Litet antiklimax... Bultarna till rätt
svänghjul var för korta. Startmotorn tar i motorblocket om man inte snedställer den lite. Turbons ingående trycksmörjningsledning från blocket sitter precis där starterns
solenoid bor... Det får bli en försänkt oljeplugg där så länge. Men på kamaxeldrevet satt x antal utskott som skall gå förbi kamaxelgivaren och på så vis detektera rätt läge, dom fick jag sågat av alla utom en som detekterar cylinder 2 inför insprutning. När svänghjulet ändå var avplockat så syntes vevaxelns pulsgivare och dess pulsgivarhjul ganska bra. Den har 28-2 + 28-2 precis som på min första PD-diesel och den verkar sitta samma så tand 22 är ÖDP. Mitt senaste alster klara ju båda delarna av vevaxelpulser så där blir det bra oavsett. Men kamaxelns ända sk. hempuls ligger på tand 10 på vevaxeln så där blev en liten förändring i programmet. Jag testade med 12 volt på spridarna och vete tusan om det inte är 12 volt
spridare i all fall? Dom klickar så fint så jag börjar med att testa med 12 volt. En grej som jag nu råkade utför för andra gången är att en backströmsdiod blir kortslutning i så där direkt utan vidare, jag har inte ens hunnit koppla in någon spridare. Jag tror detta beror på dåliga "Kina"dioder? då dom är därifrån garanterat! Hur som, jag har nu kopplat in det allra nödvändigaste för att få igång motorn, inga temp eller oljetrycksgivare eller annat onödigt krafs. Bara vevaxelgivare, kamaxelgivare, railpressureventil, 4 spridare och gasreglagepotentiometer (långt ord). När jag fått tag på rätt svänghjulsbultar och fått dit oljepluggen och startmotorn så då närmar det sig ett första startförsök!!!