Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Maho 700 C

68 inlägg • Sida 3 av 5
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

martcarl (trådstartaren)

#31 » 17:04:40, 16-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

På torsdag lastar vi maskinen för slutdestination. Frågor dyker ju alltid upp då man är lite novis på lastning av föremål som väger över tonnet. Enligt instruktionsboken ska man använda sig av transportstången vid lastning. Någon sådan har jag inte så det får bli ett stålrör.

Innan jag dammar av gamla hållfasthetslära böcker frågar jag i forumet. Tror ni att ett vanligt burtonrör på ca 1 meter klarar att bära vikten på (ca 3 ton) vid ett lyft enligt bilden, eller borde jag skaffa mig ett rejält ämnesrör? Hålet på maskinen där röret förs in är drygt 70 mm i diameter.

Bild
martcarl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:47:10, 05-01-2015
Ort: Knivsta
Sverige
Maskin: Takeuchi TB135, CF MOTO U-Force 800



Mattias Petterson

#32 » 17:35:27, 16-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns risk att det kröken sig tror jag, jag dkulle skaffa / låna något grövre, kan ju bli dyrt om den slår i backen.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Clintan99

#33 » 17:47:39, 16-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skall andvända homogen stång och inget annat det är 3 ton, original lyftgrejorna till min maho 600e
Var solida kunde säkert lyfta 10-15 ton med dom :grin:
Clintan99
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:05:46, 24-04-2014
Ort: Vänersborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Terex TC35-2009
Bobcat 300
Fadal VMC 15 (CNC Fräs)
Okuma LB 200-MW (CNC Svarv)
Wedevåg WL2 (Borrslip)

pevet

#34 » 18:50:38, 16-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med Clintan till 110%. Det är bara homogent som gäller. Kolla med någon som kör CNC stångsvarvar om du kan få köpa en restbit eller en stång som inte är rak nog för dom. Bör inte bli för dyrt
pevet
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:09, 29-11-2018
Ort: Småländska höglandet
Sverige

Mattias Petterson

#35 » 19:15:45, 16-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det inte att trä en grov stropp genom hålen och skippa axeln?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

christianmoller

#36 » 20:19:37, 18-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min Värnamo(3,1 ton) är det 50 mm hål och jag körde med solid axel och stropparna så nära maskinen det gick.
Körde även Y- så mycket det gick, då hängde den ganska rakt men det är ju svårt om den inte har ström.
Det är ju himla kass och tappa den.

/Christian
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

martcarl (trådstartaren)

#37 » 22:18:56, 19-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade till slut en solid axel på 70 mm i diameter att köra in i hålet. Bra med grannar ibland! Att fräsbordet var avmonterat var dock ingen fördel visade det sig då fräsen skulle lyftas. Jämnvikten var inte där den skulle och fräsen lyfte säkert 40 cm i ena änden innan vi avbröt första försöket, men med en extra stropp som kunde fästas i öglan på spindelmotorn (?) kunde maskinens påbörjade bakåtvolt förhindras och lyftet gick att genomföra.

Väl hemma så hade jag ju drömt lite om att man skulle scoota in kranen in i verkstan och ställa av maskinen på verktsadsgolvet. Detta gick ju dock inte så plan B var att dra åbäket upp för en ramp med stålrör som maskinen fick rulla upp längst innan den stod på plantbetonggolv. Där kunde jag sedan flytta maskinen med en väggmonterad vinch. Nu ska den bara svängas in i ena hörnet. Lättare sagt en gjort men den är iallafall under tak och på rätt ort nu!



Bild
Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
martcarl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:47:10, 05-01-2015
Ort: Knivsta
Sverige
Maskin: Takeuchi TB135, CF MOTO U-Force 800

Mike.Erlandsson

#38 » 22:25:46, 19-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad kul!
Nu är det bara å dra igång den!

