Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Ledlysrör erfarenheter

85 inlägg • Sida 3 av 6
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Thelemorf

#31 » 13:44:24, 19-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De vi har på jobbet är Aura light Areza PMMA 2x32W
Lyser ohemult mycket mer än mina 2x36w vanliga hemma i garaget.
Sen hur länge de håller är ju en annan femma

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



dc_lindberg

#32 » 17:07:56, 19-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Thelemorf

#33 » 18:10:06, 19-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag hittade inget direkt vettigt vid en snabb googling, bara skrev namnet som står i armaturen
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Ulf

#34 » 21:27:49, 19-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag studerade jula-armaturen medans jag bakade snus igår.
Den verkar vara helt i plast, MEN, det finns jordanslutning! Jord kabeln går från plint till en skruv i plasthöljet. Skumt!!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Mattias Petterson

#35 » 23:35:29, 19-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ulf skrev:Jag studerade jula-armaturen medans jag bakade snus igår.
Den verkar vara helt i plast, MEN, det finns jordanslutning! Jord kabeln går från plint till en skruv i plasthöljet. Skumt!!

Kanske vill jordar bort den statiska elektrisiteten?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Göran Ekman (trådstartaren)

#36 » 07:13:34, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ulf skrev:Jag studerade jula-armaturen medans jag bakade snus igår.
Den verkar vara helt i plast, MEN, det finns jordanslutning! Jord kabeln går från plint till en skruv i plasthöljet. Skumt!!

Vad tycker du är konstigt?
En jord punkt som man kan koppla vidare ifrån. Visst brukar det väl vara så i de flesta kopplings dosor i plast? En lysrörs armatur från Jula är till viss del en kopplings dosa.
Tillägg läste texten en gång till det finns en plint. Då minskar behovet av jordskruven då återstår? Jag vet inte?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Ulf

#37 » 09:28:54, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kanske var otydlig, men det är en plint där jordanslutningen har en kabel in i plasten.
Det borde har räckt med plinten...

Fast det kan ju vara någon byråkratisk regel som gör detta. Att det finns en plint med plats för jord har jag inget att säga om, det är ju ofta jorden är med i takdosan och det kan ju vara bra att den inte hänger och slänger.
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Göran Ekman (trådstartaren)

#38 » 10:20:56, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Igår kväll satt jag och funderade på var startade mina tankar om det här? Jo hos en granne.
Pratade med honom i går . Enligt honom så monterade han led rör för att få bättre ljus och en halverad strömförbrukning. Han hänvisar till sin kompis M . Som för några år sedan börja att prov montera led lysrör på i verkstan på sitt jobb. Tyckte att det funkade . För tre år sedan byttes det till led i alla befintliga lysrörsarmaturer efter tre år 7-16 plus lite övertid blir det några tusen timmar och en åsikt att det funkar.
OK , energi förbrukningen då samma källa M. Är en kunnig person . Som har verktyg och kunskaper att mäta. Konstaterar att förbrukningen av ström halveras vid byte till ledrör, om man plockar bort allt övrigt som sitter i armaturen som inte behövs för att få ledröret att lysa. I min grannes värld. Är det tillförlitliga uppgifter, jag tror också på M, tills någon kommer med andra uppgifter.
Grannen och jag kom överens om att det är bättre att eftermontera ledljus i befintliga armaturer.
Därför att i en väl designad ledarmatur blir det något fel. Får man byta hela armaturen, kan vara svårt att få tag i en ersättning armatur som passar rakt av med utseende och elektriska kopplings punkter.
I en befintlig armatur byter man rör el ljuskula. Att sedan en väl designad led armatur borde vara mera effektiv ljus enhet per tillförd energi enhet. Så är det kanske men hitentills har jag inte sett dom uppgifterna.
Är man i en operations sal på sjukstugan då måste det liksom bli bäst , kosta vad det kosta vill.
Tittar jag runt på bondgården . Där det finns kanske mer än 50 lysrörs armaturer. Då känns det rimligt att så långt det går byta till led rör i befintliga armaturer . Att byta 17st vajer monterade armaturer på 3,5 meters höjd hos våra slakt svin , blir många timmar. Att rensa dom invändigt på sånt som inte behövs är lite timmar.
Inga sanningar ovan, bara tyckande för fortsatt funderande och diskuterande.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Göran Ekman (trådstartaren)

#39 » 10:23:48, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ulf skrev:Jag kanske var otydlig, men det är en plint där jordanslutningen har en kabel in i plasten.
Det borde har räckt med plinten...

Fast det kan ju vara någon byråkratisk regel som gör detta. Att det finns en plint med plats för jord har jag inget att säga om, det är ju ofta jorden är med i takdosan och det kan ju vara bra att den inte hänger och slänger.

Du var inte otydlig det är jag som läser illa.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

dc_lindberg

#40 » 10:33:32, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Noterat samma sak Ulf. Och :klia: ... hur tänkte de? :klia:

GE. Verkar som om det man vinner på gungorna förlorar man på karusellen...
Vad har du i stallet? 2x36or eller 2x58or?
Kvitt sak samma - drar många W = kräver många A säkring = kostar flis... säkringsnivån tar leverantören... bra betalt för... o man måste ju ha höjd i systemet (marginal mellan förbrukning och säkringsnivå)...

