Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

1155 inlägg • Sida 39 av 77
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

Murre o2 (trådstartaren)

#571 » 17:54:05, 09-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När vi råkat vara inne på sex (telefonsamtalet) så minns jag en episod när jag var 18! Hade en Volvo PV och bodde kvar hos mor på bondgården. Hade haft trevligt i bilen med en tjej på en liten skogsväg och när jag skulle köra hem henne vevade jag ned rutan och kastade ut den använda kondomen. Körde hem henne och sedan körde jag hem till gården. när jag klev ur upptäckte jag att kondomen fastnat på dörrhandtaget och hängde där och flaggade :uupps:

Tur det var sent på kvällen då jag kört runt hela Kungälv med detta fladdrande :eek:

9 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320



igelkottar

#572 » 09:24:31, 10-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då fick den vara med om en tömning till. :lmao:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

texas5020

#573 » 12:07:16, 10-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

:lmao:
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

R_Bergsten

#574 » 12:55:37, 10-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha ja de kan ju va lite retligt :D
R_Bergsten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:02, 24-02-2016

Murre o2 (trådstartaren)

#575 » 10:34:55, 13-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var alltså 1963 och jag har ju tidigare berättat om när jag och kompisen K flydde ut genom ett fönster på andra våningen i ett hus på Västra Gatan Kungälv. Vi blev ju ihop med flickorna i fråga ett tag. Kenny längre än jag då Anita en kväll stämde träff med mig och gjorde slut... Hon hade innan varit ihop med en äldre man (25 var uråldrigt när man var 18) och hade bestämt sig för att gå tillbaka till honom. Hon var medkännande och väntade sig att jag skulle ta det hårt och jag spelade med men var närmast lättade, hade känt att hon var på glid bort ett tag. Kennet fortsatte ju att vara ihop med hennes kompis så eftersom han var 17 och billös fick han hänga med Anitas nya kille och vi sågs inte så mycket framöver. Kennet dog ju för en tid sedan men vi hade tappat kontakten redan flera år innan dess.

Fri från band var det ju dags att ragga brudar igen, nya partner blev Sören som för tillfället var billös, han var sällsynt gasglad och hade kvaddat 3-4 bilar på mindre än ett år och ryktet sade att han inte längre fick helförsäkra en bil. Bolagen hade svartlistat honom. Han hade fast sällskap men det hindrade honom inte från att jaga brudar vid sidan om. Han var sällsynt pratglad, kontrast mot mig som var som Hedlund i sällskapsresan2 :grin: En riktig karaktär som måste lugnat ned sin körning lite för han träffade jag senare och då körde han lastbil för Linjebuss. Tyvärr är han död sedan länge. Forts följer (kanske).

5 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#576 » 16:00:22, 18-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bild på mig och min PV på den tiden.
Bild
En bild på mig ett år senare när jag har skördepermis från det militära.
Bild
Jag såg inte illa ut och det hade betydelse för nästa inslag.

6 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#577 » 16:00:20, 23-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Innan det tog slut med Anita ville hon vi skulle åka och hälsa på en kompis till henne. Var bara det att kompisen var intagen på ett hem för vanartiga flickor ute på Stretered :???: Jag var motvillig och inte blev det bättre när vi kom dit, en mörk kväll, vakthundar skällde och byggnaden såg ut som ett fängelse :uupps:

Blev inte mycket bättre när vi kom in fullt av tonår tjejer som verkade utsvultna på manligt sällskap och vädrade lammkött! Tjejer i grupp är inte att leka med! Så jag fick fly ut till bilen och där stannade jag tills Anita återkom. Föga modigt men det blev lite för hett där inne... Underligt nog hittar jag inget om just DN verksamheten när jag söker på Stretered idag men jag var ju där så jag vet :???:

3 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#578 » 10:30:30, 31-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag var en 15-16 år dök det ju upp byggbeskrivningar på Go Kart som kom till Sverige då. Vi var flera i gänget som byggde oss sådana, Jag och Göran byggde var sin, vi fick hålla till i en bilverkstad nära där Göran bodde. Han brukade hjälpa mannen som drev verkstaden ibland så vi fick låna svets mm mot att betala för förbrukat material. Göran är ju borta sedan länge, han var JEEP entusiast innan det var på modet och höll sig också med en Ford "åskfågel" men en gång när han låg under en bil och mekade utan att ha pallat under den rasade den ned på honom. Han överlevde men med permanenta skador och vad sjukpensionär för resten av sitt liv.