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Mike.Erlandsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:27:42, 04-01-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas/Atila 1302D

martcarl (trådstartaren)

#39 » 22:44:28, 22-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mike.Erlandsson skrev:Vad kul!
Nu är det bara å dra igång den!

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk



Ja om det vore så väl!

Lite resistans i detta projekt hade jag räknat med. Så den får väl anses ha börjat nu.. Efter att jag fått fräsen på plats och nu kopplat in den börjar ju det mest intressanta, att se vad som krävs för att få den att fungera. Maskinkonstanterna var ju urblåsta så dem var tvugna att komma in i systemet igen. Det låg 2 stycken hålremsor i elskåpet, antagligen just med konstanterna, men en sådan läsare vet jag inte ens hur den ser ut så istället så passade jag på att bekanta mig med tangenterna, gick ganska smidigt ändå när man kommer in i rytmen att handknacka de dryga 200 konstanterna. Kanske får jag göra det igen då det nya 6-volts batteriet låg kvar i biltema påsen. :grin: Vart sitter batteriet?

När kostanterna väl var inmatade dök XYZ parametrarna upp! Dock så har jag nu 3 felmeddelanden jag kommer behöva jobba vidare med för att släcka. Jag får ej igång hydurauliken på maskinen. Kanske har tidigare ägare (numer bortgången) försökt åtgärda detta fel tidigare då panelen delvis saknade skruvar.

Bild

1. På maskinens felkodsläsare kan kod 55 utläsas. Tyvärr verkar just denna kunna betyda flera saker. I instruktionsboken står det;

Bild

Nödstoppet på fjärrkontrollen har jag löst ut och återställt, utan effekt. Kontakterna (K1,K2) har jag ryckt ur skåpet och tittat på. De ser shjyssta yt men jag har inte mätt på dem. Hur jag ska kontrollera temperaturövervakningshyderaulik samt glidkoppling skulle jag gärna få tips om!


Nästa larm som jag märkte redan hos säljaren att det var någon form av minnesfel. M01 som enligt instruktionerna är ett checksum fel i MC-minne (EPROM-Minne), detta fel löser omvartannat av felkoden I 01 (samverkar de på något sätt kanske?) som betyder "Anslutning utan spänning". Onekligen så har har ju skärmen spänning så vad som inte har spänning skulle vara intressant att få utbenat! Man blev ju lite sugen på att ringa "Yngve Nyman" på styr- och reglerakuten. Den firman var dock nerlagd enligt allabolag.se. Kanske kan han extraknäcka som pensionär. :idee3:

Bild
Bild
Bild

Fortsättning följer!
martcarl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:47:10, 05-01-2015
Ort: Knivsta
Sverige
Maskin: Takeuchi TB135, CF MOTO U-Force 800

tortap

#40 » 23:06:29, 22-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du inte har läst hela min tråd om Maho MH 300C så gör det. Där finns länk hur man hittar mer dokumentation med bland annat batteribyte.

I01, I01 är vä'l bara att strömmen är på men du har inte startat/återställt hydrauliken än. Så håll in hydraulics + clear två gånger så ska den va igång.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

pevet

#41 » 23:33:48, 22-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan maila över fotona för batteribyte som jag nämner om i Tortaps tråd till dig också om du PM:ar mig din egna mailadress

Att ta med bilder i trådinlägg verkar minst sagt omständigt på detta forum så det lägger jag ingen tid på
pevet
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:09, 29-11-2018
Ort: Småländska höglandet
Sverige

martcarl (trådstartaren)

#42 » 01:25:52, 23-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

tortap skrev:Om du inte har läst hela min tråd om Maho MH 300C så gör det. Där finns länk hur man hittar mer dokumentation med bland annat batteribyte.

I01, I01 är vä'l bara att strömmen är på men du har inte startat/återställt hydrauliken än. Så håll in hydraulics + clear två gånger så ska den va igång.



