Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Pastörisera kylvätska?

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

DennisCA (trådstartaren)

#1 » 08:29:48, 10-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har läst ganska länge om kylvätskor nu och det verkar inte riktigt finnas någon optimal lösning för den som använder vattenbaserade skärvätskor. Värst är det för oss som inte använder det så ofta. Huvudproblemet som jag identifierat det är bakterietillväxt i kyltanken. Detta uppstår eftersom bakterier och mikrober följer med skärvätskan in i tanken, läckolja följer även med tillbaka som bildar en hinna ovanpå vätskan och skapar en anareobisk miljö där vissa otrevliga bakterier kan börja växa. I dagsläget verkar det finnas två lösningar på problemet, man använder en "skimmer" som tar bort läckolja och man har typ en aerator i tanken som tillför syre. Men ingen av dessa metoder verkar lösa problemet helt, sen är det också avdunstningsproblem som ändrar på koncentrationen.

Nå jag fick idén från värmepumpen vår som värmer vattnet en gång i veckan i tanken så det dödar eventuella legionellabakterier, och så började jag tänka på då vi mustade äppel i höstas och pastöriserade dom till 76 grader. Detta fick mig att fundera om det inte gör att göra samma på skärvätska. Den bör ju vara värmetålig med tanke på sin uppgift. Om man kunde sätta en elpatron i kylvätskan som värmer upp kylvätskan typ en gång i veckan till 76 grader, kunde köras på timer med en PID kontroller, på natten t.ex. så det inte påverkar ens arbete något. Då skulle alla otrevliga bakterier vara döda och det borde inte komma in nya att bygga upp en ny otrevlig koloni före den används på nytt. Så denna metod passar dom som inte använder kylvätska ofta tänker jag. Läckolja tas ju inte bort och hinnan lämnar kvar i tanken, men om alla bakterier är döda så gör det inget, man kan sila bort det manuellt nu som tänker jag.

Problem som jag identifierat är huvudsakligen avdunstningen vid uppvärmningen, det skulle snabbt förändra koncentration i kylvätskan så detta system skulle inte funka i min FP2s kyltank som är botten, och rost från ökad avdunstning skulle även vara ett problem. Så egentligen borde man ha en separat kyltank i rostfritt som är ordentligt förseglad, så all avdunstning kan droppa tillbaka i vätskan igen. För min del kunde detta vara en bra lösning så kan jag ha en gemensam kyltank för både svarven och fräsen.

Är det någon som ser något uppenbart fel med en sånhär lösning?
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner



rospigg

#2 » 11:18:01, 10-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Häll i en skvätt Klorin, det dödar bakterier.
Visst, det luktar badhus en dag men sen avtar den aromen.
Kyltank med täcklock fungerar riktigt bra, den jag varit i kontakt med är tillverkad av rostfri plåt.
Om en skimmer inte finns så kan du använda en sån där fin matta för oljespill,
modellen som suger upp bara olja och lämnar vatten kvar, alltså,
det finns ju olika varianter.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

DennisCA (trådstartaren)

#3 » 09:51:32, 11-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är medveten om andra metoder som finns där ute, som klorin (många säger det inverkar negativt på vätskan). Sökte nog input på den metod jag har funderat ihop, om det finns något uppenbart som kunde fälla den från att fungera öht.

Iallafall blir det att bygga en separat rostfri tank, jag vill inte använda sumpen i fräsmaskinen och int eheller dras med att ha två tankar med kylvätska, så bäst vore om svarv och fräs kunde dela på samma tank. Och dom står ju bredvid varandra så jag tror det går bra.

Om det nu skulle vara kemikalier som löser det, funderar jag på aktivt syre, finns sådana tabletter till pooler och spabad för den som inte vill använda klor, tabletten "chock-syrar" vattnet så bakterierna dör och försvinner sen. Det är bara syre och inget annat som kan påverka vätskan.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

torbjorn_forsman

#4 » 12:11:30, 11-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Natriumhypoklorit (säljs i kraftigt utspädd lösning av en känd tillverkare under namnet Klorin, andra tillverkare säljer samma sak under helt andra namn) har ju helt klart bakteriedödande verkan, men den är också kemiskt aktiv och kan säkert bryta ner en del viktiga beståndsdelar i skärvätskan.

Metoderna med "chock-syre" för att döda bakterier, kan också bryta ner saker kemiskt. Man använder ju t ex syrehaltiga medel lika väl som klor, för att bleka tvätt, pappersmassa mm.

Ska man pastörisera utan att bli av för mycket vatten, gäller det väl att ha så liten fri vätskeyta mot luften som möjligt. Alltså en hög och smal behållare. Och gärna en behållare med bara ett litet lufthål, så att det inte blir onödigt mycket luftväxling och avdunstning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Towil

#5 » 12:15:43, 11-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

UV ljus används ju för att döda bakterier i vatten.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

PerJohansson

#6 » 12:15:50, 11-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det finnas nån risk att bryta ner de emulgerande tillsatserna i kylvätskan med värmen?
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

DennisCA (trådstartaren)

#7 » 12:23:38, 11-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Natriumhypoklorit (säljs i kraftigt utspädd lösning av en känd tillverkare under namnet Klorin, andra tillverkare säljer samma sak under helt andra namn) har ju helt klart bakteriedödande verkan, men den är också kemiskt aktiv och kan säkert bryta ner en del viktiga beståndsdelar i skärvätskan.