Hur är nu livslängden mellan LED konverteringsrör kontra vanliga lysrör?
Vilka andra kostnader medförs vid service/byte/underhåll, än din tid?
Vad är prisskillnaden mellan de olika rören?
Antar du har samma goa kr/W från din elektronförsörjare som resten av oss... dvs kring 1-1,5kr/kW (total kostnad) ?
När får du "brake even" mellan dessa olika alternativ, i kr och ören, och när får du det i -total- kostnad (arbete/service/underhåll + kr + ören)?

Det extra värmetillskottet som fås av lysrören måste du också ha med i kalkylen!...
Den uteblivna värmen -måste- tillföras från annan källa. Det är en kostnad. Verkar som om de flest "glömmer" den... Även om man då väljer att skruva upp LVVP eller LVP, så är det inte en bort trollad kostnad, det är en förskjuten avgift... den kanske sjunker i totalen med upp till 70%, kvarstår dock i så fall 30% eller så, som skall in i kalkylen ovan.

Kortsiktigt har din granne samma resultat som en bekant till mig fick i sin villa - dramatiskt sänkta elräkningar!
...då höjer elektronspridaren ledningsavgiften som kompensation för kW bortfallet... men den räkningen kommer tidsförskjuten...
=> +/- , eller rent av back...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Thelemorf

#41 » 19:48:47, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

SpillVärme under taket i en lokal med 3-5m takhöjd är man ju sällan hjälpt av vad gäller uppvärmning.
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#42 » 20:40:49, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då får man komplettera gammlysrören med takfläktar.

För övrigt har väl en och annan märkt att drosseln i en gammaldags lysrörsarmatur brukar bli ganska het. Och det är inte så konstigt, förlusteffekten i drosseln brukar vara ungefär 1/4 av lysrörets märkeffekt. Typiskt ca 10 W i en drossel för 36 W T8-rör. Om man övergår till elektroniska förkopplingsdon av inte alltför tvivelaktig sort, så blir man av med det mesta av de där förlusterna, det rör sig om enstaka watt istället, och förkopplingsdonet blir sällan märkbart varmare än resten av armaturen.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

G-son

#43 » 21:08:36, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den elektroniska varianten ska väl kunna ge lysrören en betydlig ökning av livslängden också, om jag inte misstar mig.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

torbjorn_forsman

#44 » 21:47:45, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det stämmer bra, i synnerhet minskar "kallstartslitaget", så elektroniska förkopplingsdon kan löna sig på ställen där man tänder lyset ofta men inte lyser länge för varje gång. För armaturer som står på hela dagarna spelar det mindre roll.

En annan sak är att ett elektroniskt förkopplingsdon kan hålla liv i gamla utslitna lysrör långt efter att de börjar blinka och krångla i en gammal armatur med drossel och glimtändare. Men det klarar inte att trolla bort det faktum att ljusutbytet minskar när röret börjar bli gammalt (när lyspulvret inte längre är ett jämnt vitt lager på insidan, utan börjar bli brunaktigt och flagigt). Och det kan inte heller göra något åt att en del sorters lysrör (framför allt lågprismärken där tillverkaren har dålig koll på mängden kvicksilver i rören och lägger sig i underkant för att ha god marginal till det tillåtna gränsvärdet och inte riskera påbackning av Kemikalieinspektionen) lyser svagt i kyla.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Göran Ekman (trådstartaren)

#45 » 00:42:29, 21-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I fallet med de 17armaturena tror visst att det är 2x36 watt . Undrar om inte dessa fick läggas över två säkringar lite osäker , men säkert en kontaktor för att klara tändningen.
Dessa sitter i ett kallt stall där vi har våra slakt svin . Värme watten är bara en kostnad i det här fallet .
Tänds på morgonen vid fordring släcks på kvällen efter sista fordringen. Lyser kanske 8-10 timmar per dygn. Stallet tomt några månader på sommaren. Väldigt grovt kanske 2500 timmar per år , osäker på hur ofta vi bytt rören kan vara var 5 år . Då har en ganska stor del av lysrören slocknat . Lite mera pyssel vid byte till led rör, bortkoppling av diverse skit i armaturen ( om det ens är möjligt) livs längden anses bli längre . Bort fallet av ljus blir för hoppnings vis jämnare över stallet led rören tappar ljusstyrka vart efter, det gör de gamle röre också för att sedan slockna helt blir det för många borta i samma del blir det lite mörkt där. När de " vanliga" lysrören byts blir det en ny säkerhets glimtändare kan dessa hänga med 3 rör uppsättningar.
Kostar några kronor dom också. Har inte orkat räkna på elkostnaden för lysrören,, på gård bränner vi mer än
100 000 men mindre än 150 000 kWh per år, våra 63 huvudsäkringar räcker om man tänker sig för på hösten. Får prioritera vad man startar. Funkar skapligt men ingen marginal.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se