Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

byta generator fordson major.

76 inlägg • Sida 5 av 6
El/Elektronik i traktorer

dc_lindberg

#61 » 13:38:22, 02-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Han menar säkert 14.8V Pal.
Tangentborden har en förmåga att inte leverera de bokstäver och siffror som man vill...

Skulle det nu vara 15.8V... hm... då är det absolut inte alls bra...
Nippon Densu ger väl ca 16V obelastad, och ca 15V belastad. Varför nipponeserna kör med så hög spänning har jag aldrig fått reda på.

Den där bosch generatorn har:
Standard 14V
Idag tycks ingen sälja regulator som ger mindre än 14.2V
Se´n har Hella och Bosch 2 olika "trim regulatorer":
- 14.5V (räcker oftast och blir över)
- 14.8V (speciell för arktisk kyla)

15.8V kan också orsakas av ett kasst batteri - hänt mer än en gång på min VW T4:a och Avatar moppen.
När en cell blivit dålig så kan det resultera i att generatorn luras till att leverera på tok för hög spänning. Tror mina rekord är på ca 17V.


Sa ju du skulle bli nöjd/glatt överraskad TS!
;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



torbjorn_forsman

#62 » 15:19:02, 02-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om någon har bytt laddningsregulator i den där N1-generatorn och satt dit en tvivelaktig piratregulator, kan den mycket väl ge någon V för hög spänning. Det är också typiskt för piratregulatorer i just N1 att spänningen blir ostabil vid lågt varvtal, man ser det som flimrande lyse när motorn går på tomgång.
Tänk också på att laddningsregulatorn är temperaturberoende. 16 V laddspänning är fullt normalt vid -25 grader, men då kan man räkna med att spänningen sjunker till kanske 14,3 V vid rumstemperatur på regulatorn och 13,5 då den är riktigt het, som det kan bli i motorrummet på en personbil i bilkö en sommardag.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bmh10350 (trådstartaren)

#63 » 15:27:26, 02-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först så mätte jag på batterierna den visade 15.8 v sedan mätte jag direkt från generatorn, den visade även 15,8 v där.jag vet icke om det är nackdel att den laddar så högt?
bmh10350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:41, 20-11-2018
Sverige
Maskintyp: Baklastare

torbjorn_forsman

#64 » 15:31:44, 02-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är du säker på att din multimeter visar rätt?
Om spänningen ständigt ligger så hög är det inte bra, då kommer batterierna snabbt att förstöras genom överladdning. Men om den ligger på 15,8 V omedelbart efter kallstart och sjunker under 14,5 V efter 15-30 min körning, så kan det väl gå för sig.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bmh10350 (trådstartaren)

#65 » 15:53:33, 02-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag mätte först vid start där den visa 14,4 så körde jag en stund hoppa av traktorn och mätte igen, då låg den på 15,8v vad kan vara det för problem?
bmh10350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:41, 20-11-2018
Sverige
Maskintyp: Baklastare

torbjorn_forsman

#66 » 16:48:44, 02-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur varm var generatorn när du fick 15,8 V ?
Börja med att kolla att mätinstrumentet visar rätt och att det har bra batteri, en del digitalmultimetrar börjar visa för mycket när batteriet blir dåligt.
Kolla gärna också spänningen på D+ när du ändå är i farten och mäter, det är den spänningen som laddningsregulatorn "ser" och försöker reglera på.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#67 » 17:14:06, 02-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

...kolla batteriet i multimetern... Hjälpte en bekant förra hösten... fick motsvarande tossigt värde... multimeterns batteri visade sig vara slut...

Gillar inte digitala instrument... vill ha VDO analoga...
Här är i vart fall ett tips:
https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000041333
Pris: 94,90kr
Voltmeter för inbyggnad
Art. 43-222
Digital voltmeter med röd LED-indikering som visar 4 - 28 V. För fast montering i fodon. Ansluts till 12 eller 24 V. Monteringspanel medföljer. Panelens mått: 60 x 43 mm.
Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

bmh10350 (trådstartaren)

#68 » 19:57:21, 02-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst är det en enkel multimeter men testade nyss på bilens generator och batteri, den visade 14,4 v efter 15 min körning. Misstänker att de inte fel på den då? Måste generatorn bytas ut? Om de nu inte är fel på batteri och mätare?
bmh10350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:41, 20-11-2018
Sverige
Maskintyp: Baklastare

dc_lindberg

#69 » 20:26:43, 02-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testa de två enklaste sakerna först:
a) byt batteriet i traktorn till ett som du vet är OK.
b) låna en regulator från en annan generator som du vet är ok.
Gissar att regulatorn är kass och att batteriet sett sina bästa dagar. Tror inte det är värre än så. Visst, i generator trådar på Maskinisten så har det presenterats helt skador, ss diod fel, ledningsfel, överslag i brygga, osv mm Själv har jag aldrig haft sådan skador på mina generatorer.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000028517
Från 115:-
Laddningsregulator
Kontrollera alltid att felet i laddningssystemet beror på laddningsregulatorn innan den byts. Den nya laddningsregulatorn kan skadas av andra fel i laddningssystemet. Använd laddningsregulator återköps inte.
Elektronikprodukt Bil, återköps ej!
Bild

Finns 2 storlekar. Den större passar till din generator.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Janson1

#70 » 23:01:45, 02-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

14,4 volt efter en kvarts körning, jag skulle inte rört någonting! Däremot mäta om batterispänningen någon gång då och då nu i början så allt verkligen funkar i längden...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#71 » 00:15:55, 03-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

bmh10350 skrev:Visst är det en enkel multimeter men testade nyss på bilens generator och batteri, den visade 14,4 v efter 15 min körning. Misstänker att de inte fel på den då? Måste generatorn bytas ut? Om de nu inte är fel på batteri och mätare?


Är det en originalladdningsregulator som sitter där (fabrikat Bosch, och rätt detaljnummer för den generatorn), eller är det någon piratdel?
Har du mätt spänningen på D+ också?
Kollat att det är bra kontakt dels mellan det fjädrande D+ blecket på diodbryggan och motsvarande plåtbit på laddningsregulatorn, och dels vid jordningen för regulatorn (rörnit vid den ena fästskruven? På piratregulatorer brukar plåtbiten som ska göra kontakt mot D+ vara en vanlig järnplåt med någon tunn blank avflagnande beläggning som ska föreställa förkromning. När det där blanka har flagnat av och järnplåten rostat, är det ingen vidare kontakt längre. Originalregulatorerna har den där plåten gjord av förtennad mässing.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bmh10350 (trådstartaren)

#72 » 18:53:38, 03-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu mätte den 14.22-14,32 v under 30 min, var ju rätt lite gas men laddar den mer om jag skulle ha mer gas?

2 personer gillar det här inlägget.
bmh10350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:41, 20-11-2018
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Janson1

#73 » 19:03:49, 03-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om regleringen fungerar så bör det inte vara någon större skillnad i spänning ut från generatorn.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

dc_lindberg

#74 » 19:20:10, 03-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Perfekt! :thumme:
:driver:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

PAL

#75 » 19:28:49, 03-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet



Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
PAL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:02, 09-04-2014
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Liebherr L 507 Stereo


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se