Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapÖvriga jordbruksmaskiner och -redskap

Köpa nyare ringvält, Väderstad, Heva, Dalbo, ???

167 inlägg • Sida 4 av 12
Diskutera övriga jordbruksmaskiner och -redskap i detta forum

Trigon (trådstartaren)

#46 » 09:34:36, 12-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vikten blir ju större med större ring. Men å andra sidan blir fotavtrycket större också, så jordpackningsmässigt kanske det går på ett ut? Stennedtryckningen blir väl bättre med högre totalvikt. Men bäst kanske skulle vara att köpa ett rejält chassi med liten ring och hänga på så mycket extra vikt man vågar?
Överlag är det väl mycket mode i jordbruksredskap, och just nu är det modernt med stora ringar? Då vill alla inklusive jag själv ha det? :svettas:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90



gaffa

#47 » 09:49:14, 12-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stora stenar som lyfter välten trycks eventuellt ner bättre men dem ska du plocka :grin: När det gäller små stenar så är det skit samma eftersom den större diametern ger större anläggningsyta mot marken. För övrigt så har ni väl stenfritt?
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

e_pettersson

#48 » 10:12:02, 12-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kostar inte en sådan väderstad hd en enorm förmögenhet?
https://www.blocket.se/vi/76812496.htm
Har ägts av en rutinerad stenodlare. Utrustad med flaggpinnar och plattform med plats för hela stenplockarligan ink cobra och dynamit :grin:
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

1 person gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Trigon (trådstartaren)

#49 » 10:36:57, 12-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En 9,4 meters Väderstad Cambridge HD med sladdplanka och double knife (ifall det skulle bli skorpa nån gång) verkar gå att köpa ny för ca 300 000 kr under kampanjen som är fram till mitten på december. Javisst det är jättemycket pengar, men man får ju inte mycket ränta för pengarna på banken heller :grin:

Den HV9 välten du länkar till verkar annars lämplig om den nu inte är så sliten som man kan tro med den stenplattformen. :grin:
Hur blir det att koppla efter en harv med så kort drag? Det blir kanske lagom så att man kommer runt med 7930in och dubbelmontage fram utan styrbromsar (50 meter vändteg). :grin:
Nåja, förlänga ett drag ska nog även jag kunna klara av i och för sig.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#50 » 10:39:02, 12-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:Stora stenar som lyfter välten trycks eventuellt ner bättre men dem ska du plocka :grin: När det gäller små stenar så är det skit samma eftersom den större diametern ger större anläggningsyta mot marken. För övrigt så har ni väl stenfritt?


Nej det är inte mycket sten här, men det finns en och annan på sina ställen.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

e_pettersson

#51 » 10:55:52, 12-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ica aktien har gått upp 36% sedan ungefär ett år tillbaka. Om det nu är fullt på kontot och avkastningen är katastrof :grin:
Åk och bjud 65 och erbjud pengar direkt och hämtning i samma stund så blir det nog två glada. Kan du placera 235 000 på något annat. Familjen stark har så dom klarar sig endå :grin:
Draget måste förlängas.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

2 personer gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Trigon (trådstartaren)

#52 » 10:59:27, 12-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom jag är för feg för börsen just nu så är det inte bara ett konto som är fullt. :grin:

Men du har rätt i att en ny vält inte är värd mellanskillnaden, i alla fall inte för mig i nuläget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Alrik

#53 » 11:03:31, 12-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur mycket skillnad gör de rent funktionsmässigt att mellanringarna är helt släta mot taggiga?

Räknade för ett tag sedan att man kanske kunde köpa en vält för typ skrotvärde och byta ringar på den men de är inte lönsamt någonstans.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

e_pettersson

#54 » 11:19:51, 12-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:Eftersom jag är för feg för börsen just nu så är det inte bara ett konto som är fullt. :grin:

Men du har rätt i att en ny vält inte är värd mellanskillnaden, i alla fall inte för mig i nuläget.


