Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

12V Dieselvärmare använd för "garagevärme"

26 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

S-M-S (trådstartaren)

#1 » 17:04:12, 01-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som lite inspiration för dom som letar efter lite värme för garage eller små verkstäder.
Vanlig är en luftvärmepump men kanske finnas anledningar att man vill inte har fast instalerad, eller ingenting som dra "mycket"ström för uppvärmning på grund av för lite säkringar.
Denna Problemt hade jag in min "garage", 9kw elvärmefläkt, gick inte ihop med använder svets, eller stor vinkelslip eller kompressorn, vedkamin, för varmt i närheten (bilen precis bredvid på grund av trångheten)- ingen uppvärmning över natten eller på dagen möglig, bara om man är hemma och elda. Luftvärmepump belasta en fas näste likt som denna 9kw 3-fas värmare.
Vanlig dieselkanon funkar inte på grund av avstandmått (2m bak/på varje sida och 3,5m fram, då kan ingenting står kvar i garaget.)
Så hittat jag en individuellt lösning, en dieselvärmare (Luft) som tänkt för fordon, vanlig är helt för dyrt (10000kr) eller begagnat och fortfarande fördyrt (4000-5000kr). Men finns nu dieselvärmare från kina, man kan hitta på ebay eller amazon..
Jag var lite skeptiskt, jag har ingen problem med kina greijer, men eftersom man hitta dom för nästan en tiondedel pris som vanlig...
Men jag var modig och köpte en, byggde en "väska" runtom där finns värmarn, batterie och tanken (10l) inne. >Framför står alltid batterieladdarn, men går också nån stund helt utan ström från uttagen.

Bild
Bild
Bild

bra också att man har ingen avgas i rummet, enda problemet var hur hitta jag säkert väg att leda het avgas genom en trävägg fyllt med sågspan?
Svar: aldrig. Bättre man ta en gammal vattenburen element och kyler avgaset ner . så har man bara 30-40 grader varmt avgas, och ännu mer värme i rummet.
Så denna grej har jag nu sedan en och en halv vinter, och säkert några hundra timmar i drift, utan en problem med värman. en gång hade ja en för lite laddare på ,med avstägning på grund av låg spänning har funkar som det ska. denna 0,5L för 5kw modellen som värman ska dra i timmen stämmer ganska precis, det enda jag har upptäckt, han gillar inte att bara värma på låg (25%) inställning, då kanske bli att han stänger av sig.
Klara ganska bra att värma denn skit gammal hög av brädor som är säkert inte "tätbyggd", glipor runtom och isolering delvis borta.
Eftersom jag vill inte bedriva marknadsföring sätter jag ingen länk. Bara so minspiration för dom som letar efter.

13 personer gillar det här inlägget.
S-M-S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:16:04, 16-05-2019
Ort: Nordmaling/Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Same Explorer 70 1986 såld
Palax TSV E
Multiloader L25
Massey Ferguson MF25



Sierra94

#2 » 20:00:51, 01-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Smart idé med att leda avgaserna genom elementet. Blir ju en fin återvinning av de väldigt heta avgaserna.


Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Sierra94
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:09:05, 17-02-2012
Ort: Gustafs, Dalarna
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio25.

torbjorn_forsman

#3 » 20:01:27, 01-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med så låg avgående avgastemperatur är det väl risk att vattnet i avgaserna kondenserar och så småningom fyller elementet, rinner bakvägen till värmaren och dränker brännkammaren så värmaren slocknar. Jag skulle föreslå att du drar om avgasinstallationerna så det är fall hela vägen från värmaren till utloppet och helt uteslutet att det kan bildas en vattensäck någonstans.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Johanolof

#4 » 20:15:05, 01-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Smart. Tänkte faktiskt på en liknande lösning med en eber som jag har liggande. Kollade på eBay och det fanns färdiga väskor med brännare tank mm för ca 1500kr . Kanske ha en i skogskojan ett batteri som laddas av en solcell kanske skulle funka om man som jag bara hugger en dag i veckan.
Johanolof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 12-01-2010
Maskintyp: Traktor

Ivar Risslén

#5 » 20:48:51, 01-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Televerket hade något liknande som tältvärmare när de skulle reparera ledningar förr i tiden.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Bigswede

#6 » 20:54:56, 01-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om någon behöver lite inspiration / kunskap om dessa Kinesiska Värmare så kan jag rekommendera följande youtubefilm.

https://www.youtube.com/playlist?list=P ... t6H1ZFSFks

Jag har precis köpt en som jag tänkte ha i husvagnen.

2 personer gillar det här inlägget.
Bigswede
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:29:26, 31-07-2011
Ort: Hudiksvall - Wiemersdorf (Schleswig-Holstein)
Sverige

S-M-S (trådstartaren)

#7 » 18:53:42, 02-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Med så låg avgående avgastemperatur är det väl risk att vattnet i avgaserna kondenserar och så småningom fyller elementet, rinner bakvägen till värmaren och dränker brännkammaren så värmaren slocknar. Jag skulle föreslå att du drar om avgasinstallationerna så det är fall hela vägen från värmaren till utloppet och helt uteslutet att det kan bildas en vattensäck någonstans.


