Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseBild-serier och filmsnuttar

Diverse bilder från mina projekt och äventyr

1108 inlägg • Sida 35 av 74
Här kan du starta inlägg med bild-serier på maskiner.
Använd detta forum även för roliga filmsnuttar som du hittar på nätet.

Kotten (trådstartaren)

#511 » 20:02:57, 27-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, det borde jag verkligen :mrgreen: Ofta går det dock med hylsor så än så länge har jag klarat mig, ibland duger skiftnyckel också och gick inte det så är det vinkelslip :vissla: Idag blev det iallafall en tur till biltema så en tumsats med 9st blocknycklar inhandlades! Även en extra 1/2 tum köptes eftersom vi har dubbletter några av de andra också, det måste man ju! Men före vi körde fick jag en uppenbarelse...


Bild
Jag ångrar inte köpet av maskintrailer :mrgreen: Fast vad är guldet i slutet av regnbågen? Stora Deutzen, maskintrailern eller H10an? Kanske det rent av är nöjet med att få göra sånt här roligt :grin:


Bild
Biltema har tydligen blivit Jultema i Oktober :mrgreen:


Bild
Och Jula har redan börjat med Julamust! :mrgreen: Passar perfekt för oss skåningar! Färgerna var så juliga att jag inte märkte skruvdragaren först :vissla: God var den också


Bild
Sen köpte jag något jag borde skaffat för länge sedan, en liten 12V pump för att tömma (mina!) tankar med! :grin: Mycket lättare att rengöra dieseltankar eller tömma tankar som ska skrotas nu. Pumpen monterades direkt på kabelsko till - polen och en batterifrånskiljare på + polen, fick även sätta en lampa (sidomarkeringsljus) för att man inte ska glömma bort den, den är tyst :smile: Och om ni fortfarande inte tror att mina syften är enbart ädla kan jag berätta att den pumpar hela 120 liter i timmen, ser ni mig med denna kopplad till er bil när ni äter kan ni alltså gott äta upp innan ni kommer ut :mrgreen: Hemomkring gör det ju inget om den går 5-15min, priset var viktigast.


Bild
Tydligen använder jag inte dumpervagnen nog :uupps: Det växer ju till och med vass i den! Flakets dräneringshål är täppta av lera och efter några månaders regn fanns nu både dykarbaggar och annat liv i mitt lilla ekosystem :vissla: Tyvärr fick de åka ut.

H10an är nu äntligen av maskintrailern också! :grin: Den är dock jobbig som fan att starta och går bara en minut innan den pluttrar och dör, ska tömma bränsletanken och rengöra så kanske det går bättre. Växlarna är också konstiga men nu vet jag iallafall vad jag ska göra när den väl kommer igång igen! Efter lite fix, ett stort batteri och kärlek ska den nog bli körduglig igen :smile: Måste skaffa mig några "räddad från skroten" klistermärken!
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73



torbjorn_forsman

#512 » 22:13:25, 27-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

För såna där tanktömningar använder jag en bränslepump från någon gammal bensinbil med insprutning (tror den kommer från en Opel Omega ungefär '88). Även den ger ungefär 2 liter i minuten. Jag har gjort i ordning en kabel med ciggplugg i andra änden.
Har även en kabel med ciggplugg i ena änden, och i andra änden finns en stor krokodilklämma för minus och ett 6,3 mm flatstift för plus. Den används om man ska pumpa ur bränslet ur tanken på en skrotbil med fungerande elektrisk pump kvar. Då rycker man ur skrotbilens bränslepumprelä, sticker i flatstiftet i reläsockeln och jordar på lämpligt ställe i närheten. Lossar en bränsleslang i motorrummet och skickar ner i en dunk. Då får man t o m bränslet filtrerat genom skrotbilens bränslefilter!

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Kotten (trådstartaren)

#513 » 22:49:35, 27-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det lät som ett smidigt koncept! :thumme: Jag kommer nog med fler monteringssätt med tiden, sen kan vi göra ett färdigt slangar-kit :vissla: :mrgreen:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Martin.Eriksson

#514 » 23:16:20, 27-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har brukat köpa en pump på jula som man sätter på borrmaskin. Kostar inte mycket å pumpar bra

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

frippis

#515 » 11:09:31, 28-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:Har brukat köpa en pump på jula som man sätter på borrmaskin. Kostar inte mycket å pumpar bra

Skickat från min G8141 via Tapatalk


Har för mig att de bara är godkända för att pumpa diesel, är det någon fara i praktiken med bensin?
frippis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:18:24, 16-03-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135

Martin.Eriksson

#516 » 12:40:22, 28-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej ja har bara pumpat diesel och vatten med dom..

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

torbjorn_forsman

#517 » 13:22:13, 28-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

frippis skrev:
Martin.Eriksson skrev:Har brukat köpa en pump på jula som man sätter på borrmaskin. Kostar inte mycket å pumpar bra

Skickat från min G8141 via Tapatalk


Har för mig att de bara är godkända för att pumpa diesel, är det någon fara i praktiken med bensin?


