Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Slipstenar

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

Exkroken (trådstartaren)

#1 » 12:39:15, 02-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu fått tag på en gigantisk manick med en Gotlandssten (antar jag) drygt 500mm i diameter och 80mm bredd. Allt monterat i stativ med elmotor som ser ut att vara typ 70 år kopplad till vinkelväxeln och sedan remmar. Vet någon hur grov en en slik sten är eller brukade vara mätt i "grit". Fanns eller finns det flera grader.
Tacksam för svar er ödmjuka Magnus Erixon
Exkroken
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 02:29:31, 24-10-2014
Ort: Sundsvall och ibland Umeå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Fordson major 1964 JCB grävaggregat (såld men har kvar en drivaxel och lite slang.
BM 225 196??



Ivar Risslén

#2 » 14:14:06, 02-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

På en slipsten är det inte så noga med grader huvudsaken är att den biter när man ska vässa någon sak.

På slipmaskiner så brukade det vara mer noga då det påverkade ytan på föremålet som man slipade.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Exkroken (trådstartaren)

#3 » 14:43:27, 02-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja jag var mest nyfiken om någon hade koll. Stenen är rödaktig och när jag googlar börjar jag tro att det är en sk Orsasten. Jag använder i dag Tormek system och har både en vanlig sten och en mycket fin japansk vattensten. Tyvärr är båda väldigt dyra och 250 mm i diameter - så det bli många kronor per millimeter. Ska bli spännande att se var man landar i skärpa när jag svarvat ovaliteten av mitt "nya" fynd. Hoppeligen kan jag kliva direkt från Orsastenen (eller vad det nu är) till Tormek japansten.
Exkroken
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 02:29:31, 24-10-2014
Ort: Sundsvall och ibland Umeå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Fordson major 1964 JCB grävaggregat (såld men har kvar en drivaxel och lite slang.
BM 225 196??

Ivar Risslén

#4 » 14:50:40, 02-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken sten som du ska använda beror mycket på hårdheten på det du ska slipa.

Jag har en Kiruna-slip med original slipsten. När jag skulle slipa en gammal finnkniv så det som hände var att kniven blev blankare och stenen minskade i diameter. Kniven hade för hårt material i sig för att det skulle gå bra att slipa på den stenen. Det jag skulle ha haft var en keramisk sten som är avsedd för den hårdheten på materialet. Men på vanliga knivar så funkar den utmärkt.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Exkroken (trådstartaren)

#5 » 01:55:32, 11-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, jag är alltså hyfsat hemma på vilka stenar jag ska använda och vad de kan o inte kan. Har sneglat på på Tormeks blackstone silcon (1500 kr) som slipar allt stål och någon av diamantvarianterna ( 2100kr)men det är en faslig massa pengar. Visst med den sista på 1200 korn (finaste) kan man slipa allt stål... Plus keramiskt stål.
Men ta bara detta med med en illa skadad yxa. Mycket material ska bort. Med mitt "fynd" av sten på drygt en halvmeters diameter kan man nöta ett tag innan den krympt till de 250.mm som Tormeks stenar ligger på. Det är heller inte rocket science att göra en konstruktion så jag kan använda Tormeks jiggar. Det är liksom 80 procent. Att slipa och bryna på frihand utan att vingla för många grader är inte en kunskap jag har. Har sett lite kul youtu.be videor där japanska slipmästare gör det. Men de har hållit på typ minst tio år dagligen.
Exkroken
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 02:29:31, 24-10-2014
Ort: Sundsvall och ibland Umeå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Fordson major 1964 JCB grävaggregat (såld men har kvar en drivaxel och lite slang.
BM 225 196??

G-son

#6 » 03:00:58, 11-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sandstenen är vanligtvis relativt grov, men som all natursten varierar det. Jag har sandstensbrynen (av okänt ursprung) som slipar snabbt men inte kan ge en vass egg om så livet skulle hänga på det, samtidigt som jag har ett gotlandsbryne av till synes snarlik sten som ger en ganska vass egg.

Dessa slipstenar är väl sällan tänkta för finlir, dom är avsedda att avverka metall hyfsat snabbt, sedan går man upp på finare bryne som avslutning (och eventuellt återkommande underhåll) om man behöver en vassare egg, tills nästa gång det är dags för en ny grundslipning.

Har också några slipstenar av sandsten, troligen gotländsk, liggande, från 22 till 45cm diameter har jag för mig. Dom väntar på att jag ska hitta en/fler lämpliga motorer till dom, sedan är dom tänkta att skynda på grovjobbet. Avslutningen kommer bli på finare brynen, precis som idag.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se