Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Terex TW 110

1983 inlägg • Sida 94 av 133
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Roger Bälinge (trådstartaren)

#1396 » 06:46:58, 29-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

micke holmberg skrev:Och vi fortsätter att byta givare på avgasreningen .
Det är bara 10 gången nu
Men en ljusglimt i mörkret..
Nu har vi kontakt med fabriken i tyskland
Och deutch i sverige
Och yanmar i sverige
Och sundahls
Så nu ska vi se vad som händer eller inte händer i detta elände :driver: :driver:


"Next stop" måste väl ändå bli fackpressen om det inte löser sig...
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!



micke holmberg

#1397 » 21:20:51, 29-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men jag har ju glömt att rapportera om ett haveri som är vanligt på dessa med nya motorn med adblu
På denna modell sitter det andra hydraulpumpar på sidan av motorn . Mot tidigare modell av tw 110 an
Det började med att maskinen knappt orkade att hissa sig upp på bladet
Ett par veckor senare så skramlade det till på höger sida av motorn
Hydtaulpumpshaveri bladet fungerar inte svängen på grävaren funkar inte allt annat fungerar :aaargh: :idee:
Klart att jag pratar med mig själv ...........ibland behöver jag expertråd

1 person gillar det här inlägget.
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

Roger Bälinge (trådstartaren)

#1398 » 22:08:16, 29-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

God kväll!

Låter som man gjort ett klokt val....min TW 110:a blir definitivt min sista maskin i karriären när man hör vilka problem Herr Holmberg fått!
...och det är inte bara din maskin som har problem med adblue och följderna av detta....jag hör ofta om problem på flera märken!
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

micke holmberg

#1399 » 22:20:19, 29-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roger Älta skrev:God kväll!

Låter som man gjort ett klokt val....min TW 110:a blir definitivt min sista maskin i karriären när man hör vilka problem Herr Holmberg fått!
...och det är inte bara din maskin som har problem med adblue och följderna av detta....jag hör ofta om problem på flera märken!

Oja du har haft lite haverier på din med roger ... :lmao: ingen maskin går felfritt
Klart att jag pratar med mig själv ...........ibland behöver jag expertråd
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

Roger Bälinge (trådstartaren)

#1400 » 09:42:22, 30-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

God morgon!

Det är sant, men "mina haverier" känns mer hanterbara och går att lösa, även om jag tyckt att det varit "rent förjävligt" att man skall behöva packa om hela ventilpaketet efter 3 år eller som nu senast, bomcylindern! :cencored: :cencored: :cencored:
...men ditt bekymmer med givarna verkar dom inte kunna lösa och det är mer bekymmersamt för dig och i min värld jävligt pinsamt för leverantören av maskinen! :help: :help: :help:
Åter igen säljer man maskiner till kunderna som INTE är helt utprovade och färdiga, utan man "hoppas" att skiten skall fungera...annars utvecklar man maskinen vidare hos den betalande kunden! :red_card:

Det som hänt på min är följden av ett "hafsverk" som jag ser det...jag har ALDRIG packat om en bomcylinder utan orsak, dvs en repa/skråma på kolvstången och det tycker jag är dåligt! :aaargh: :aaargh:
Får intrycket av att man kör "cost saving" på tätningar m.m..... grejer man inte ser från början, men som "smyger" på efter något/några år.... lagom som garantitiden gått ut! :cencored: :cencored:
Man "tar" hellre en massa skit och får kundernas missnöje öst över sig för att man tycker man varit duktig , då man lyckats spara nån kronjävel på billigare delar...en mycket märklig filosofi enligt mig!

....det är fan inte bra för humöret att skriva om såna här saker, då det börjar "pysa" och ilskan gör sig påmind! :djaevul: :djaevul:
Det är ju för fan helg och då skall man vara i harmoni och "helga sabbaten".... inte vara urförbannad! :grin: :grin:
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

magirus

#1401 » 10:33:10, 30-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De va bättre förr fast de va sämre! :shake_hands:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

håkan 13

#1402 » 17:54:36, 30-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja det där med adblu är ett sorgligt kapitel!! får leva på hoppet att det blir bättre!! på våran blåa NH har det varit mycket strul!! men efter att dom nu senast bytt katalysatorn så har den funkat bra!! på den gula NH så har det räckt med att byta en givare... men kostade naturligtvis några tusen för givare + programering!!
L60n och "Zetorn" (MF 6718) har hittills funkat!! får se hur länge!! :vissla:
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

micke holmberg

#1403 » 22:31:30, 03-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var det dax igen efter bara 33 timmar att byta diff-trycksgivaren för 11 gången
Undrar när dom ska byta något annat som gör att denna givare går sönder
:aaargh: :aaargh: :klia: :klia: :ohnej:
Klart att jag pratar med mig själv ...........ibland behöver jag expertråd