Metoderna med "chock-syre" för att döda bakterier, kan också bryta ner saker kemiskt. Man använder ju t ex syrehaltiga medel lika väl som klor, för att bleka tvätt, pappersmassa mm.

Ska man pastörisera utan att bli av för mycket vatten, gäller det väl att ha så liten fri vätskeyta mot luften som möjligt. Alltså en hög och smal behållare. Och gärna en behållare med bara ett litet lufthål, så att det inte blir onödigt mycket luftväxling och avdunstning.


Det är något i den formen jag funderat på, för att också spara på golvutrymmet men också för att minska avdunstningen och har så liten yta som möjligt.

UV ljus funkar bara om vätskan är klar för UV frekvensen, det är osäkert om så är fallet.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#8 » 12:25:10, 11-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:Kan det finnas nån risk att bryta ner de emulgerande tillsatserna i kylvätskan med värmen?


Ja detta är väl det som varit det jag funderat på främst. Men jag tänker kylvätskan blir väl ganska regelbundet utsatt för hög temperatur vid användning just vid skärområdet. Ett litet område dock och inte under samma tidslängd.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#9 » 12:53:28, 11-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kollar vad skärvätskan som jag nu har en dunk av innehåller (Tilia Universal), rapsolja, lut och trietanolamin. Inget av dessa verkar ha något problem med temperaturer under 100C.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Verktygsmakaren

#10 » 12:48:15, 13-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyckte att det lät som en bra idé att hälla i lite klorin tills jag funderat en sväng till.
Andra varvet av funderande mynnade ut i att man kanske skulle kunna ha i en klortablett (som normalt används i poolen) i behållaren, men klor är rätt aggressivt och så det finns nog risk för rostskador i maskinen. Händer det inte samma med klorin?

Att värma upp det funkar nog om det inte är för mycket, jag har 60 liter i svarven och 80 liter i fräsen så det går bort för mig. Kylvätskan i fräsen håller sig frisk tack vare att oljan från centralsmörjningen inte blandar sig med kylvätskan, svarven däremot är hopplös. Där är det en skimmer som gäller.
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner

torbjorn_forsman

#11 » 13:04:18, 13-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Både klorrengöringsmedel som t ex klorin, och klortabletter från pooler, brukar innehålla klor i form av natriumhypoklorit. Rent klor är ju en gas, och svår att få ner i tabletter i fast form eller flytande rengöringsmedel. Läs det finstilta, eller tillverkarens säkerhetsdatablad på nätet, för respektive produkt!
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

doc2

#12 » 16:49:28, 13-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan att ha provat. Så använd efter eget omdöme.
Känns tveksamt med allt klor/aktiv syre osv. De är korrosiva.
Men vid poolkemin finns det också algmedel. Den användas i mycket låga koncentrationer (ett snapsglas till en badtunna) dessa medel beskrivs som att även vara baktericid o viss mån. De användas för barnpooler, plaskbassänger, vattensängar o dyl. Det är säker inga hälsokostpreparat men godkänd i tillämlingnar som ovan.
Förresten kanske kan livsmedelskonservering funka?
doc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:14, 12-07-2012
Ort: Östra Värmland
Maskintyp: Traktor

Jarlingar

#13 » 22:25:58, 14-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använda en mindre tank, tex 5L dunk, som fryses mellan användningarna?
Jarlingar
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:07:53, 27-04-2015
Ort: Östersund - Jamtlandia
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Avant 520+
Volvo EC15 XTV

torbjorn_forsman

#14 » 01:34:38, 15-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jarlingar skrev:Använda en mindre tank, tex 5L dunk, som fryses mellan användningarna?


Emulsioner som t ex skärvätska brukar inte tåla att frysa utan "spricker" (kemisternas uttryck för samma sak som när en kock säger att såsen har skurit sig). Precis som t ex vattenbaserad målarfärg eller avgaspasta gör om den råkar frysa.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

DennisCA (trådstartaren)

#15 » 06:29:05, 15-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här med UV verkar inte så långsökt ändå:

UV disinfection of soluble oil metalworking fluids. - PubMed - NCBI

Abstract
The efficacy of a new high-intensity germicidal ultraviolet (UV) lamp for disinfection of opaque metalworking fluids (MWF) was investigated under laboratory conditions. Three dilutions of "soluble oil" MWF and water controls in a circulating system were inoculated with suspensions of Pseudomonas fluorescens to an initial concentration of about 10(7) colony forming units (CFU) per milliliter and irradiated with a submerged nonglass UV lamp.

Aliquots of the circulating fluid were withdrawn before irradiation and at 10-sec intervals in the water control and 10-min intervals in the MWF. The samples were diluted with sterile water, plated, and counted after 18-24 hours' incubation. The UV-C radiation output of the lamp was estimated by irradiance measurements using a research radiometer.

The concentration of CFU decreased by at least 2 logs (>99% reduction in culturability) in 30 sec in irradiated water. In all three dilutions of MWF, a 2-log decrease was obtained within 60 min. The UV-C output of the lamp was estimated at about 6 W. The disinfection appeared to follow a first order rate law both in MWF and in water. The CFU concentration was stable over time in unirradiated controls.

These results demonstrate that UV disinfection is feasible in MWF opaque to both visible and UV wavelengths of light.


Ozon verkar ju också någon satsa på:
https://www.swerea.se/en/cases/ozone-ki ... ting-fluid
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se