Battteribyte utfört (och en andra vända med inmatning av maskinkonstanter såklart)!. Nu kan jag börja fokusera på de andra problemen.
Iom att jag inte blivit av med larm 55 som gäller "
Nödstopp elektronisk handratt/temperaturövervakningshyderauliken, glidkoppling X-,Y-, Z-axel" så nu är detta vad jag kämpar vidare med.
Nödstoppet i handratten kan iallfall uteslutas. Det funkar som det ska när man mäter på det.
Temperaturövervakningshyderauliken, vet någon hur jatg kontrollerar den?
Glidkoppling? vet någon hur jag kontrollerar den?
Dessa nödstopp kunde ju dock förbikopplas med en vridbrytare i elskåpet.
Man behövde då enligt instruktionsboken var 2 st personer iom att brytaren var återfjädrande, men då ingen i familjen är intresserad av mitt projekt fick min kompanjon bli en lagom tung quick
grip som kunde hålla vridbrytaren sluten åt mig.
Med brytaren sluten så kunde jag manuellt börja köra X och Z axeln... Y axeln ville bara gå åt ett håll. Neråt, oavsett om jag tryckte på + eller -. Det gick så långt att den "landade" på maskinfundamentet och där fanns visst ytteligare något ändläges nödstopp som slog ut alla andra axlar också. Några svordomar senare hittade jag att för att komma vidare med detta var man tvungen att manuellt skruva tillbaka den
axel som nått sitt ändläge till rätt sida av nödstoppet. Sagt och gjort så var jag åter tillbaka på att manuellt endast kunna köra X och Z axeln.
När jag försöker påverka Y-axeln så släpper bromsen och bordet verkar gå nedåt av sin egen tyngd. Motorn verkar inte få någon, eller inte tillräckligt iallafall, med kräm från motorstyrningen. Jag är helt novis gällande
felsökning på DC motorer/styrning i denna storlek men jag jämförde spänningen mellan två valda punkter på inkommande
kabel mellan X och Y axel. Motorn på X axeln fick
spänning mellan ca 40-80 V mellan punkt E och C (vet inte ens vad det står för) på inkommande kabel medans Y axelns motor endast hade runt 5-10 V mellan sammna kontakter då jag manuellt försökte köra motorn från kontrollpanelen. Mina farhågor är ju att detta tyder på något är knas med motorstyrningen vilket skulle kunna innbebära ett abrupt slut på detta projekt!
Hur kan jag kontrollera motorstyrningens funktion? (Indramat 1trm3)
Inkommande
kontakt till y axelns motor samt en frilagd motor för att manuellet kunna skruva upp Y-axeln.