Blev inte så mycket av tävlandet för mig med Go-Karten, jag hade inte råd med motor som kunde konkurrera. Endast min kompis Göte tävlade en del, kostade honom ett finger, han körde motorn med maskinen på pallbockar när han justerade och råkade få in ett finger i kedjan :uupps:

Den där bilverkstaden fanns kvar när frugan jobbade på grusgropens kontor, företaget ägde nämligen marken och den dåvarande bilmeken som drev den hyrde verkstaden. Han var rätt lik mig till utseendet och en dag i en affär mötte jag en äldre herre jag kände lite på håll om jag får uttrycka mig så. Han kom fram och hejade och började tala om att han behövde serva sin bil och undrade om jag hade någon tid. Då jag extra knackade lite med att reparera bilar på den tiden blev jag först lite fundersam, han hörde ju inte till mina stamkunder men kunde ju fått tipps ändå. Men han gav ett intryck av att vara lite gaggig så jag insåg att han tog fel på mig och verkstads killen, hände ibland. Så jag sade att "du får titta med när du har tid får vi ordna det" :grin:

Tyvärr råkade min dubbelgångare illa ut lite senare, en morgon när frugan kom till jobbet låg brandröks doften tät på området och hon fick höra att verkstaden brunnit ned och innehavaren blivit svårt brandskadad och det var tveksamt om han skulle överleva :sad: Vad som hänt var att han stått nere i smörjgropen under en bil som han höll på att plocka ned bensintanken på. När han fick loss den var den full i bensin och han blev översköljd med bensin och tappade tanken. Blev väl en gnista när den föll och allt slog eld :uupps: Brinnande och instängd under en bil i gropen låg han illa till! Han tog sig upp och ut och lyckades släcka sina brinnande kläder men nu brann både bilen och verkstaden så han sprang en 500 meter till närmaste hus för att få hjälp. Där var som tur var frun i huset hemma och hon ställde honom direkt i dusch karbinen och skruvade på vattnet samt ringde Ambulans. Det blev helikopter till ett sjukhus med brännskadeavdelning och han överlevda faktist. Låter hans öde bekant så var det ett reportage senare i en veckotidning om hur han lyckats överleva det svåra läget. Men verkstaden är borta för gott och ingen tar fel på oss två idag...

9 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

per.björklund

#579 » 18:13:45, 01-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har det varit ett långt uppehåll. Jag tycker om att läsa om dina minnen. :buga:
Gilla läget- lös problemet

5 personer gillar det här inlägget.
per.björklund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:31:03, 02-01-2010
Ort: Eksjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kör: Renault master, Case jx90u, DB 996, Case 580, BM 10, Ford 3000

Skru'are

#580 » 21:12:05, 01-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med.
Du är saknad! :smile:

3 personer gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Murre o2 (trådstartaren)

#581 » 18:51:39, 02-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar, har saknat tid ett tag men skall försöka ta mig lite tid snart. Som jag startade mitt yrkesliv långt innan datorerna tog över tänkte jag berätta om en typisk arbetsdag innan datorerna och efter att allt skulle gå via dem. Jag vet vilket jag föredrog :grin:

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

magirus

#582 » 20:13:02, 02-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gott att se du är i farten! :shake_hands:

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

Murre o2 (trådstartaren)

#583 » 18:09:55, 03-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ju inte jämföra exakt samma jobb innan och efter datorerna tog över så det får bli en lite ojämn jämförelse. Jag börjar med en dag som dagtidsförman på sjuttiotalet.

