Har inte A i behörighet, men har ju fuskat lite är preskriberat nu, idag är jag dock lika manlig men helt grå...
esund skrev:Kör med 5st gamla hederliga bosch big knickedickare med 55w halogen på 945an
QV_ skrev:När jag testade xenon så vart det en udda ljusbild med skarpa vita fläckar. (satt H3 innan)
Vist vart det mer ljus men inget "jämt och fint". "Ljusa fläckar" gör att ögonen tror det är ljusare och stänger pupillen mer. = ser inte lika långt.
Skall man se långt så skall det vara svart närmast bilen. För är det ljust där så ställer ögona in sig efter det ljuset.
Det är av den anledningen jag inte förstår folk som använder dimljus och helljus samtidigt.
Dimljus ger ljus nära bilen för det är dimma och man måste åka sakta (för man har ingen siktsträcka)
Helljus ger ljus långt bort för man åker "fort".
Har svårt kan det vara???
Men mitt intresse är ju bättre (lagligt) halvljus. För det är max 1 dag i månaden som det ges tillfälle att använda helljuset. Alla tider på dygnet är det ett konstant flöde av mötande bilar.
QV_ skrev:När jag testade xenon så vart det en udda ljusbild med skarpa vita fläckar. (satt H3 innan)
wol skrev:
Men att få till ett bra halvljus är inte lätt och det är bilens orginallampor som gäller och att byta till starkare glödlampor eller att byta till xenon eller led är olagligt om inte bilen är typgodkänd med det.
Användare som besöker denna kategori: knasen28 och 10 gäster