Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Maho 700 C

68 inlägg • Sida 4 av 5
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Olall

#46 » 11:55:28, 26-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I början av 1990-talet så jobbade jag på ett företag som hade en MAHO MH 600E .
Den hade CNC432 för att få i gång maskinen skulle man först trycka ned knappen hydraulik sen släppa upp den trycka ned den igen hålla den nedtryckt och trycka på en clear knapp eller om det var start sen kunde man släppa hydraulik knappen .
Det var ingen som kunde förklara varför man skulle trycka 2 gånger :uupps:
Kan ju vara värt ett försök
Livet är hårt sa bonden , Grymt sa grisen .
Användarvisningsbild
Olall
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:33:30, 08-12-2007
Ort: Norrbotten
Sverige



tortap

#47 » 16:15:14, 26-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en kontroll för att veta att nödstoppen är i ordning.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Mike.Erlandsson

#48 » 16:19:22, 26-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Olall skrev:I början av 1990-talet så jobbade jag på ett företag som hade en MAHO MH 600E .
Den hade CNC432 för att få i gång maskinen skulle man först trycka ned knappen hydraulik sen släppa upp den trycka ned den igen hålla den nedtryckt och trycka på en clear knapp eller om det var start sen kunde man släppa hydraulik knappen .
Det var ingen som kunde förklara varför man skulle trycka 2 gånger :uupps:
Kan ju vara värt ett försök
Så är det på cnc svarven jag har på jobbet, fast för att starta alla servona! Trycka clerar, hålla ner servostart, släppa och sen hålla ner så startar dom!

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Mike.Erlandsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:27:42, 04-01-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas/Atila 1302D

martcarl (trådstartaren)

#49 » 17:25:19, 31-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Olall skrev:I början av 1990-talet så jobbade jag på ett företag som hade en MAHO MH 600E .
Den hade CNC432 för att få i gång maskinen skulle man först trycka ned knappen hydraulik sen släppa upp den trycka ned den igen hålla den nedtryckt och trycka på en clear knapp eller om det var start sen kunde man släppa hydraulik knappen .
Det var ingen som kunde förklara varför man skulle trycka 2 gånger :uupps:
Kan ju vara värt ett försök


MAHO speciella "startup sekvens" har jag koll på så det är inte heller den som har spökar. Jag hittade dock ett inlägg på the practical machinist där en medlem beskriver exakt det problem jag upplever. Kanske är orsaken även densamma. Tyvärr är inlägget några år gammalt och användaren verkar inte vara aktiv i forumet längre. Jag har dock sökt honom för att se om jag kan få lite mer ingående information krig hur de löste problemet. Det verkar ha varit konstanterna som var nyckeln, för honom iallafall.

Han beskriver det enligt följande:

"I got my MH700C going this week. I've had it for a year and a half and it sat 2 years more, was running when disconnected. I managed to put a battery in and load constants from 3 lists not knowing which was last. From the constants description list it looked close enough to run but I couldn't keep the hydraulics latched. Holding the hyd button down I got X and Z to move but was getting errors that made it appear Y servo drive was bad, maybe bad connection from control to machine or board damage somewhere. I saved up to hire the smartest guy in town to help. He spent a few hours getting familar with manuals and machine before calling Karl the Mahodoctor. He was giving me the look of Are you sure you really want to go through with this?? I was too busy to watch the whole process but at the end of 3 days of going through bad Input Outputs, finding a constant change fixed it, oh wait it changed other constants, recorrect those but they don't stick so move to another problem then find when we get this Output working several other things start working. It would have saved time if we had known what order order to go through or where to start but every situation will be different. I'm happy because we have every function I could think of working."..

Jag har dock stött på ytteligare en utmaning. Z axeln går väldigt tungt! Under manuell körning har man hört hur servomotorn ibland fått arbeta hårdare vilket jag hoppats skulle bli bättre genom att köra axeln lite fram och tillbaka. Det har dock blivit värre. Så pass illa att kopplingen mellan servo och remskiva löst ut. Jag kan nu flytta z-axeln manuellt men den går så pass tungt att servon inte orkar, finns det någon broms även på z-axeln?. När jag monterat av bakre kåpan på z-axeln kan man på kulskruven se att en bricka sitter väldigt ocentrerat (försökte få en bild på det), om detta har någon inverkan eller vittnar om någon annan skada som påverkar Z-axelns rörelse vet jag inte. Kanske någon här som vet?

