Den varvtalsreglerade spånfläkten ska du inte göra något åt. Framför allt inte sätta någon kondensator vid motorn. Frekvensomriktare har cos(phi1) väldigt nära noll. Så där behövs inte någon effektfaktorkompensering.
Automatisk effektfaktorkompensering, finns ett antal reläer för detta från olika leverantörer, är ett sätt vid varierande last. Men på svaga nät kan det lätt bli ett till/från-race som sliter på grejerna och ger kopplingsöverspänningar.
För några decennier sedan gjorde man så att man satte in en anpassad kompensering vid varje motor. Då behövs inga extra kontaktorer och ingen reglercentral. Lite extra last på motorkontaktorerna kunde det bli (kapacitiv inkopplingsström) men dina motorer slås väl inte till/från så förfärligt ofta? Så dom klarar sig nog.
Storleken på kondensatorerna? Cos(phi) står på motorskylten och kan användas som utgångspunkt. Kondensatorn ska täcka det som är kvar från cos(phi) till 1. Så du kan använda Pytagoras på en triangel där basen är effekten i kW. Sedan drar du en sned linje från vänstra änden av baslinjen och lägger den så att högra änden av linjen ligger i rak vinkel ovanför högra änden av baslinjen.
Höjden på triangeln är då hur många kvar du behöver för kompensering.
Du kan också använda sin(phi) men om du inte tycker om att räkna så funkar den grafiska metoden faktiskt väldigt bra. Ta till skalan så att du utnyttjar papperet. För små figurer ger rätt stor osäkerhet i resultatet.
Egentligen är det inte så noga. Lite överkompensering eller underkompensering spelar ingen roll. Och att motorn skulle gå som
generator vid överkompensering är inget egentligt problem om du inte har energi in på motoraxeln. Enda gången jag varit med om sådana problem var när bromslyftaren på en Alimakhiss fördröjdes ett par sekunder (när man körde neråt) och korgen accelererade när man tryckte på stopp. Där gjorde kondensatorn ingen egentlig ekonomisk nytta. Så vi klippte den. Den försvann sedan på alla Alimakhissar. Folk började bli lite rädda för dem.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.