Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Bygga ännu en ECU till en VW CR-dieselmotor

210 inlägg • Sida 3 av 14
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

mathiast

#31 » 18:37:49, 07-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken som är vad går du nog jaga ett elschema till aktuell motor för att veta
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010



magloman

#32 » 19:00:51, 07-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nån som har aktuell motorkod kan jag kolla i mina gömmor efter elschema
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Janson1 (trådstartaren)

#33 » 21:14:32, 07-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det står CGL men den bör heta CGLC från 2012, har förmodligen suttit i en Passat?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

magloman

#34 » 22:57:41, 07-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Vevaxelgivaren: stift 1 Lila, 2 röd, 3 ljusblå
Kamaxelgivaren: stift 1 gul/lila, stift 2 gul/blå, stift 3 svart. (gul/blå-gul/lila är ytterst svåra att avgöra färgen på)
Railpressuresensor: stift 1 brun, stift 2 grön, stift 3 skär eller rosa.


G28 stift 1 är nog +5v och stift 3 är jord
G247 stift 1 är jord och stift 3 +5v



Bild

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Janson1 (trådstartaren)

#35 » 23:23:16, 07-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar Magloman. På G28 så finns det en liten text 147 resp 148, vad kan det stå någonstans om dess betydelse?
(Fick hjälp via PM om inkopplingen av bränsletrycksgivaren, tack!) Den skall kopplas in: 1 minus, 2 signal och 3 +5 volt. Den har pyttesmå siffror på kontakten...
Så vad jag får det till så går alla givare på 5 volt.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

magloman

#36 » 23:54:49, 07-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom siffrorna ses längst ner på varje bild. Betyder att de går till andra bilden. Motsvarande siffror finns där. 169?


Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Janson1 (trådstartaren)

#37 » 08:59:13, 08-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är det bara kamaxelgivaren benämnd hallgivare G40 kvar. Så som sladdarna är dragna så tror jag att: 1 är + 5 volt (eller 12 volt?), 2 är signal 3 är jord. två av kablarna är tvinnade och den tredje går jämte otvinnad. Så dom tvinnade borde vara signal ut och jord och den ensamma plus?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

magloman

#38 » 10:12:57, 08-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tvinnade kablar brukar vara VR givare. Dvs ingen ström. Induktiva. Men skumt med tre kablar då.

Ser du något vag nummer på dom givarna?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Janson1 (trådstartaren)

#39 » 14:22:15, 08-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall kolla.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#40 » 22:18:46, 08-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror jag hittat rätt på alla kablar... Jag har kollat, dubbelkollat och uteslutit vissa kombinationer så det bör vara rätt kopplat. Nu är dom inlödade och i morgon om tid finnes så skall jag koppla in det till motorn och se om det blir några signaler ut... Oscilloskopet står i högsta hugg redo! Det börjar sakta närma sig en inkoppling. Ja först måste jag spika fast motorn i lastpallen och leta upp mitt lilla fästjärn till startmotorn och svänghjulet måste givetvis bytas till ett av för mig rätt modell. Första startförsöket närmar sig... (Spänningen är olidlig?)

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#41 » 20:54:11, 09-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Litet antiklimax... Bultarna till rätt svänghjul var för korta. Startmotorn tar i motorblocket om man inte snedställer den lite. Turbons ingående trycksmörjningsledning från blocket sitter precis där starterns solenoid bor... Det får bli en försänkt oljeplugg där så länge. Men på kamaxeldrevet satt x antal utskott som skall gå förbi kamaxelgivaren och på så vis detektera rätt läge, dom fick jag sågat av alla utom en som detekterar cylinder 2 inför insprutning. När svänghjulet ändå var avplockat så syntes vevaxelns pulsgivare och dess pulsgivarhjul ganska bra. Den har 28-2 + 28-2 precis som på min första PD-diesel och den verkar sitta samma så tand 22 är ÖDP. Mitt senaste alster klara ju båda delarna av vevaxelpulser så där blir det bra oavsett. Men kamaxelns ända sk. hempuls ligger på tand 10 på vevaxeln så där blev en liten förändring i programmet. Jag testade med 12 volt på spridarna och vete tusan om det inte är 12 volt spridare i all fall? Dom klickar så fint så jag börjar med att testa med 12 volt. En grej som jag nu råkade utför för andra gången är att en backströmsdiod blir kortslutning i så där direkt utan vidare, jag har inte ens hunnit koppla in någon spridare. Jag tror detta beror på dåliga "Kina"dioder? då dom är därifrån garanterat! Hur som, jag har nu kopplat in det allra nödvändigaste för att få igång motorn, inga temp eller oljetrycksgivare eller annat onödigt krafs. Bara vevaxelgivare, kamaxelgivare, railpressureventil, 4 spridare och gasreglagepotentiometer (långt ord). När jag fått tag på rätt svänghjulsbultar och fått dit oljepluggen och startmotorn så då närmar det sig ett första startförsök!!!