Helt riktig, därför har ja nere en liten hål att vatten kan ut. (Plastbehållare under) Andra möglighet, vända inlopp utlopp på element så avgaser kommer hög in och låg ut, då rinner vatten direkt ut- som du har skriva.


Kollade på eBay och det fanns färdiga väskor med brännare tank mm för ca 1500kr .


Riktig, enda är, att finns ingen utrymme för batterien där. finns också 2kw och 8kw varianter, enda vad jag missa, varianter för vatten för samma pris. :cool:
S-M-S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:16:04, 16-05-2019
Ort: Nordmaling/Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Same Explorer 70 1986 såld
Palax TSV E
Multiloader L25
Massey Ferguson MF25

wol

#8 » 21:29:59, 02-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir ju en oljepanna i miniformat annars fungerar en gasol eller fotogenkamin bra som en tillfällg värmekälla om inte elen räcker till en byggfläkt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

Mike.Erlandsson

#9 » 23:35:08, 02-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kollat på dessa kina värmarna för att byta ut ebern i min atlas 1302d men inte vågat investera än...
Men nu blev man ju väldigt sugen!

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mike.Erlandsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:27:42, 04-01-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas/Atila 1302D

dc_lindberg

#10 » 10:53:48, 03-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De återkommer ofta i youtube hemmabyggen i USA.
Nu är det minst 3 Maskinister under de sista 3-4 åren som köpt sådan där liten kines, och alla har skrivit på samma sätt om dem: dvs mycket nöjda.

Jag ser tipset som synnerligen konstruktivt.
- gas = explosionsrisk
- gas = dyrt
- gas = inte så giftiga avgaser, men läcker gasen kan det bli... besvärligt... o man får absolut inte vara rökare!...
- diesel = ...svårt att få att explodera...men jänkarna lyckas med det i alla sina våldsfilmer...
- diesel = relativt låg kr/tim kostnad som reserv värme
- diesel = giftiga avgaser...

Använder själv infravärmare - de ger värmen där man behöver den, hettar upp de "bestrålade" ytorna som avger värme en god stund efter stålkaminen stängts av.
Problem: ...då räcker inte mängde elektroner till belysningen... o givetvis inte heller till andra redskap som drar el...
Så, TS's tips är verkligen en problem lösning för mig :shake_hands: :buga: :bira:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

tortap

#11 » 11:57:14, 03-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bigswede skrev:Om någon behöver lite inspiration / kunskap om dessa Kinesiska Värmare så kan jag rekommendera följande youtubefilm.

https://www.youtube.com/playlist?list=P ... t6H1ZFSFks

Jag har precis köpt en som jag tänkte ha i husvagnen.


Youtube. Det är fantastiskt. Var skulle man annars hitta sån här info?

2 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Trondos

#12 » 14:17:03, 03-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hvilket prinsipp har disse i brennkammeret mon tro. Kan disse brenne rapsolje eller spillolje? :idee3: :djaevul:

1 person gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

torbjorn_forsman

#13 » 15:25:00, 03-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser ju ut att vara en kopia av den gamla Eberspächer B1L / D1L. Rapsolja går nog bra om den bara hålls så varm att den går att pumpa (över ca +12 grader). Spillolja bör man ju inte elda pga dioxinhalten (problemet med tungmetaller som man varnade för förr i tiden, är ju i stort sett historia nu). Om man trots allt ändå tänker elda spillolja, så misstänker jag att man får problem med igensotad brännkammare, beläggningar på glödstiftet, nerslitet munstycke mm ganska snart.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tortap

#14 » 16:20:16, 03-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I youtubeserien där säger han att 5kW är i princip en kopia på Eberspächer D4 (4 kW). Vidare nämner han att de går att köra på fotogen men man då får problem med smörjningen till pumpen som följer med.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

S-M-S (trådstartaren)

#15 » 21:38:11, 03-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

wol skrev:Det blir ju en oljepanna i miniformat annars fungerar en gasol eller fotogenkamin bra som en tillfällg värmekälla om inte elen räcker till en byggfläkt.

Gasol och Fotogenkamin har problemet att producera mycket fukt. Det känns inte roligt framförallt med lägre temperatur. (hade i tyskland en gasolkamin, det är inte "riktig" värme. Framförallt har man öppet eld, med en dieselvärmare som jag visare kan man inneluften också håller helt bort från förbränning. (Insug från ute) så är inte so farligt också med lackeringsjobb eller liknande. Andra sak allt "öppet" förbränning från gasol , eller diesel och fotogen blåser silikoner i luften, som är inte roligt på lackeringsjobben.
Experimenter med alternativt bränsle har jag också se, men, dieselvärmarn inte byggt för, varför ska jag riskera denna felfritt drift?

1 person gillar det här inlägget.
S-M-S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:16:04, 16-05-2019
Ort: Nordmaling/Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Same Explorer 70 1986 såld
Palax TSV E
Multiloader L25
Massey Ferguson MF25


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se