Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningUtbildning

Byta inriktning, från flygtekniker till gymnasielärare?

369 inlägg • Sida 10 av 25
Diskutera utbildning här

skogsgurra

#136 » 22:05:15, 01-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själv har jag aldrig varit anställd som lärare. Men ombetts ta hand om diverse eftergymnasial utbildning, tror det hette YHL, i olika skolor. I Eskilstuna, Karlskoga, Leksand gjorde jag en eller ett par terminer. Detta var 15 - 20 år sedan. Datorerna fanns, men det var de första generationerna där Internet knappast var tillgängligt - kommer ni ihåg BBS och akustiska modem? Det var först i Leksand (senaste stället) som det fanns Internet och användbara simuleringsprogram som Spice började dyka upp.

Vi körde väldigt mycket demo med hårdvara (kallades laborationer på den tiden) och en hel del simuleringar. Telefonerna var avstängda och om nån absolut behövde använda den så fick han/hon gå ut i korridoren. Inget konstigt med det och när samtalet var klart var eleven tillbaka.

Men jag har noterat att barnbarn och barnbarnsbarn inte ens förstår varför dom ska gå i skolan. "Allt finns ju på nätet" men att allt finns betyder ju också att de kan luras att tro att allt som finns är sant. Visserligen säger de att de vet det men det är nog mest en läpparnas bekännelse. För att kunna avgöra om det som finns är värt att bry sig om behövs baskunnande, förståelse, kunskaper i fysik och matematik. Där brister det väldigt mycket. Och när vissa politiker vill skippa "procenträkning" för att flera elever "ska klara matten" så undrar jag om de fattat nånting av saken själva. Eller om de hoppas på att knipa nån tiondels procent (just det) i nästa val.

Problemet ligger i politikernas oförmåga och rädsla att stöta sig med möjliga väljare. Någon känsla för vad politikeruppdraget verkligen innebär verkar de inte ha längre. Det är sorgligt.

Datorer och telefoner är bra verktyg. Men de ska inte ersätta egen förståelse eller insikter i naturlagarna.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

4 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?



tronde

#137 » 22:21:31, 01-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

skogsgurra skrev: "Allt finns ju på nätet" men att allt finns betyder ju också att de kan luras att tro att allt som finns är sant.


Det er ikke bare et spørsmål om det de finner er sant. Det er like mye et problem at mange (også voksne) ikke vet hva de skal spørre "nettet" om. Nettet er suverent hvis du vet hva spørsmålet er. Hvis du ikke en gang vet at det er noe du bør spørre om, er du i deep shit.

2 personer gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

skogsgurra

#138 » 22:43:18, 01-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stämmer!
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Janson1 (trådstartaren)

#139 » 08:21:02, 15-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har praktiktiden kommit vilket innebär att våra tvåor är ute på div arbetsplatser. Jag har förmånen att besöka dom, har varit på P-verkstan, en mycket fin och ren bilverkstad, borde vara en fröjd att jobba vid. Har även varit på elfirmor där eleverna är med och bygger elskåp som sen dom installerar ute på plats. Var på en bilverkstad där dom (i mitt tycke) använder släggan för mycket och framförallt på fel sätt, det är mycket bättre att ta ett längre skaft till en hårt dragen hjulbult än att slå på den i kullagrets axiella riktning med storsläggan, ja bulten lossnar lite lättare men det kostar ett bakhjulslager...? Jag är glad att jag slipper dels se detta för ofta och dels att jag aldrig, aldrig skall lämna in min bil på verkstad mer än min egna, hellre skrotar jag den om det kommer till det läget! Vissa elever har växt i sin uppgift så det faktiskt syns, inte med linjal utan rent mänskligt. Nästa vecka är det dags för flera besök!

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

skogsgurra

#140 » 08:59:24, 15-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

KUTGW! Det behövs.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Janson1 (trådstartaren)

#141 » 15:25:47, 15-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilket betyder?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

johan.eriksson

#142 » 15:41:42, 15-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Keep Up THE Good Works.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Volvot24

#143 » 16:19:01, 15-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst finns allt på nätet.

Men den dagen det inte finns nät, är det ingen som begriper hur man t ex ska göra upp eld eller hur man gräver upp en potatis.

Där finns info om åtdragningsmoment på
t ex kylskåpets skruvar till handtaget o s v.

Och just i dag. I dag är nätet det som gäller.

