Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Dagens sorgeämne

18076 inlägg • Sida 810 av 1206
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

esund

#12136 » 20:38:55, 11-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, men bråttom till bilprovningen, han missa tiden :mrgreen: Klippte bara höger spegel på plogen men en din tur stolpe med vänster sida fronten så front och vänster lyckta blev skrot :thumme:

2 personer gillar det här inlägget.
esund
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:09:53, 19-06-2011
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Lastbil



johan.eriksson

#12137 » 13:47:44, 12-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går hemma idag med värk i båda knäna och ryggslutet. Bara att konstatera att efter 21år som mek med lastbilar och tunga maskiner så har kroppen tagit för mycket stryk. Är nog dags att börja fundera på någon annan karriär, är ju ändå 25år kvar att jobba.
Men vad ska man hitta på? Kan ju inte så mycket annat. Försöka hitta ett jobb på lagret någonstans kanske. Är inte sugen på att sätta mig på skolbänken, men det kanske är nödvändigt. Har funderat på om man skulle bli lärare, men med tanke på vad vi får ut för elever på praktik så vet jag inte om jag orkar med dom på heltid, verkar vara svårt att få dit intresserade elever.

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

magirus

#12138 » 13:59:31, 12-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kamrat! Min djupaste sympati! :shake_hands:
Vet hur de känns när man inser att kroppen har tagit stryk o att den s.k. Marknaden inte längre behöver ens kunnande. Nu skulle jag kunna yra vidare om löneslaveriet o staten o kapitalet etc men de lämnar jag därhän för denna gång.

Jag hoppas att de kommer nån lösning :thummar: :shake_hands:

5 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

johan.eriksson

#12139 » 14:03:30, 12-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt kunnande behövs nog alltjämt, men jag behöver inte den typen av jobb.
Får se vad framtiden bär med sig.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

igelkottar

#12140 » 14:13:20, 12-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sympati :shake_hands: å hoppas du får någon behandling som hjälper får din värk.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Ulf

#12141 » 19:33:09, 12-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ju en punkt att sträva efter... Jobbet behöver en, men man behöver inte jobbet!
Man hamnar då plötsligt i en annan, behagligare, sits...
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Bengt Erik Eriksson

#12142 » 23:58:45, 12-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkare. Reservdelare eller kanske maskinsäljare? Supportteamet kanske?
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

johan.eriksson

#12143 » 07:02:47, 13-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det är nog något sådant man får kika på efter, kanske inte säljare det har jag inte samvete till :mrgreen:

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Alrik

#12144 » 10:44:48, 13-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

johan.eriksson skrev:Jo, det är nog något sådant man får kika på efter, kanske inte säljare det har jag inte samvete till :mrgreen:


Blir kanske för snål på avansen till firman om du ska ha rent samvete :mrgreen:


Personligen skulle jag tycka de vore optimalt att ha någon som kan skruva men kan även jobba med annat. Bedriver ett jordbruk där jag i dagsläget tycker jag är för liten för en gubbe på heltid.

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

SK Racing

#12145 » 15:37:32, 13-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är ju intresserad av politik o samhällsfrågor och försöker ju hålla mig uppdaterad om vad som sker i samhället så gått det går utan att bo vid datorn, nåväl, efter johan.eriksson inlägg så börjar jag ju fundera en del, politiker oavsett färg säger ju att vi ska jobba längre upp i åldrarna, typ 70 har nämts, hur har dom tänk det ska gå till?

Sjukvården går på knäna och är full och överbelastade så dom som har jobb hinner inte få hjälp till dag 180,(när en är sjukskriven) efter det ska en se sig om efter nytt jobb, eller i vart fall skriva in sig på AF.

Just AF ska ju ombildas och privata aktörer ska ta vid på sikt för att få ut fler i arbete, är ju inte fel på så vis men o det är ett stor men, enligt någon uppgift jag inte har källa på/till så läste jag någonstans att ca 75% av dom som är inskrivna på just AF är för sjuka(fått avslag på sjukpenning och sjukersättning tidigare sjukpension) för att jobba alt är outbildade analfabeter från icke skidåkande länder.

