Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Operation droppfritt 642

36 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Per Jansson (trådstartaren)

#31 » 19:16:23, 15-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, det var ikväll det skulle ske, provstart efter allt slit. Sist ut var byte av packbox på utgående axel på vxl låda till bakhjulen och ny fin slang för oljereturen till vxl från converterhuset. Alla vätskor återfyllda och dubbelkollat allt. Uppspelt som på julafton klänger jag in i hytten, slår på tändningen, allt lyser som det ska, bränslemätaren skuttar som en kanin upp på nästan fullt, trycker gasen i botten och så bestämt tryck på startknappen och Pzzzzzffth! från tändningslåset och stendöd :huh: .
Antar att kontakterna bran upp i tändningslåset då jag ännu inte uppgraderat till startrelä, så någon som lyckats pilla isär tändningslåset för kontroll/rengöring av kontakterna?Bild
Bild
Per Jansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:57, 02-10-2014
Ort: Sigtuna
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM 642



fretchi

#32 » 19:24:45, 15-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ngen aning om tändningslåset tyvärr, men har du lågprofil på styrhjulen? Eller luras bilden?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Per Jansson (trådstartaren)

#33 » 19:34:25, 15-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Treleborg Twin 600/60-30.5 fram och 400/60-26.5 bak, så det är nog mest att dom är bredare än normalt.

1 person gillar det här inlägget.
Per Jansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:57, 02-10-2014
Ort: Sigtuna
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM 642

David, Luleå

#34 » 09:36:34, 16-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Per Jansson skrev:Sagt och gjort!
Efter att ha rengjort utsidan så hittade jag den här muttern i gaveln.
Nu ser man tydligt konstruktionen. Motståndstråden som går ned och upp på varsin sida flotören är bara något grövre än ett hårstrå, så här gäller det att hålla tungan rätt i mun annars är det finito med dem!


Bra jobbat. Förökte göra samma en gång med givaren till en VW 1600. Den ser förövrigt identisk ut med den där. Men har kanske något kortare slaglängd.

Men jag klarade inte att rädda "hårstråna" JAg visste inte vad som väntade mig när jag öppnade den och sabbade dem redan i det momentet.

som tur finns den givaren som reservdel på eftermarknaden :)

Fast min var inte rostig alls så det kanske var att trådarna redan var av i den som var felet.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Per Jansson (trådstartaren)

#35 » 20:20:58, 19-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

20191119_142038.mp4

Skön känsla när den äntligen tuffar igång utan problem, tack OIE för snabb leverans av nytt tändningslås :buga:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

3 personer gillar det här inlägget.
Per Jansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:57, 02-10-2014
Ort: Sigtuna
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM 642

Per Jansson (trådstartaren)

#36 » 00:35:04, 08-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag kört en del, hjälpt grannen att planera tomten och sladdat våran väg, och allt är tätt och fint. Men en sak irriterar fortfarande, som jag hoppades skulle försvinna efter packningsbyte i tiltcylindrarna men fortfarande är kvar. När jag tiltar ned skopan och backar med flytläget aktivt för att släta ut så faller skopan ned. Det läcker altså i ventilpacketet men inte alltid. Funderar på om det är tiltventilen som läcker eller tiltventilens övertrycksventil? Någon som råkat ut för samma? Någon som vet dimensioner på O-ringar där?
Per Jansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:57, 02-10-2014
Ort: Sigtuna
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM 642


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se