Problemet är väl att axeltätningarna (förmodligen O-ringar) i de där pumparna kräver smörjning. Oljeblandad bensin skulle nog gå bra. Och så får man ju tänka sig för beträffande bensinångor och gnistbildning vid kollektorn i borrmaskinens motor.
Sen är väl frågan vem som har "godkänt" dem och enligt vilken standard?

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Kotten (trådstartaren)

#518 » 20:38:33, 31-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har blivit lite mer fixat med H10an! Tydligen var matarpumpen kass så det blev en helt ny som ska på plats imorgon :smile:
Bild
Ventilsliderna hade nog behövt lite smärgelduk :uupps:

Bild
Tanken sitter så kasst till, skulle försöka suga upp och se om det är smuts i tanken men det tog ett tag innan man kom åt. Var lite lågt med diesel men ingen nämnvärd smuts!

Bild
Det blir fint när det börjar skymma :smile: Tyvärr går det inte riktigt att fånga på bild utan systemkameran, stativ och justering av ljus

Bild
Sist idag lyckades jag också krossa ena backspegeln på Deutzen :ohnej: Det har varit några "sådana" dagar, men det ska inte stoppa mig! Nu kan jag ta itu med storDeutzen lite, tänkte sätta okrossbar spegel när man ändå byter :smile: Då borde det bara svida en gång... när man betalar :vissla:

Hann också fixa lite med maskintrailern, bilder kommer förhoppningsvis imorgon :thumme: I morse tog jag en runda i skogen med brandbomben, här är en film av två videoklipp jag lyckades få ut av min billiga actionkamera som stannar videon efter slumpmässig tid :klia: Blir väl att köpa en riktig GoPro för att få nåt vettigt :smile:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Kotten (trådstartaren)

#519 » 19:09:07, 08-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Fick igång h10an för en vecka sedan! :grin: Ny matarpump gjorde verkligen det! Upp och körde 15 meter, sen tvärdog motorn. Hade låtit innan från generatorn men senare konstaterade att det löst sig med rostlösare och motorn istället väsnades :uupps: Så nu gick motorn, ish? Startar motvilligt, går 3 sekunder och skär sedan rakt av.

Bild
Testade några grejer som att smörja pumpen och sånt men nä det måste vara motorn som skär, om någon annan inte har bättre vetskap :smile: Något lager i motorn förhoppningsvis, den får väl monteras ner och renoveras!

Bild
Kedjorna på H10an är så nedslitna att man undrar om de någonsin är i kontakt med marken? :mrgreen:



Bild
Sen fokuserade vi på Chasesiden. Detta var silen till bränsletanken :mrgreen: Inte konstigt att den stannade när vi fick hem den, om det vore så enkelt bara istället för att båda majormotorerna var kassa..

Bild
Tanken var iallafall inte jättesmutsig, ett lager på botten men inte illa egentligen

Bild
Med ett specialgjort verktyg (trasa på pinne med buntband på :vissla: ) rensades tanken! Sen var det bara att börja plocka ur motorn :smile:

Bild
Ser ni motorfästet? Tre ljusa hål syns iallafall, efter att motorns bultar till växellådan hade avlägnats såg vi att bakre motorfäste var svetsade på plats, skar därför bort det ena men då ramlade båda av. Genombränning på högst en tiondels millimeter :mrgreen: Det ska göras rätt när det kommer ihop sen, nu satt den bara i 8-10 bultar som nog inte var av högre kaliber än M10x30 :uupps:

Bild
Det är relativt rymligt iallafall!

Bild
Och där åker motorn ur! :grin: Förvånansvärt lätt, största problem kom egentligen när den skulle ner sen eftersom vår motortalja i taket vägrade gå ner med last på :ohnej: Fick ta ner motorn på en pall med Case lastaren, än är det inte läge att sälja den :vissla:

Bild
Ska kopplingen se ut såhär?` :klia: Urtrampningslagret såg bra ut iallafall


Bild
Sen hämtades ett par nykrängda framdäck till Höglunden! :grin: Dags att vinterstäda!

Bild
Städa städa i bakgaraget, här står Olivern men den fick köras ut för stunden

Bild
Bild
Ser mycket finare ut med ett par veterantraktorer inne :smile: När trucken skrotats är det plats för ännu en traktor! Trucken måste glödas flera minuter för att starta, kokar efter någon minuts körning, välter lätt, har punka och är allmänt onödig särskilt snart när Chasesiden kommer i drift och kan åka inomhus. Styrningen kanske inte är helt lika bra som trucken men vi har inget lager så det kvittar.