Det ser onekligen inte bra ut iallfall så jag gissar något inte riktigt står rätt till här. Demonterar jag remmen och frigör kulskruven från bakstycket på Z-axeln så rör skuven sig lätt. Men z-axeln glider alltså inte som den ska.


Bild
Bild

GOTT NYTT ÅR! :grin:
martcarl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:47:10, 05-01-2015
Ort: Knivsta
Sverige
Maskin: Takeuchi TB135, CF MOTO U-Force 800

pevet

#50 » 17:53:58, 31-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns ingen anledning till broms på Z-axeln. Risk att den skurit i gejdrarna :sad:

Trots detta

GOTT NYTT ÅR :bira:
pevet
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:09, 29-11-2018
Ort: Småländska höglandet
Sverige

Mike.Erlandsson

#51 » 00:55:10, 19-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur går det för dig med mahon?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Mike.Erlandsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:27:42, 04-01-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas/Atila 1302D

martcarl (trådstartaren)

#52 » 22:02:01, 23-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mike.Erlandsson skrev:Hur går det för dig med mahon?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


Det går långsamt! Mycket på jobbet och svårt att få tag på delar gör att det tar en jäkla tid. Har tuggat runt i dokumentationen en hel del också för att förstå maskinen bättre. Läst forumtrådar på alla möjliga språk och varit i kontakt med flera som har andra Maho fräsar. Det finns extremt mycket att läsa om dessa fräsar iallafall och min plan är fortfarande att få igång den.

Dock så finns det ett problem jag troligvis inte kommer komma undan tyvärr. För att maskinen ska kunna köras ordentligt krävs 80 Ampere in (3 fas såklart). Detta kom väl inte som en shock dock, shocken är väl snarare vad det skulle kosta att uppgradera linan in till gården med en sådan ledning och vad den nätavgiften skulle kosta i månaden. Så min tanke nu är att fortsätta jobba på att få fart på fräsen och sedan kolla om man ev kan byta ner sig till en mindre variant. Eller nåt annat projekt, vi får se.

Får fortfarande felkod 55 av maskinen som betyder att nödstopps slingan är bruten. Har gått igenom alla ( :klia: ) nödstopp på maskinens axlar för att se om det är dem som spökar men ännu inte något fel. Brickan till kulskruven verkar jag få tillverka själv om jag ska komma vidare med den, så det ska bara läggas lite tid där innan jag kan utröna om det löser problemet med z-axeln, (y-axeln på andra maskiner).

Tänkte återkomma här i tråden när jag har nåt roligt att berätta. :grin:
martcarl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:47:10, 05-01-2015
Ort: Knivsta
Sverige
Maskin: Takeuchi TB135, CF MOTO U-Force 800

pevet

#53 » 23:39:56, 23-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan omöjligt krävas 80 Ampere för att köra maskinen. Skulle gissa att du klarar dig på 25 Ampere (trög) eller 32 Ampere

Jag vet 3-axliga fleropar med 11 kW spindelmotor som körs på 25 Ampere (trög)
pevet
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:09, 29-11-2018
Ort: Småländska höglandet
Sverige

Stridis2

#54 » 00:24:05, 24-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ingen aning om hur elaka sådana här CNC-maskiner är mot elnätet, men jag kör min kantpress med två direktstartade 11 kW motorer på en 16 A automatsäkring. Har inte kunnat maxbelasta pressen ännu, men man kan oftast köra maskiner lite snällare och få säkringarna att hålla.
Känner till ett bandsågverk med 11 kW motor som också körs på 16 A säkring. Där pratar vi om längre stunders hög belastning än min kantpress, men det går även där. Så mitt tips är att pröva om det går. Du blir kanske glatt överraskad, och det värsta som kan hända är att du behöver byta säkringar... :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

PerJohansson

#55 » 09:56:32, 24-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte 80A som är maximal motorstöm? Drivstegen ger nog lägre spänning än inkommande så där kan strömmen vara högre.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

martcarl (trådstartaren)

#56 » 19:33:26, 24-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, förmodligen är 80 Ampere det den maximala förbrukningen om samtliga motorer går på max samtidigt, det blir ju några stycken.... Efter drivstegen är den avsäkrad på ännu högre ström, 125 Ampere eller nåt om jag inte minns fel.

