarna. Den är provtryckt i kylsystemet 1 bar utan att den faller i tryck på en kvart, även startad utan att det syns någon som helst tryckskillnad åt något håll. Den startar bra och går riktigt kall som varm. Den läcker någon droppe olja men det är inte det som gör att oljan försvinner. Den är i dag avgastestad. Kall så alla värden åt skogen typ mer än 350 i HC mer än 5% CO men som varm så är HC under 10 på tomgång men går upp en del på 2500 rpm ca 150-200. CO går ner till nästan 0 och syret blir lågt, nån % bara. Jag vet inte motorfamilj men den har 4 separata tändspolar och luftfiltret sitter i toppkåpan. den har elgas (ingen gaswire). Inga felkoder. Det ser ut som att den är lite allmänt klabbad med så jag vet inte om allt stämmer. Vevhusventilationen är kanske inte rätt kopplad? Själva separatorn sitter nog på blockets baksida långt under, nästan omöjlig att se...
Hur skall man gå vidare? Vad tusan kan vara felet?