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#42 » 10:12:21, 10-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det ingen SSP som passar denna motor? CGLC tror jag den heter. Den är mycket mer basic än dom behandlas där, jag har bara ett oljetryck, vacuumpumpen sitter på toppen, inte i blocket. Jag har ingen elstyrning på vattenpumpen, mm. Det skulle vara intressant att finna på rätt motor i SSP (Self Studdy Program)
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#43 » 19:44:39, 11-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är motorn inkopplad till dess nya ECU. Vevaxelgivaren ger pulser, kamaxelgivaren ger pulser, högtrycksreglerventilen reglerar och spridarna verkar vara av 12 voltsutförande, dom fungerar från lägsta till högsta varv rent elektriskt, vet ej om dom fungerar lika bra i verkligheten? Nu behöver jag få fatt på nya/andra svänghjulsbultar innan jag kan gå vidare. Rent programmeringsmässigt så behöver jag ändra från aktivt hög till aktivt låg för kamaxelgivaren och rent mekaniskt så behöver nog vevaxelns tandhjul modifieras för att få rätt lucka men först svänghjulet så det går att snurra runt motorn vettigt (nu kör jag med 19 hylsa och spärrskaft...) Sen så tror jag det är något fe i programmeringen till bränslehögtrycksventilen, får nog titta på det.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#44 » 23:33:22, 12-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I kväll blev motorn urtömd på olja och uppspikad på en pall. (låter som rena korsfästelsen...) Den fick ny olja som plåster på såren.
Bild
Jag fick tag på svänghjulsbult (tack B.H.) så nu är svänghjulet monterat, startmotorn likaså, jag vred den lite och då klarar den sig precis ifrån att gå i oljeuttaget till turbon.
Jag hade en utbytt elbränslepump liggandes hemma som jag tror för övrigt är helt ok, den får nu agera dieselförpump, syns nere till höger i den lilla soppadunken. Felprogrammeringen är också fixad, nu har jag även gjort så att det går att justera bränslehögtrycket lite mera och lättare. Jag har nu lite medvetet ej kopplat in någon tryckgivare utan reglerar "blint" ungefär så som jag förväntar mig dess tryckfunktion, om det är bra eller ej vet jag inte men det återstår att se...

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#45 » 21:56:49, 13-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltså, nu gick ytterligare en diod sönder (kortis) så nu letade jag upp alla dom här Kinadioderna och slängde dom så det inte blir mer problem. Jag har grejat med elektronik sedan barnsben (ja det är länge sedan) och har väl i princip aldrig råkat ut för att nya komponenter är defekta, jag har trott det vid åtskilliga tillfällen (TV-reparatörstiden) men det har alltid visat sig vara nåt annat eller följdfel pga nåt annat. Det var en gång i början på detta årtusende som jag misstänkte en serie av optokopplare från CP-clare som mer än hälften fallerade, det var ett par tusen totalt. Men det visade sig (inte riktigt verifierat) att det förmodligen var 50 grader för varmt i en lödugn, dessutom för lång tid, så den fick skulden... Enligt "manualen" så skall elpumpen gå precis när man slår på strömmen för att sedan stanna och gå igång på nytt när starten aktiveras och går sedan på lågfart vid låga varv och högfart vid höga varv och skulle motorn tjuvstanna så stannar även pumpen. Så nu är det också inlagt i ECU-programmet. Då jag inte vet vilken fart man skall välja så har jag valt: 1 sek full kräm, sedan startar den på halvvarv och ökar linjärt till fullvarv på motorn. Får se om detta funkar, annars är det ju lätt att ändra. (bränslesystemet är nu kopplat och provkört)
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se