Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Motorbyte Skoda octavia 1,6 till 1,4

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

palledavid (trådstartaren)

#1 » 12:39:49, 03-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en rasad Skoda Octavia 1,4 och en fungerande Octavia 1,6.
Någon som har koll på om det funkar att byta motor rakt av? 1,6 är donator och 1,4 är mottagare. Samma årsmodell
palledavid
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:46:03, 03-12-2019
Ort: Kil Wermland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skoda Octavia 1,6 -01
Skoda Octavia 1,4 -01
Skoda Felicia 1.9 D -99
David Brown 880 -64



torbjorn_forsman

#2 » 15:19:32, 03-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken årsmodell är det? Vilken motorkod på resp motor?
Kolla hos lämplig bilreservdelsnasare om detaljer som t ex främre avgasrör, motorfästen, kopplingslamell är lika på båda bilarna, i så fall är det stor chans att motorerna rent mekaniskt sett passar rakt av. Du får räkna med att köra med motorstyrdonet som hör till den motor du ska använda, och om bilen har elektronisk startspärr kan det innebära en del förvecklingar - det kan t ex vara nödvändigt att med lämplig OBD-utrustning inaktivera startspärren i det styrdonet INNAN du börjar riva i donatorbilen och medan det fortfarande har kontakt med annan utrustning som är kodad för samma bil. Sedan koda in styrdonet i den andra bilen när överflyttningen är klar.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#3 » 15:30:02, 03-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sånt här brukar sällan fungera.....alltid är det nånting som skiljer som gör det "omöjligt" Oftast märks det i slutfasen när man nästan är klar, tempgivaren har olika gängor. Hål för dubbla givare saknas. Aha vi byter insugningsrör, ojdå den andra saknar öra för den pjåpen.........Det säkraste och enklaste är att ha rätt motor från start.

2 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#4 » 15:45:05, 03-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för årsmodell?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

palledavid (trådstartaren)

#5 » 18:55:13, 03-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Vad är det för årsmodell?

00 på donator 01 på mottagare
palledavid
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:46:03, 03-12-2019
Ort: Kil Wermland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skoda Octavia 1,6 -01
Skoda Octavia 1,4 -01
Skoda Felicia 1.9 D -99
David Brown 880 -64

palledavid (trådstartaren)

#6 » 18:56:45, 03-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar och info.
Verkar inte värt besväret.
palledavid
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:46:03, 03-12-2019
Ort: Kil Wermland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skoda Octavia 1,6 -01
Skoda Octavia 1,4 -01
Skoda Felicia 1.9 D -99
David Brown 880 -64

Göran Ekman

#7 » 19:58:58, 03-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

palledavid skrev:Tack för svar och info.
Verkar inte värt besväret.

Att skift hela motor paketet med framvagn hjulupphängningar, är väl inte så omöjligt, det är väl så det byggs från början .
Den kluriga biten är att få ihop motor elektroniken.
På äldre bilar är det ibland så att det som hör till motorstyrningen kan ligga relativt själv i en egen härva.
Ett exempel motor byte i en äldre 240 med motor från en sen 240 extremt enkelt. Allt ligger i sin egen härva. Ett annat exempel Rovers Alu V8 med elektronisk insprutning. Finns det en del på nätet om vilka trådar som ska sitta var styrenheten. Där tycker jag att den elektroniska insprutningen funkar bättre än dubbla SU eller någon amerikanskt 4 ports förgasare .
Men så enkelt är det väl inte på den bilen, ju modernare bilar desto mer integrerade är motorstyrningen i bilens elsystem , vilket framgår i Forsmans inlägg.
Men man bör nog ha ett visst intresse för att göra jobbet. Och göra jobbet själv med arbetstiden på nöjeskontot . Bilen har liksom inget salu värde . Men skulle den gå att åka med ett par år till finns det ju ett värde i det.
Kan ju vara värt att kolla runt lite på nätet, då är väl maskinisten ett möjligt ställe att finna en lösning på inte fel att titta här.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

SK Racing

#8 » 17:21:01, 07-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med inläggen i tråden, ta man tex Datsun så kan du utan problem ta en 1600 från en 160 J o lägga i en 180 B, o en 1800 i en 160 J, då ingenting skiljer motorena utvändigt fysiskt, utan dom är drop in fit på båda bilarna utan problem.

Invändigt skiljer det ju dock givetvis, på nyare bilar med ecuér till förbannelse o div startspärrar o annat mög så hade jag tagit mig en mycket stor funderare innan jag gjort något du funderar på, en 19 årig skoda är det ju inget värde i förutom bruksvärdet, är 1600 identisk med din 1400 så du kan plocka över allt från insug, generator givare osv så du inte "stör" bilens elsystem så finns det ju en stor chans att det fungerar, men som skrivits innan, ska en börja med i byta insug o givare osv, ja då ser jag ju inte ett orosmoln på himlen, utan snarare en solförmörkelse av bibliska mått.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

Ivar Risslén

#9 » 18:08:58, 07-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan börja med att studera en reservdels katalog och kolla hur givare och packningar stämmer mellan de olika motorerna. Är det samma givare så är det enkelt med styrningen och passar packningar mellan motorerna så är det lätt att byta delar.
För att veta säkert så måste man veta motorbeteckningen på de olika motorerna och inte bara storleken.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Trondos

#10 » 18:28:16, 07-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg byttet motor i en 2004 BMW 316i en gang. Den hadde orginalt en N42B18 motor, jeg fikk fel motor på skroten, fikk en N46B18 som også kom fra en 2004 316i. BMW hadde en oppdatering midt i 2004.
Motorene var så like at jeg registrerte ikke at det var noe fel før motoren satt der med ny koppling og alt, og pluggen på kabelharvan til ECU lignet ikke engang. :snow:
Jeg flyttet da over ledningsnettet fra den gamle motoren til den nye. Alt passet, men der var noe som gjorde at motoren ikke gikk som den skulle. Der var noe forskellige artikkelnummer på noen mojanger til VANOS systemet.....motoren gikk, men var like vass som en 15 hk B&S.

Gikk lei av hele greia og slepte bilen til skroten. :ohnej:

Men er ikke sikkert at dine motorer er så vanskelige, disse BMW motorene har mye som ECU skal holde styr på. Har du prøvd å søke på engelsk med motorkodene og "engine swap" eller noe sånt? Kan fins mye bra info på nettet.

1 person gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se