Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

VW Golf bensin 2002 som ryker utav tusan

36 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera bil-teman här

Janson1 (trådstartaren)

#1 » 22:07:36, 08-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, har ett problem med en VW golf bensin 1,6 lit 16 ventiler utan turbo från 2002. Förutom att den ryker i avgasröret nåt alldeles otroligt när den är kall så förbrukar den både mycket kylarvätska och mycket olja. Slutar i princip att ryka när den blivit varm vilket jag tror beror på att katalysatorn tar detta. Den är komptestad, ca 10 Bar på alla fyra cylindrarna. Den är provtryckt i kylsystemet 1 bar utan att den faller i tryck på en kvart, även startad utan att det syns någon som helst tryckskillnad åt något håll. Den startar bra och går riktigt kall som varm. Den läcker någon droppe olja men det är inte det som gör att oljan försvinner. Den är i dag avgastestad. Kall så alla värden åt skogen typ mer än 350 i HC mer än 5% CO men som varm så är HC under 10 på tomgång men går upp en del på 2500 rpm ca 150-200. CO går ner till nästan 0 och syret blir lågt, nån % bara. Jag vet inte motorfamilj men den har 4 separata tändspolar och luftfiltret sitter i toppkåpan. den har elgas (ingen gaswire). Inga felkoder. Det ser ut som att den är lite allmänt klabbad med så jag vet inte om allt stämmer. Vevhusventilationen är kanske inte rätt kopplad? Själva separatorn sitter nog på blockets baksida långt under, nästan omöjlig att se...
Hur skall man gå vidare? Vad tusan kan vara felet?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



bonnen513

#2 » 06:28:54, 09-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den ryker inte tillräckligt för att säljas till nån ungdom som vill ha en rykande bil?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Janson1 (trådstartaren)

#3 » 06:33:25, 09-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tveksamt, det är väl svartrök om det skall vara säljbart...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#4 » 08:02:34, 09-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att det är höga avgasvärden när den är kall är fullt normalt. Då går ju motorn med varmkörningsanrikning, katalysatorn har ännu inte kommit igång osv.

Jag misstänker att motorn kan vara något liknande den som sitter i den Audi A3 '03 som finns i min närhet, den har motorkod BFQ. Motorkoden brukar stå på en skylt på kamremskåpan samt på bilens utrustningsskylt som finns i reservhjulsbaljan eller under bagagerumsmattan.

Kylvätskeförbrukning brukar bero på att någon slanganslutning av plast, eller termostathuset, har spruckit. Den där Audin förbrukade en aning kylvätska redan då den var ny, man fick fylla på en gång om året. Med tiden tilltog läckaget och förra vintern blev det så stort att det gick att hitta. Det visade sig vara termostathuset som hade spruckit vid flänsen där det satt fast mot motorn.
Om motorn skulle läcka kylvätska via t ex en trasig topplockspackning, så brukar man kunna upptäcka det med hjälp av avgasanalysator genom att den slutar lambdareglera när den har gått på tomgång någon minut (i all synnerhet om man dessutom kopplar bort ev förvärmning för lambdasonden). Detta för att vatten- och glykolångorna kyler lambdasonden så den slutar fungera. Om man varvar upp en sådan motor så brukar lambdaregleringen komma igång igen,

Jag skulle gissa på igensatt vevhusventilation i första hand. I synnerhet om man kan misstänka att bilen har körts på ett sätt som bidrar till att sätta igen den (småkörningar, mycket kallstarter, långa oljebytesintervall). På en del VAG 1,6 l-motorer sitter det en oljeavskiljare ovanpå ventilkåpan, som ett mellanstycke mellan ventilkåpan och oljepåfyllningslocket, den kan bli mycket svårartat igengrodd och brukar må bra av en timme i ultraljudstvätt. Det kan också finnas nån slags backventil i vevhusventilationen, med ett gummimembran som hårdnar med tiden och slutar fungera.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#5 » 09:21:29, 09-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen bör det påpekas att ett komptest kan vara strålande även om oljeringarna koksat fast och släpper igenom olja............
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Trondos

#6 » 09:30:27, 09-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm, dette høres kjent ut. Min stesønn har en 2002 Audi A3 med 1.6 liter motor. Den har motorkode AVU, men fra mai 02 har A3 BFQ motor i følge MECA: https://catalog.meca.no/CarSelect.aspx? ... yType_ID=1

Den har brukt mye olje så lenge vi har hatt den. Vi brukte først 5W-40 syntetisk Biltema olje, men det gikk 1l/1000 km. Etter at vi gikk over til 5W-50 Biltema olje, gikk oljeforbruket ned til 1l/2500 km, så det har ikke vært gjort noe forsøk på å redusere det. Jeg har antatt at det er ventiltetninger eller noe som er synderen, men kanskje det er dags å titte litt på vevhusventilasjonen..... :hotar2:
Denne bilen er gått 22000 mil, men den ryker ikke.

