Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Lokomo T325 - Ojämnt ljud/missljud från momentomvandlaren/pumparna vid start

21 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

BjornHam (trådstartaren)

#1 » 14:37:40, 02-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som nybliven ägare till en Lokomo har jag ingen aning om hur den ska låta när allting är ok.

Funderar dock om det är rätt att momentomvandlaren/pumparna ska "hacka" och låta som att det är luft eller något annat "slumpmässigt" i systemet.
Är det något som ska kollas upp närmare?

Tycker även att ljudet i övrigt är väldigt skarpt, men har inget att jämföra med.

Finns ett ljudklipp att lyssna på om det hjälper

Mvh
Björn
BjornHam
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:00:57, 10-10-2019
Ort: Offerdal
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Lokomo T325



Mathias Knuts

#2 » 14:46:09, 02-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försvinner ljudet sen då? Kanske dum fråga, men har du tillräckligt med olja i hydraultanken? Det finns också en sugsil i tanken som kanske vore skäl att kolla upp. Dock måste tanken tömmas för att se den. Hydraulsystemet på domhär är lite mysko annars. Dom har en kugghjulspump som matar olja till kolvpumparna. Om kugghjulspumpen är dålig kan det bli bekymmer med oljematningen till kolvpumparna.
Har du annars kollat oljenivån till momentomvandlaren? Det finns en rund plugg med mätsitcka i på höger sida av momentomvandlaren. När du lyfter/tar bort motorluckan på sidan ser du den.
Tänkte om oljudet kommer från momentomvandlarens oljepump.

Mathias
Mathias Knuts
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:55, 20-03-2010
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

BjornHam (trådstartaren)

#3 » 19:44:07, 02-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var mest "hackigt" i början för att sedan bli mindre och mindre, ev helt borta efter en stund.

Ska det låta som det gör i övrigt (alltså "mellan" "hacken")? Ljudet är ju väldigt skarpt.

Ska kolla nivån på hydrauloljan. Känslan är ju att "hackigheten" beror på att oljeflödet inte är jämnt.
Om jag tömmer ut oljan genom bottenpluggen i den fyrkantiga oljetanken, hur/var ser jag då sugsilen? Finns det någon mer tank än den fyrkantiga? (Ser ju inte så stor ut med tanke på alla kolvar...)
Var fyller jag på sen?

Ska även kolla momentomvandlaren. Skruvas pluggen ur? Borde oljan bytas? Var fyller man på?

/B
BjornHam
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:00:57, 10-10-2019
Ort: Offerdal
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Lokomo T325

magirus

#4 » 19:51:51, 02-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är litt info att ladda ner :thummar: visserligen ingen VHB men alltid något!

Lokomo T 325 reservdelar

Lokomo M 325 B/T 325 B/T 340 C specifikationer
magirus
 

Mathias Knuts

#5 » 20:09:49, 02-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

BjornHam skrev:Det var mest "hackigt" i början för att sedan bli mindre och mindre, ev helt borta efter en stund.

Ska det låta som det gör i övrigt (alltså "mellan" "hacken")? Ljudet är ju väldigt skarpt.

Ska kolla nivån på hydrauloljan. Känslan är ju att "hackigheten" beror på att oljeflödet inte är jämnt.
Om jag tömmer ut oljan genom bottenpluggen i den fyrkantiga oljetanken, hur/var ser jag då sugsilen? Finns det någon mer tank än den fyrkantiga? (Ser ju inte så stor ut med tanke på alla kolvar...)
Var fyller jag på sen?

Ska även kolla momentomvandlaren. Skruvas pluggen ur? Borde oljan bytas? Var fyller man på?

/B


Det låter ganska skarpt... svårt att säga på video/ljudfil dock..

Altså det var sugsilen i hydrauloljetanken jag tänkte på. Den stora tanken mitt i maskinen altså. Den har en nivåsticka uppe på tanken som går att skruva ut och läsa av. Sugsilen ser man när man tar bort ett ganska stort lock som sitter med 2 eller 4 bultar (kommer inte ihåg nu direkt), om man tömmer tanken.. Men kolla nivån först.
Olja brukar jag fylla på genom avluftningen till hydrauloljetanken :thumme:

Momentomvandlaren sen har egen olja och delar den varken med motor eller hydraulsystem.
Pluggen skruvas ur, ja och nivåstickan sitter fast i pluggen :thumme:
Vore inte helt fel att byta olja i momentomvandlaren. Olja går även där att fylla på genom en avluftning som finns ovanpå momentomvandlaren :thumme:

Mathias

2 personer gillar det här inlägget.
Mathias Knuts
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:55, 20-03-2010
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Mathias Knuts

#6 » 20:13:25, 02-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=50&t=282406
där finns några bilder på hur det ser ut vid momentomvandlar på min maskin :thumme:
Ta gärna några bilder hur det ser ut på din maskin, då det finns lite olika modeller ....