Är således ca 25% som då är aktuella för annat jobb.

Läste någonstans att AF får mycket skit från div arbetsgivare som inte får hjälp med att hitta folk som dom vill ha, märkligt, AF borde ju rimligen inte få skit för att det inte finns folk en tilltänkt arbetsgivare vill ha? AF har ju dom inskrivna som är arbetslösa och i den gruppen så finns det ju individer som har olika kunskap o kompetenser, svårare är det ju inte, rimligen går det ju inte o lasta AF för att det inte finns tillräckligt med tex Läkare, Lärare, mekaniker osv att anställa, det styrs ju av hur många som väljer sig att utbilda sig alt lämplig till respektive yrke, eller har jag missat något?

Om arbetsgivare i dag inte var så kåta på certifieringar, ackrediteringar o div utbildningar hit o dit utan valde att titta på lämplighet för och om tilltänkta yrket så är jag övertygad att det skulle vara betydligt lättare att hitta folk, sunt förnuft och erfarenhet går det ju knappast o få via pappersvägen.

Hörde på nyheterna tidigare i veckan att många arbetsgivare sorterade bort människor över 40, då dom anses för gamla? Var det svårt o hitta folk sa dom?

Så ja, vad gör en +40 åring med div krämpor idag?
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

Mats i Myrhult

#12146 » 17:14:18, 13-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

@ SK Racing
Dels finns det sysselsättningsfientliga lagkrav på licenser och behörigheter idag.
Dels har facket lobbat för denna utveckling, för då får de närmast monopol på arbetskraftsutbudet. Fackanslutnas löner pressas upp. De som inte passar in skickas till skattebetalarna, som tyvärr blivit färre på kuppen.
Dels vill arbetsgivarna slippa bekymmer, hålla ryggen fri. På engelska kallas det cover ass. Om en anställd har licens och gör fel är det inte lika lätt att lasta arbetgivaren.
Dels politiska partier som inte vill se småföretagare, bara storföretag som fungerar på samma sätt som offentlig verksamhet.
Dels alla som tycker det är skönt att vara inne i värmen och pissa på dem utanför, och därför röstar på sådana partier.

Flera olika krafter som samverkar till en ond cirkel på arbetsmarknaden.
Utan risk, ingen chans!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

v702

#12147 » 17:28:57, 13-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det mest sorgliga med tråden är att den inte håller avsedd kurs.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

Mats i Myrhult

#12148 » 20:01:07, 13-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sorgligt med folk som inte kan höra en adekvat förklaring utan att gå pk-ballistic.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Sparrow

#12149 » 20:18:45, 13-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

esund skrev:Nej, men bråttom till bilprovningen, han missa tiden :mrgreen: Klippte bara höger spegel på plogen men en din tur stolpe med vänster sida fronten så front och vänster lyckta blev skrot :thumme:


Drar mig till minnes en episod från vägverkstiden. VV hade utrustat plogbilar med extra utskjutsfunktion på sidovingen. Vid ett tillfälle skulle en taxibil som inte klarade av att ligga bakom, försöka passera på högersidan ,men i snöröken missade föraren att där stack ut en sidoplog :ohnej: Kilade fast o fick gratis lift en bit :lmao:

5 personer gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

johan.eriksson

#12150 » 20:45:26, 13-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparrow skrev:
esund skrev:Nej, men bråttom till bilprovningen, han missa tiden :mrgreen: Klippte bara höger spegel på plogen men en din tur stolpe med vänster sida fronten så front och vänster lyckta blev skrot :thumme:


Drar mig till minnes en episod från vägverkstiden. VV hade utrustat plogbilar med extra utskjutsfunktion på sidovingen. Vid ett tillfälle skulle en taxibil som inte klarade av att ligga bakom, försöka passera på högersidan ,men i snöröken missade föraren att där stack ut en sidoplog :ohnej: Kilade fast o fick gratis lift en bit :lmao:


När, var, hur jobbade du på vägkassan?
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se