Frågan är om jag hinner att uppleva nåt annat.

Och hur går det för nästa generation, om det inte finns information eller egna förvärvde kunskaper att tillgå? Finns ingen backupp.

Ser det nästan som en kommande farsot...

Därför ser jag upp till alla vi som kan och vill delge praktiska kunskaper.
Alltså praktiskt undervisande lärare.

Uhrmmm. Detta om att lossa bultar...


Ett praktisk exempel. I dag jagades det älg.
Postlinjen ställdes ut efter en väg, för det var enklast så. Inte en enda, reagerade på att vinden blåste mot de som stod på pass. Detta när hundarna högre upp i vinden släpptes.

Finns sånt att läsa på nätet?

I det fallet så är kunskaperna nedärvda och praktiskt inövade, hos älgarna, som då överlevde.
Tur för dem att de inte kan förlita sig på nätet.


.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Janson1 (trådstartaren)

#144 » 10:51:44, 08-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är nästa termins schema klart, jag missar tyvärr fordonsdelen helt (som det ser ut nu) utan jag kommer att ha 80% El&Energi. I gengäld så kommer jag att ha både ettor, tvåor och tredjeklassare så det blir mer "hands on". Min arbetsvecka blir 4 dagar med torsdagen ledig, en bra kompromiss, då kan jag göra annat den dagen. Förövrigt så är snart praktiktiden över för eleverna och jullovet närmar sig med stormsteg... (ja, det blåser ute) Annars så har jag väl egentligen gjort mitt val, finns det plats på fordonsavdelningen så kommer jag välja det i framtiden. En annan grej som jag funderat på är ju flygteknisk utbildning, vi har väl kommit en bit på detta i alla fall. Får se hur det går... Det är ett jätteprojekt på alla sätt och vis, mycket pengar inblandat, mycket olika tjänster skall till, lokaler, vanliga verktyg, specialverktyg, maskiner, flygetyg mm. mm. Men fröet är sått!!!

7 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Volvot24

#145 » 16:19:18, 08-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
När jag slutade som lärare, fick rektorn ett sånt här hjälpmedel av mig...

Riktigt praktiskt ibland :vissla:

Bild

Och inför varje kurs jag undervisade i, så talade jag om för alla elever, att de alla hade högsta betyg från mig. För visst ska man alltid tro det bästa om varje elev?

Vilket betyg de efterhand sen jobbade ned sig emot...

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

qqq

#146 » 21:39:42, 08-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att bli lärare är väl ett riktigt nedköp ? Lärarutbildningen är väl i stort den enda där ALLA sökande kommer in på oavsett betyg.. endast i sverige. jag pratade förra sommaren med en kvinnlig lärare i akalla. hon sade att det var krig varje dag i skolan, men hon fick typ 8000 kr mer i månaden om hon stod ut.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Rubert

#147 » 22:32:54, 08-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hörde för en tid sedan "rymdprofessorn" Ulf Danielsson spekulera om kunskapsbrister i vårt samhälle idag och i framtiden.

Inslaget "Vad gör vi när ingen längre kan någonting?" finns på
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7298291

På mitt jobb i slutet på 1900 talet så brukade vi skämta om att någon hade hittat en fusklapp på Chalmers trappa med texten:

transistor: 3 ben
diod: 2 ben
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

Janson1 (trådstartaren)

#148 » 23:26:03, 08-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ekonomiskt sett så är det ett nerköp i förhållande till mitt förra jobb som flygtekniker... Men, jag har mycket mera fritid, jag kan fira jul, påsk, pingst (nästan) ledig lite då och då för div lov mm. Men jag tror däremot inte att jag kommer in på lärarutbildningen, så riktigt alla kommer inte in trots Sverige...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

skogsgurra

#149 » 23:59:29, 08-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

VARFÖR skulle inte DU komma in?

Du verkar ju ha allt som behövs. Inklusive praktisk erfarenhet. Räknas inte sånt? Då är det illa i Sverige.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Janson1 (trådstartaren)

#150 » 07:19:04, 09-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag saknar svenska två, litteraturhistoria. Och det skulle ju vara mycket användbart både vid el och fordonsteknikutbildning, måste bara komma på när... Hjälp mig nu! Vidare så saknar jag engelska och där känner jag väl att det hade inte gjort nåt om jag kunde det lite bättre även om jag tror mig kunna och förstå dom flesta fackuttryck inom flyg och fordon.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till Utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se