Mathias

1 person gillar det här inlägget.
Mathias Knuts
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:55, 20-03-2010
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Mathias Knuts

#7 » 13:02:37, 03-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och här en bild på hur det ser ut ovanpå hydrauloljetanken:

Bild
Imitten på bilden syns det stora locket (som är bultat med 4 bultar) där avluftningen och nivåstickan sitter fast. Tar man loss detta så kommer man åt sugsilen i tanken :thumme:
Längre framåt på maskinen (vänster i bild) syns ett minder lock som sitter fast med två bultar. Därunder finns ett returfilter som inte vore helt fel att byta. Om man hitter ett. Det var nån konstig modell på det har jag för mig :klia:

Mathias

1 person gillar det här inlägget.
Mathias Knuts
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:55, 20-03-2010
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

BjornHam (trådstartaren)

#8 » 18:21:43, 07-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skruvbar plugg med sticka. Halvfullt med olja
Bild

Luftningshål med filter. Riktigt kletigt! Bytes? Var hitta filter?
Bild
Bild
Bild

Hydraultank med luftningsskydd á la konservburk...
Bild
Bild

Hydraulfilter? Bottenplugg hydraultank i nedkant av bild? Bottenplugg till bränsletank i överkant av bild?
Ska filtret bytas någon gång?
Bild

Oljetank momentomvandlare?
Bild

1 person gillar det här inlägget.
BjornHam
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:00:57, 10-10-2019
Ort: Offerdal
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Lokomo T325

Mathias Knuts

#9 » 18:24:24, 08-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

BjornHam skrev:Skruvbar plugg med sticka. Halvfullt med olja

-Hur såg oljan ut? Som normal motorolja?

Luftningshål med filter. Riktigt kletigt! Bytes? Var hitta filter?

-Filtret borde gå att tvätta ur med diesel el dylikt :thumme:
Sen har du ett filter till momentomvandlaren där bakom luftningshålet (till vänster i bild)

Hydraultank med luftningsskydd á la konservburk...



Hydraulfilter? Bottenplugg hydraultank i nedkant av bild? Bottenplugg till bränsletank i överkant av bild?
Ska filtret bytas någon gång?

-Det filtret har jag aldrig sett på nån maskin. Vart går slangarna? :klia:
Japp och japp angående pluggarna :thumme:

Oljetank momentomvandlare?

-Japp :thumme:

Mathias
Mathias Knuts
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:55, 20-03-2010
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

BjornHam (trådstartaren)

#10 » 13:41:37, 10-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljan till momentomvandlaren ser ut som ny olja (gyllengul) och både känns och luktar som vanlig motorolja.
BjornHam
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:00:57, 10-10-2019
Ort: Offerdal
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Lokomo T325

Mathias Knuts

#11 » 18:04:17, 10-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

BjornHam skrev:Oljan till momentomvandlaren ser ut som ny olja (gyllengul) och både känns och luktar som vanlig motorolja.


Då behöver man inte fundera mer på den :thumme:
Mathias Knuts
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:55, 20-03-2010
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

BjornHam (trådstartaren)

#12 » 18:31:44, 10-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

-Det filtret har jag aldrig sett på nån maskin. Vart går slangarna?

Samma bild som tidigare
Bild

Slangen upptill och mitten av bilden går till denna (kommer in framifrån på maskinen, till vänster i bild)
Bilden är från undersidan av tanken. Slangarna nedtill i bilden kommer från pumparna på momentomvandlaren. Rören upptill i bilden går till ventilpaketen. (Jag har inte dubbelkollat, men hur skulle det annars vara)
Bild

Slangen upptill och höger av bilden (som sedan går in i en T-koppling och filtret nedifrån) går till denna anslutning på momentomvandlaren och sedan in mot mitten av momentomvandlaren till samma mojäng som sugslangen ansluter till fast på motsatt sida.
Bild

Den mindre slangen på T-kopplingen går framåt på maskinen och igenom väggen till "snurrmotorutrymmet". Om jag såg rätt kommer slangen in från andra sidan till vänster om det blåa filtret.
Hmm, blir lite osäker nu. Ev är det slangen som går mot kameran. Måste kolla vart den går...
Bild
Bild

Vad är det ens för grejer här? Det är filter, ventilpaket(?) och vad???
Bild
BjornHam
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:00:57, 10-10-2019
Ort: Offerdal
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Lokomo T325

Mathias Knuts

#13 » 20:23:13, 10-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

BjornHam skrev:
-Det filtret har jag aldrig sett på nån maskin. Vart går slangarna?