Anlände till jobbet en 0650 och knallade ned till källaren och bytte om, skyddsskor och hjälm samt skyddsglasögon. Gick sedan och hämtade personsökaren i laddstället och stoppade den i bröstfickan. Knallade in till fabriken och förmanskontoret och läste i liggaren vad som hänt ned kvällen och natten. Vad som stack ut var en brand i 105 ans tork, skiftförmannen skrev stolt att skiftet lyckats släcka med stort besvär utan att tillkalla brandkåren :uupps: idiotiskt tyckte jag personligen kunde lätt spridit sig, jag hade själv en gån tagit ut brandkåren vid en brand i mixer 107 då jag ville vara säker på att branden inte spred sig uppströms, hade inte behövt dem visade det sig men säkerheten går först i alla lägen. Nå nu behövde jag. se hur snabbt underhåll kunde få igång den torken igen, utsugsfläckt motorn var vad som överhettats och den måste bytas. En titt in till min dagtidsgrupp för att säga godmorgon var ned på listan. Efter det gick jag till el och instrument verkstaden och hörde om läget med fläktenheten, de var redan på jobbet och hade hämtat ny enhet så om en två timmar borde bytet var klart. En pratstund med skiftförman där vi uppdaterade varandra kom next. Sedan gick jag den vanliga rundan, kollade i alla linjers söker om problem, endast en trasig flex slang vid L107 utlastning som jag skrev upp i min lilla bok för att skriva arbetsorder på när jag kom till mig kontoret.
Sedan gick jag min vanliga runda runt hela mit fabriksområde , kollade så alla maskiner var ok. Det vanlig, lyssna lukta och känna med handpåläggning om tveksam. Noterade pellets spill ute på plattan under 100 tons silorna så jag satte en av mina dagtider på att ösa upp det. Dags för fika upp på kontoret så jag gick upp, hämtade posten i mitt postfack på vägen upp. Efter fikat kollade jag posten. Förra veckans driftrapport med drifttider och stopporsaker som jag skrivit ut och skickat till gänget som tog hand om det och tryckte upp det för att sedan skicka ut hade kommit för godkännande så jag gick igenom den, var på engelska, förmodligen för att bolaget då var ägt till 50% av amerikanare... Tyvärr hittade jag ett fel så jag fick skicka tillbaka den för rättelse, ibland kunde jag skriva fel men för det mesta var det det gänget som missat, någon gång kunde det vare fel också på den rättade rapporten och då blev det lite kris då rapporten måste vara ute inom en viss tid.

Sedan tittade jag i nästa intern kuvert, det var från förslags kommittén med förslag som måste utredas. Gick igenom dem, alla utom ett avslog jag och det sista behövde jag titta närmare på så det lade jag åtsidan så. länge.
Framme vid lunch det det var dags att äta efter att jag kollat upp om torken var igång vilket den var.

Efter matrasten skrev jag arbetsorder på den trasiga flexslangen och sedan började jag skriva arbetsorder för ett stopp för rengöring på L 107, skrev också i arbetstillstånden i förväg så jag kunde gå och lägga ut dem i kontrollrummet sedan. Där tog efter linjen stoppat 0615 nästa morgon skiftförman över och låste all utrustning som berördes och sedan godkände linjeoperatören att underhåll skriva in sig och starta jobbet.
Dagen var inte riktigt slut här men det räcker nog för att ge en bild av hur det gick till när penna och papper var kung och PC var för nördar :grin:

11 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

magirus

#584 » 21:34:06, 03-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:
magirus
 

Murre o2 (trådstartaren)

#585 » 15:09:37, 08-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite mer om jobbet som dagtidsförman. Trots namnet var arbetsledning av dagtidsgruppen på en 6-7 pers än mindre del av jobbet då alla där hade sina fasta uppgifter och var i stort sett självgående så det handlade mest om att signera tidrapportering och se till att gruppen kände sig uppdaterade och som en del av fabriksenheten. Ansvaret för dagtids förmans jobbet låg mest på att ha ansvaret för både byggnader och maskiner i fabriksdelen.

Min största bidrag blev nog när jag tog itu med de för många stoppen för knivbyte på linjerna, utslitna knivar byts relativt snabbt men redan en två timmars stopp per linje i onödan sticker ut i statistiken. Orsaken låg i att när det blev problem med "svansar" på pelletsen så beror det oftast på att smältan ut ur hålskivan var för varm och kletade sig när knivarna passerade. Sänka massatempen, pW vattentemperaturen eller minska ångtrycket till hålskivan var då rätt åtgärd men en enklare metod var att dra år kniv justeringen så knivarna gick mot hålskivan :uupps: Knivarna var ju injekterade av underhållsgruppen med bladmått för rätt avstånd och det var ju då förstört.

Vad värre, knivarna slets ju snart ned så svansarna återkommer efter några skift varpå det skruvades in igen. Knivarna slets ut och dyrbara hålskivorna tog också stryk och onödig stopp måste tas.

Jag installerade lås på justeringarna så skiftförman måste tillkallas för justering och gick ut med standard manövrar för att rätt åtgärda problem med PG. Förbättrade stopp statistiken markant och sparade dessutom många kronor i mek jour utryckningar.

12 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se