Bara spindelmotorn är på 35 Ampere, likströmsmotor på 8,4 KW. Jag kommer prova iallafall. Som sagt så märker man ju om det inte går.

Bild

Ingen här som känner någon gammal (eller ung) styr/regler kunnig person som hade (mot betalning) kunnat avvara någon dag för att kunna ringa in vad som behöver göras? Det är för mig lite av en coctail av frågor just nu som man gärna hade fått hjälp med. Kanske löser man det själv tids nog men jag hade inte tackat nej om någon med lite mer erfarenhet av dessa gamla cnc maskiner hade haft "vägarna förbi". Jag håller till utanför Knivsta (mellan Uppsala och Stockholm) så har ni någon känning får ni gärna höra av er!
martcarl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:47:10, 05-01-2015
Ort: Knivsta
Sverige
Maskin: Takeuchi TB135, CF MOTO U-Force 800

PerJohansson

#57 » 19:58:35, 24-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Står det 80 A på märkplåten på själva maskinen?
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

pevet

#58 » 20:26:54, 24-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

martcarl skrev:Ingen här som känner någon gammal (eller ung) styr/regler kunnig person som hade (mot betalning) kunnat avvara någon dag för att kunna ringa in vad som behöver göras?


Den som kan gamla Maho överlägset bäst i Sverige är Ola Wikström som jobbar på DMG Mori Sweden AB. Men han är en fullbokad man och DMG Moris timdebiteringar är inte att leka med. Sen är det inte troligt att du blir speciellt högt prioriterad av DMG Mori vid servicebokning när maskinen är så gammal och dessutom köpt begagnad
pevet
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:09, 29-11-2018
Ort: Småländska höglandet
Sverige

martcarl (trådstartaren)

#59 » 21:19:18, 26-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var det änligen dags för en liten vändning i denna tråd, åt det positiva hållet alltså. Som en skänk från ovan hörde en el-kunnig maskinist av sig från närliggande ort och erbjöd en hjälpande hand vilket såklart var extremt välkommet då jag verkligen kört fast gällande det elektriska. Efter lite grottande bland kopplingsplintar och elsheman gick det ena ljuset efter det andra upp hos båda av oss. Och med måttot (taget från hjälpande maskinist) "Med en förbannad envishet och en gnutta tur går det mesta" lyckades vi efter 7 timmars intensivt felsökande släcka samtliga felmeddelanden. Servomotorer, spindelmotor, smörjning, hydraulik, motorstyrning, gränslägesgivare, mätskalor, växelmotorer mm mm, allt verkar nu funka!

Detta gjorde ju dock inte styrsystemet mer pedagogiskt så efter våra framgångar har jag säkert ängnat ytterligare 10 timmar åt att bara förstå lite hur G-koden fungerar och hur det ska programeras för att också stanna kvar i burken. Bra är ju att det finns lite att hämta från nätet där. En linux-konvertering fick lite vatten på sin kvarn när man vet att alla komponenter nu fungerar som de ska.

Nu är iallafall fräsen up and running och på söndag ska div verktyg för bearbeting införskaffas, pinn-, kant, plan fräsar och maskinskruvstycke. Sen får vi se hur länge propparna håller. :razz:

https://youtu.be/Haz5oENWbkY Fräsen körs i hemläge

https://youtu.be/wlKKHrnQKOg Start av fräsprogram (sorry för dålig filmning)

2 personer gillar det här inlägget.
martcarl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:47:10, 05-01-2015
Ort: Knivsta
Sverige
Maskin: Takeuchi TB135, CF MOTO U-Force 800

Mathias Lindgren

#60 » 22:54:49, 26-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Va kul att du har kört den i "Auto" :buga:

Hade riktigt roligt. Känns som en trevlig och välbyggda maskin :thummar:
Med en förbannad envishet och en gnutta tur går det mesta

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mathias Lindgren
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:34:12, 21-03-2008
Ort: Uppsala
Maskintyp: Traktor
Maskin: PC120
BM 500


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se