Samma bild som tidigare

Slangen upptill och mitten av bilden går till denna (kommer in framifrån på maskinen, till vänster i bild)
Bilden är från undersidan av tanken. Slangarna nedtill i bilden kommer från pumparna på momentomvandlaren. Rören upptill i bilden går till ventilpaketen. (Jag har inte dubbelkollat, men hur skulle det annars vara)

- Ok, det filtret har då att göra med matarpumpen. Altså pumpen som håller ett konstat tryck i systemet.Sugslangen som kommer ur tankbotten går till matarpumpen som sitter under kolvpumparna i ändan på momentomvandlaren. De tre flänsarna på bilden är magnetfilter före kolvpumparna. Vore ju bra att rengöra, men kräver att man tömmer ur hydrauloljetanken.

Slangen upptill och höger av bilden (som sedan går in i en T-koppling och filtret nedifrån) går till denna anslutning på momentomvandlaren och sedan in mot mitten av momentomvandlaren till samma mojäng som sugslangen ansluter till fast på motsatt sida.

-Den anslutningen är på trycksidan på matarpumpen :thumme: Sugslangen är då ansluten till sugsidan på matarpumpen, ja.

Den mindre slangen på T-kopplingen går framåt på maskinen och igenom väggen till "snurrmotorutrymmet". Om jag såg rätt kommer slangen in från andra sidan till vänster om det blåa filtret.
Hmm, blir lite osäker nu. Ev är det slangen som går mot kameran. Måste kolla vart den går...

-Det blåa filtret borde filtrera oljan som går till svänbromsens ventil, men jag kan ha fel :klia: Kan hända att det filtret filtrerar all olja som går in i hydraulsystemet den vägen. Var det kanske så att matartrycket används för att styra magnetventilernas (de stora blocken i ventilrummet) pilotventiler.. Borde vara så ja.. Ursäkta svamlet :smile:

Vad är det ens för grejer här? Det är filter, ventilpaket(?) och vad???

-Inget filter på sista bilden. Längst till vänster är ventilen för svängbromsen. Den är elstyrd, och bromsen är fjäderbelstad och lossas med matarpumpens tryck (14bar, om jag kommer ihåg rätt).
Den stora klimpen nederom,(den med två stora skruvar på vänster sida) är tryckreduceringsventilen för matarpumpen :thumme: Vilken väg oljan går där kommer jag inte ihåg sådär direkt.

Mathias
Mathias Knuts
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:55, 20-03-2010
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

ChrisJ

#14 » 12:30:04, 25-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolvpumpen ska självsuga men förutsätter att tanken sitter högre än pumpen. Om inte så behövs en "boostpump" som du verkar ha i din maskin. Är det en kuggis så kan den mycket väl vara lite sliten. Kommer som ett brev på posten om oljan är skitig.
Värt att tänka på är att oljan är mer trögflytande innan systemet blir varmt, du får då ett ökat tryckfall i ledningarna som påverkar självsuget + att ett extra stort inre läckage i kuggisen om den är sliten
Tror dock inte att du har ett jättestort problem med din maskin, en kolvpump som inte får olja låter riktigt riktigt illa
Starta maskinen på lågt varvtal, vänta en minut och värm sedan oljan över pumpens tyckbegränsare 15-20 sekunder (genom att köra en funktion i ändläge en stund)

1 person gillar det här inlägget.
ChrisJ
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:32:51, 02-09-2019
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Doosan Solar 55 Plus

Lokomo t340c

#15 » 08:23:00, 01-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

When I Googled, I reached this forum. Since this is an old machine you will not find much on the internet. Does anyone know where to find spare parts for this machine? Or is there something like this excavator standing somewhere in scrap iron? Can't upload picture here! It´s lokomo T340c. And I am also interested in the scania d8 engine. All interesting offers are welcome at raivovosmet@gmail.com.
https://www.nettivaraosa.com/en/kaivure ... at/2734821
Lokomo t340c
1 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:25, 30-01-2020
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Lokomo


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se