Som ni nu förstår borde gårdsplanen och gården i allmänhet vara nästan tom nu ju :vissla: Därför räddade jag något nytt roligt idag :mrgreen: Bilder kommer imorgon, någon som vågar gissa vad det är denna gången? Ingen baklastare men ändå byggd på någon variant av Major, nu blev det nästan lite lätt :smile:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

dea

#520 » 20:22:48, 08-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med den bilden på tryckplattan hade jag påstått att där är nåt fel på urtrampningslagret. Ser trevligt ut med traktorerna inställda

1 person gillar det här inlägget.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

Mattias_E

#521 » 23:07:09, 08-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kotten skrev:Som ni nu förstår borde gårdsplanen och gården i allmänhet vara nästan tom nu ju :vissla: Därför räddade jag något nytt roligt idag :mrgreen: Bilder kommer imorgon, någon som vågar gissa vad det är denna gången? Ingen baklastare men ändå byggd på någon variant av Major, nu blev det nästan lite lätt :smile:


En traktorgrävare? :idee:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Kotten (trådstartaren)

#522 » 19:50:09, 09-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt rätt Mattias! :grin:
Detta inlägget skrevs halvt igår och halvt idag, så ni inte blir mer förvirrade än nödvändigt :mrgreen:

Bild
Efter många år ståendes här skulle den bort :smile: För egen hand till och med eftersom den skulle fungerat bra när den ställdes.

Bild
Efter några startförsök small batteriet vi tog med :uupps: Det lät allt högt! Som tur är skadades ingen. Troligen något fel med det för det började smälta lite före, det är trots allt gammalt.

Bild
Men efter några försök gick den igång! Då var det bara att få upp grävaggregatet som var helt utfällt och sen rulla iväg i ettan :mrgreen: Hittade bara 3 växlar fram och en bak, men letade inte så noga under all smuts.

Bild
Tvåan var inte så snabb den heller :vissla: Ville ínte fresta maskinen innan den var hemma heller, hade förresten bara en kilometer hem

Bild
Där bak hänger den :mrgreen: Stor och stark!

Bild
Det var länge sedan jag körde en traktor där jag inte nådde ner till pedalerna :mrgreen: Är en högre gräv-stol som är snurrbar, mestadelen av tiden satt jag dock framför den, det var ganska lagom.

Bild
Efter ett tag vågade jag i med 3an, då gick det allt undan! :mrgreen: För varje växling lättar framhjulen lite och det svajar mer, typiskt gamla maskiner :smile:

Bild
Bild
Väl hemma var den riktigt fin ju! Visst alla däck är väldigt spruckna och slitna men håller ändå ihop :smile: När ni ser detta borde den vara tvättad, ha huv på sig...

Bild
...och en annan ljuddämpare :mrgreen: Det rök iallafall inte in i hytten mirakulöst nog, det rök överallt annars! Avgasröret är också sprucket under ljuddämparen, men detta bör göra mycket :smile:

Och idag skulle allt hända! Typiskt så regnade det också hela dagen
Bild
Men traktorn ville inte starta :???: Efter något försök gick inte ens startmotorn, gick igenom sladdar, kontakter, osv osv men inget blev bättre. Startrelät skickade mig på ett villospår och efter 2 timmar kunde jag konstatera att startmotorn inte brydde sig om ström alls utan ville mest vila. Som tur är fick jag med en till! Denna hade dock legat på hylla länge nog att den rostat lite invändigt så drevet inte skjöt ut, den kunde alltså snurra men inte hjälpte det när motorn stod still :mrgreen: Putsade upp axeln, mm tills den fungerade som önskat och skruvade sen på startmotorn igen!

Bild
Det var en del saker inkopplade och en del saker halvt inkopplade, men inget fungerade så jag rev bort det mesta.

Bild
Efter montering av den nya startmotorn gick den igång! :grin:

Bild
Bild
Här är förresten varför jag inte nådde ner till pedalerna :vissla: Den är också liiite smutsig inne

Bild
Redo att tvättas!

Bild
Bygdens finaste slangar :mrgreen:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Efter! Ser ju som ny ut! :grin: Eftersom den är så lysande blå kallar jag den från och med nu, Smurfen :mrgreen: Smurfen är nu lysande ren och har fått ny ljuddämpare, summa summarum är den ni riktigt fin :smile: Visst man startar den på en huvudströmbrytare på sidan men hellre det än genom att tjuvkoppla med skiftnyckel

Bild
Typskylten säger detta, det är som synes på grävaggregatet ett finskt AHMA 450 aggregat, här avslöjas även att det är från 1965! Vad man mer får ut av denna vet jag inte riktigt :smile:


Då var alltså ännu en rolig maskin räddad som jag ser det, jag ska nog leka med den ett tag men det är svårt att motivera eftersom vi redan har hjulgrävare och bandgrävare. Lite kul får man ha :eat:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

12 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

CountyBruff

#523 » 20:00:53, 09-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spak med gul knopp kan vara hög-låg,
var det på vår supermajor.

1 person gillar det här inlägget.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

Kotten (trådstartaren)

#524 » 20:19:02, 09-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

CountyBruff skrev:Spak med gul knopp kan vara hög-låg,
var det på vår supermajor.


Verkar vara så :thumme: Denna verkar vara en power major enligt internets samlade expertis :smile:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Hidsmekolek

#525 » 22:32:35, 09-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stilig maskin!
Entreprenadfirman börjar bli komplett! :mrgreen:
Instrumenten vid ratten och trumbroms säger ju powermajor. :thumme:
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

2 personer gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Bild-serier och filmsnuttar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se