Kjølevæskelekkasje har vi også hatt. Det var sprekker i termostathuset, så det har vi byttet: https://www.autodoc.co.no/maxgear/9088980
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Janson1 (trådstartaren)

#7 » 11:23:37, 09-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi skall titta på just vevhusventilationsmojängen i dag. Det här med läckage i termostathuset, det borde väl både synas och märkas vid trycktesten? Men jag skall givetvis kolla detta. Avgasvärdena var stabila på varm motor i minst 5 minuter så den läcker nog inget eller för lite glycol för att det skall påverka caten? Så, på´t igen!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#8 » 11:31:05, 09-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972: Jodå det är väl just det som är problemet. Även om motor har kokat och spänsten i ringarna är dåliga så syns det väl inte heller på ett komptest?
Trondos: Denna motor drar nästan 1 dl/milen... Den är tankad för kanske 800 kr vilket blir 50 liter och den drar 0,7 vilket ger ca 70 mil och 5-6 liter olja... Så något är katastrof!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Stefan1972

#9 » 12:08:01, 09-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag menade var väl mest om oljeförbrukningen. Många tror att ett komptest visar om oljeförbrukningen beror på ringarna. Så fungerar det inte. Speedway cyklar har inga oljeringar alls men de förbrukar olja istället och lika blir det på bilar om oljeringarna koksat fast pga dålig service. Vilket är felet på massor med moderna bilar inkl VAG, longlife problematiken alltså.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#10 » 13:46:52, 09-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

På A3:an här verkar det som om den bara läckte glykol när den stod och kallnade efter körning. Den höll alltså någotsånär tätt både när den stod i kallt tillstånd och när motorn var igång.

Fastkoksade kolvringar får man ofta loss genom att först rengöra vevhusventilationen grundligt och se till att den fungerar, sen byta olja och därefter köra bilen några timmar i sträck på landsväg (det gäller att hålla oljetemperaturen så hög att oljans sotlösande tillsatser gör nytta, och det duger inte att lämna bilen på tomgång utan motorn måste gå med belastning). När kokset börjar släppa så kan det hända att oljeförbrukningen tillfälligt blir ännu högre än vanligt, så man bör hålla koll på oljenivån ofta. Om oljan är totalsvart efter några timmars gång, så vet man att det fanns mycket avlagringar att lösa upp i motorn. Och då kan det vara läge att göra nästa oljebyte redan efter 100-200 mil och se dels om förbrukningen minskar, dels om nästa oljefyllning håller sig renare.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#11 » 15:40:04, 09-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det koks jag sett runt ringar på moderna motorer lossnar knappast av nå oljebyten direkt............Det är oftast som bakelit och oljeringar kan ibland sitta helt stumt och inte röra sig ett smack. Är man försiktig så kan man få lös dom men nä det är knappast nåt som fixar sig av nåt oljebyte.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

skogsgurra

#12 » 17:49:56, 09-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ursäkta, Maskinistlärlingen igen.

Jag fattar inget av vad ni säger. Men det låter alldeles riktigt. Bilar har jag aldrig förstått mig på. Kvinnan brukar sköta sånt. Inte för att hon gör det särskilt bra (heller). Men hon gör det.

En gång när hon pysslat om bilen extra mycket var motorn svag och svår att få igång. Det rök kraftfullt ur avgasröret. En blågrå rök. Jag hankade mig till grannen, smed och riktig Maskinist, han undrade hur i helvete det kunnat komma i så mycket olja så det rann ut när man drog upp stickan.

Han tömde väl ur ungefär sex liter innan nivån kom ner till övre strecket på stickan Den där detaljen (att det finns streck på stickan) hade Kvinnan missat. Hon gjorde som när hon fyllde saft på flaskor - ända upp till kanten "Annars blir det lätt att det möglar" :ohnej:

Grannen suckade djupt och undrade hur vi lyckats ta körkort. "Ni borde skaffa häst. Trilla har ni ju redan" Jo, visst hade vi en sån i lidret. Den stod och förföll så jag tyckte att han kunde ta hand om den. I gengäld lovade han att komma över och kolla lite på bilen med jämna mellanrum. Men nu har vi flyttat. Så det kan vara dags för överraskningar igen :sad:
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

2 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Janson1 (trådstartaren)

#13 » 18:51:35, 09-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är oljeseparatorn kollad, inga fel. Ägaren har bestämt sig för att lämna in den på verkstad. Dom säger att det är topplockspackningen och har garanti! Det är en elev på skolan som köpt sin första bil och vi hinner inte fixa den eller rättare sagt: Det är inte jag som skall fixa den utan eleverna själva och på två veckor nu innan praktiken utanför skolan så blir det en okörbar bil i flera veckor. Det passar inte tidsmässigt just nu. Får se om det räcker med topplockspackningen...?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

mathiast

#14 » 05:51:55, 10-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill han ha en reservdelsbil så har jag en med samma motor,tröttnade radikalt på det oljekäkande skräpet med evigt tänd motorlampa.
Vänta tills vevhusventen fryser på vintern och motorn trycker ur sig oljan via oljestickan eller när den plötsligt tappar all kompression vid start.
Fick ju även åka 30mil på tre cylindrar då spolen på en spridare brann upp.
Det är tveklöst rätt dåliga grejer och då 16v motorerna i synnerhet!
Numera bytt mot en fyra år äldre toyota så man slipper skruva så mycket.
Mitt tips är att inte lägga speciellt mycket tid och pengar på den golfen för dom är inte värda mycket och det kommer förmodligen bli en följetång av reparationer
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Janson1 (trådstartaren)

#15 » 07:10:11, 10-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast: Var i landet bor du? Jag har fått en känsla av att kvaliteten är ganska låg på Golf. Jag har bara haft en och det var en skitbil rakt igenom... Nu bör ju inte vevhusventilationen frysa mera detta år i alla fall. Tappar den motorn också kompressionen vid upprepade starter? Jag har väl också tipsat om att inte lägga ner för mycket utan bara precis så att den fungerar, den är besiktigad ett år framåt...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se