Du kan säkert pruta 5 000 till eftersom den saknar stödben om nu inte stenen ingår :grin:
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

2 personer gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

e_pettersson

#55 » 11:31:32, 12-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ju tillägga att det går bra att bryta skorpa med harven och välten efter och vill du ha skorpknivar kan du montera dom på harven. Är man ute i optimal tidpunkt och inte har någon pansar jord kan enbart en Cambridge vält knäcka den lagom.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

1 person gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman

#56 » 11:59:24, 12-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slitage på en äldre vält. Ringarna syns ju hur slitna dom är . Vad är det mera som slits? lager, gummi fjädringen hydral kolvar.
Om ramen måste väl synas om den är lappad eller behov av lappning. Viker man ut välten och kör på en slät yta går man bakom ser man väl om axlarna är raka. En vält där borde man väl kunna få en ganska bra uppfattning om skicket ganska enkelt.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

gaffa

#57 » 13:24:41, 12-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp en HV 10 i rosa kulör för 25 tusen gör jobbet minst lika bra på leran och eliminerar behov av maskinhall av två anledningar. Pengarna kan jag låna om jag köper till mark, du får 0,9% bundet på 5 år och amorteringsfritt vilket är bättre än de flesta andra alternativa placeringar :grin:
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

gaffa

#58 » 13:29:06, 12-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:Hur mycket skillnad gör de rent funktionsmässigt att mellanringarna är helt släta mot taggiga?

Räknade för ett tag sedan att man kanske kunde köpa en vält för typ skrotvärde och byta ringar på den men de är inte lönsamt någonstans.


Taggarna behövs bara om jorden är helt stensatt. Tanken är att taggarna ska få välten att gå över stenarna i stället för att skjuta dem framför sig. Stenringar heter ju de smala ringarna av någon logisk anledning.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Trigon (trådstartaren)

#59 » 23:12:21, 12-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:Köp en HV 10 i rosa kulör för 25 tusen gör jobbet minst lika bra på leran och eliminerar behov av maskinhall av två anledningar. Pengarna kan jag låna om jag köper till mark, du får 0,9% bundet på 5 år och amorteringsfritt vilket är bättre än de flesta andra alternativa placeringar :grin:


Det var ju snällt av dig att du kan förbarma dig lite över mina bekymmer med dåliga räntor. :grin:
Risken är väl att jag kommer behöva dem själv förr eller senare när jag ska köpa mer mark och det är väl förstås också en bra anledning att inte köpa en nyare vält i nuläget. Kanske kan man också hinna bottenfiska lite om börsen väl skulle få för sig att krascha nån gång, i och för sig har jag väntat rätt länge på det nu. :svettas: :grin:

Men kan det verkligen ha funnits en HV 9,3 också? Det hade ju passat väldigt bra till 9 meters NZAn. Eller har de bara stegat lite slarvigt när de mätte bredden tro?

Alrik skrev:Hur mycket skillnad gör de rent funktionsmässigt att mellanringarna är helt släta mot taggiga?

Räknade för ett tag sedan att man kanske kunde köpa en vält för typ skrotvärde och byta ringar på den men de är inte lönsamt någonstans.


Att nya ringar verkar vara tillverkade av nån ädlare metall har jag också konstaterat och tänkte därför att det kanske var en bra anledning till att köpa helt nytt. Men det är klart att håller bara gamla slitna ringar ihop, och funktionen inte är undermålig jämfört med nya så är det väl som Pettersson säger (och nån mer nog varit inne på tidigare också, Busholle?) att man lika gärna kan ha skorpbrytarstål på harvens sladdplanka och klara sig med ett gammalt kadaver till vält.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

busholle

#60 » 07:16:19, 13-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nog antytt det men inte sagt det, eftersom du har en bra harv så lägg några kronor på den. Kan det kosta 30000 att montera snabbfästen på crossboarden och ett vältdrag? En 9m vält bör du hitta i bra skick för 70000 och då kan du lägga undan de 200000 till mer mark om de nu bränner i plånboken.

Det finns minst 2st 9,3-9,4m väderstad HV på blocket för runt 80000 och de ser inte ut som kriget. Pruta hårt och lägg några timmar i verkstaden så draget blir teleskopiskt så är du i mål.

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.


Återgå till Övriga jordbruksmaskiner och -redskap

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se