OK, jag har läst din tråd men kanske missat den detaljen! Ville tro jag precis gjorde det du beskriver med knapparna men jag får prova att hålla inne hydralik knappen istället för att trycka på den 2 ggr. Ska knappen lysa? Den är släckt i mitt fall men man ser att felkodsläsaren på elskåpet reagerar när man trycker på knappen, så den verkar iallafall ge signal menar jag.
martcarl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:47:10, 05-01-2015
Ort: Knivsta
Sverige
Maskin: Takeuchi TB135, CF MOTO U-Force 800

martcarl (trådstartaren)

#43 » 22:20:58, 25-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Battteribyte utfört (och en andra vända med inmatning av maskinkonstanter såklart)!. Nu kan jag börja fokusera på de andra problemen.

Iom att jag inte blivit av med larm 55 som gäller "Nödstopp elektronisk handratt/temperaturövervakningshyderauliken, glidkoppling X-,Y-, Z-axel" så nu är detta vad jag kämpar vidare med.

Nödstoppet i handratten kan iallfall uteslutas. Det funkar som det ska när man mäter på det.

Temperaturövervakningshyderauliken, vet någon hur jatg kontrollerar den?
Glidkoppling? vet någon hur jag kontrollerar den?

Dessa nödstopp kunde ju dock förbikopplas med en vridbrytare i elskåpet.
Man behövde då enligt instruktionsboken var 2 st personer iom att brytaren var återfjädrande, men då ingen i familjen är intresserad av mitt projekt fick min kompanjon bli en lagom tung quick grip som kunde hålla vridbrytaren sluten åt mig.

Med brytaren sluten så kunde jag manuellt börja köra X och Z axeln... Y axeln ville bara gå åt ett håll. Neråt, oavsett om jag tryckte på + eller -. Det gick så långt att den "landade" på maskinfundamentet och där fanns visst ytteligare något ändläges nödstopp som slog ut alla andra axlar också. Några svordomar senare hittade jag att för att komma vidare med detta var man tvungen att manuellt skruva tillbaka den axel som nått sitt ändläge till rätt sida av nödstoppet. Sagt och gjort så var jag åter tillbaka på att manuellt endast kunna köra X och Z axeln.

När jag försöker påverka Y-axeln så släpper bromsen och bordet verkar gå nedåt av sin egen tyngd. Motorn verkar inte få någon, eller inte tillräckligt iallafall, med kräm från motorstyrningen. Jag är helt novis gällande felsökning på DC motorer/styrning i denna storlek men jag jämförde spänningen mellan två valda punkter på inkommande kabel mellan X och Y axel. Motorn på X axeln fick spänning mellan ca 40-80 V mellan punkt E och C (vet inte ens vad det står för) på inkommande kabel medans Y axelns motor endast hade runt 5-10 V mellan sammna kontakter då jag manuellt försökte köra motorn från kontrollpanelen. Mina farhågor är ju att detta tyder på något är knas med motorstyrningen vilket skulle kunna innbebära ett abrupt slut på detta projekt!

Hur kan jag kontrollera motorstyrningens funktion? (Indramat 1trm3)

Inkommande kontakt till y axelns motor samt en frilagd motor för att manuellet kunna skruva upp Y-axeln.
Bild
Bild
martcarl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:47:10, 05-01-2015
Ort: Knivsta
Sverige
Maskin: Takeuchi TB135, CF MOTO U-Force 800

InläggDetta inlägg har raderats av martcarl den 22:47:18, 25-12-2019.
Anledning: Dublett

pevet

#45 » 10:21:01, 26-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det samma typ av motor och servo (motorstyrning) till alla axlar så kan du ju pröva ansluta t.ex. X-axelns servo till Y-axeln och tvärtom. Följer felet med till X-axeln så är det ju fel på antingen servo eller kabel. Byt sedan bara kabel för att utreda/utesluta den som bov
pevet
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:09, 29-11-2018
Ort: Småländska höglandet
Sverige


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se