Svanhals förskjuter tungdpunkten med ca 3 decimeter.
Se Grundskolans kraftlära (återupprepas i första ring).
Använder man transporthjul, 222:a alltså, så kommer man att behöva ha en svanhals för att växellådan skall vara plan. Att hålla växellådan plan har med smörjningen att göra primärt.
Har man 272, 275 eller 284, så behöver man inte svanhals - de har redan stora
hjul, varför nosen på växellådan är annorlunda.
Stora hjul på 222 = svanhals ett måsta om man skall ploga.
Pga av den kraftigt ökade vikten fram, så behöver man en
motvikt på baksidan. Tror inte det finns, men Pellins kommentar antyder att om man har en tung 4-taktsmotor och inte den lätta 2-taktsmotor, så ger den i sig en bra motvikt.
Har man längre sträckor, större ytor, att ploga, då vill man absolut ha större hjul, svanhals, och en sulky!
Att ploga med Belos är ett riskmoment!
Hugger bladet fast, då får man ett rapp i bröstkorgen/revbenen. Skalmarna slår lätt av revbenen! Av detta skäl bör man undvika att använda ofjädrat plogblad! Även fjädrade plogblad kan hugga tag i underlaget och snurra runt 222:an!
Glidskorna är inte monterade för utseendets skull! De är där för att man skall ställa in höjden på plogbladet, så man undviker att de hugger sig fast i underlaget...
Nu skriver du Pålmat att du har en Gravely L =
ungefär Belos 222.
Då har du en tyngre 4-taktsmotor, vilket bör ge dig en viss motvikt mot svanhalsmonterat plogblad.