1 person gillar det här inlägget.
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

micke holmberg

#1404 » 22:34:05, 03-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

håkan 13 skrev:ja det där med adblu är ett sorgligt kapitel!! får leva på hoppet att det blir bättre!! på våran blåa NH har det varit mycket strul!! men efter att dom nu senast bytt katalysatorn så har den funkat bra!! på den gula NH så har det räckt med att byta en givare... men kostade naturligtvis några tusen för givare + programering!!
L60n och "Zetorn" (MF 6718) har hittills funkat!! får se hur länge!! :vissla:


Men håkan vad är det som har strulat för er någon givare eĺler något annat på er maskin
Klart att jag pratar med mig själv ...........ibland behöver jag expertråd
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

micke holmberg

#1405 » 21:52:02, 05-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var som fan det börjar röra på sig om ett långdraget problem
Får besök på måndag av en tekniker från motor nordick
Rapport kommer snarttttttttttt :grin: :grin:
Klart att jag pratar med mig själv ...........ibland behöver jag expertråd

3 personer gillar det här inlägget.
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

InläggDetta inlägg har raderats av micke holmberg den 21:56:39, 05-12-2019.

Roger Bälinge (trådstartaren)

#1407 » 21:12:03, 21-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

God helg!

Min Terex TW 110 har fått julledigt...så även "husse" som ämnar smälla med sina hängslen till efter nyår!
....dock är farbror inte helt overksam! :vissla: :vissla:
Det har beställts ett nytt tidur till värmaren och en eluppvärmd backspegel...som skall monteras vid ankomst!
Nästa fråga på agendan är ett baklyse där dioderna börjat vissna...nytt svindyrt eller möjligen nya dioder....eller om man har en j*vla tur kanske man hittar likadana på nätet till en bråkdel av ockerpriset Sundals begär!

...och ett nytt inlägg har gjorts!
blog.php?u=233041&b=649
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

håkan 13

#1408 » 21:23:42, 21-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dom flesta är nog billigare än vad maskinåterförsäljarna är!! bytte bakljus på våran ena Palmsvagn häromåret...
Krauta tog ungefär hälften av vad Nordfarm ville ha!!

2 personer gillar det här inlägget.
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

håkan 13

#1409 » 21:42:11, 21-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

micke holmberg skrev:
håkan 13 skrev:ja det där med adblu är ett sorgligt kapitel!! får leva på hoppet att det blir bättre!! på våran blåa NH har det varit mycket strul!! men efter att dom nu senast bytt katalysatorn så har den funkat bra!! på den gula NH så har det räckt med att byta en givare... men kostade naturligtvis några tusen för givare + programering!!
L60n och "Zetorn" (MF 6718) har hittills funkat!! får se hur länge!! :vissla:


Men håkan vad är det som har strulat för er någon givare eĺler något annat på er maskin


på NH-traktorn har det bytts ett antal givare... glömt hur många... tömt dieseltanken och bytt filter minst 5 ggr...
bytt minst en spridare... verkstan trodde det var vatten... men inte hittade dom nåt på analysen iallafall!!
men när vi började köra på blankdiesel så gick det bra ... ett tag... sen började traktorn varna för dålig urea!!
men analysen hittade inget fel!! så fram på höstkanten efter att dom rensat bort felkoden ett antal ggr så tog dom in traktorn!!
tog en dryg månad... sen hittade dom att katalysatorn var spräckt!!
men dom sista 2 åren har den faktiskt funkat felfritt!! :grin:
på tröskan har vi bara bytt en givare till urean!! men ganska många varvtalsgivare... visst är det bra att den varnar när nåt är fel!!
men borde inte givare kunna funka mer än ett par år??
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

torbjorn_forsman

#1410 » 22:04:42, 21-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De flesta givare som det är frågan om här, borde definitivt kunna fungera mycket längre. Numera är det ju många år sedan fordonsbranschen använde givare som faktiskt kunde bli utslitna och ha en begränsad livslängd (t ex tungelement eller någon slags mekanisk brytarkontakt som varvtalsgivare, trådlindade motstånd med släpkontakt som tryckgivare, tempgivare med bimetallfjäder och kolstapel osv).
Förmodligen är det väl antingen frågan om att konstruktörer/inköpare har varit för dåliga på att ställa krav på miljötålighet mm hos givare, eller att inbyggnaden har skett på ett klantigt sätt.
Jämför med en dieselpersonbil av någorlunda modernt snitt, hur många % av dem råkar ens ut för ett enda fel på en motorrelaterad givare under sin livslängd?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se