Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Renovering Deckel FP2

321 inlägg • Sida 20 av 22
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

DennisCA (trådstartaren)

#286 » 10:54:59, 30-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det bör väl gå men tar väl hundra år per kugghjul typ, och så är det väl frågan om hur bra man får till det för hand.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner



Jarlingar

#287 » 15:03:28, 30-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle nog gå fint å värma ur härdningen med gas bara precis där kilspåret ska vara.
Jarlingar
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:07:53, 27-04-2015
Ort: Östersund - Jamtlandia
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Avant 520+
Volvo EC15 XTV

DennisCA (trådstartaren)

#288 » 19:26:20, 30-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nå företaget närmast mig så är villig att göra jobbet, dom är bara 5 minuter från mig typ. Blev att kosta lite mer än vad brotschen kom att kosta.

Jag hoppas kunna rädda brotschen och använda den till annat i framtiden. Kapa bort de förstörda tänderna och fräsa bort litet i botten av bussningen för att kompensera så det första skäret inte blir så stort.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Sunne

#289 » 22:00:47, 30-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA skrev:Jaha nu gick det åt helvete. Skulle brotscha dreven till 6mm och det gick inte, materialet är för hårt, brotschen gick sönder :x

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/KVBu7cX.png



Jaha det var nog hårdare gods i det där drevet än jag trodde, hade läst dom var mjuka i mitten och endast tänderna härdade men det är nog hårt som fasiken i centrumet också. Vad gör man nu, tror inte en ny brotch hjälper. Finns det nån annan metod?

Trådgnistning har jag hört om, frågade en verkstad i vasa om dom kan göra sånt.


Jag förstörde en sån där brotsch nyligen också, bussat en remskiva med ett okänt axelämne. Nu berodde de kanske mest på att hydraulcylindern på pressen jag använder vill vicka vid belastning och jag bröt lös några tänder. Provade då att sätta upp den i svarven och såga spåret vilket gick bra. De är ju rätt aggressiva de där brotscharna. Fick inte samma skador som du, mina tänder lossnade helt..
Sunne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:51:44, 14-06-2007
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nuffield

DennisCA (trådstartaren)

#290 » 15:07:22, 01-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej motorn har monterats ihop igen och satts tillbaka.

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/0fpxSsz.jpg


Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/qqp2yV6.jpg


Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/vYN7P15.jpg


Jag har kopplat in och testat och den låter riktigt tyst nu :ok:

Sen har jag passat in den nya 6mm kilen, blev att slipa den på sidorna för att få ner den några hundradelar så jag skulle få en bra inpassning i spåret. Jag vill jag ska kunna trycka in kilen för hand större delen av vägen och sen klämma fast den. Men att den också ska kunna plockas av utan större problem. Spårets djup är 4 mm och kilen 6 mm så 2 mm sticker ut.

Jag var tvungen att plocka bort kilen och ta bort några tiondelar på höjden innan lagret gick av och på som det ska. Det är kritiskt för att hela axeln och alla komponenter ska kunna plockas på och isär. Kilen får alltså inte sticka ut mera än vad den gör nu, nu är det riktigt tajt men det gårbra att sätta av och på lagret. Det betyder också att spåren i dreven behöver inte göras djupare än vad dom nu är.

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/6jslSrL.jpg


Morgon tar jag dreven till han som ska trådgnista dom.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Kilkenny

#291 » 03:42:46, 03-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väldigt utförlig och seriös tråd, uppskattas starkt! :thummar:
---------------------------------------
"Det blåser upp till snus"

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kilkenny
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:46:40, 26-01-2015
Ort: Lysekil
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Köping S10
Torshälla Swing 18/20
Sajo UF 54 DM
Beijer UF2V CNC-konverterad

DennisCA (trådstartaren)

#292 » 09:10:46, 09-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Igår fick jag tillbaka dreven med nya kilspår, 2 av 3 passade på utan problem. Vid närmare undersökning visade det sig att den som inte passade så hade dom missat lite i ena kanten så det tar emot kilen. Lite synd då allt inte passar direkt.... Men det är iallafall något som är så litet jag kan fixa med en diamant fil ganska snabbt, väldigt litet material det rör sig om.

Jag började igår med att montera ihop den nedre axeln först och har den monterad igen, nästan. Jag märkte jag saknar en del, en del som jag inte lyckats identifiera för den var ganska söndrig. Men det är nån sorts packning, av en dimension jag inte hittar, 25x57x3 mm baserat på mina mått av täckplattan:
Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/8rLp1n9.png


Jag använde 2RS lager men plockade bort gummitätningen som vänder in mot växellådan för lagret ska smörjas med oljan som stänks omkring i växellådan, så kanske det räcker för att hålla tätt ändå.

Växellådan med nedre axeln monterad:
Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/DGwJ7uj.png

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

AndersEricsson

#293 » 19:36:05, 09-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gött! Nu börjar det gå åt rätt håll.
AndersEricsson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:30:59, 01-12-2019
Ort: Kristinehamn i Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MC

DennisCA (trådstartaren)

#294 » 18:13:01, 11-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag fortsatte jag montera ihop växellådan. Tyvärr var det stört omöjligt att få in de tre dreven där framme igen, så litet med utrymme att det inte gick med den nedre axeln ivägen. Jag fick demontera den nedre axeln igen och börja om från början. Den övre axeln måste in först, men man måste också lägga in komponenterna för den nedre axeln färdigt eller så får man inte in dom heller.

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/fC3XWcZ.jpg


Axlarna monterade och jag börjar skruva ihop framsidan av maskinen igen.

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/jqYFBpv.jpg


Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/wZ2elWv.jpg


Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/cH4AOa5.jpg


Kedjan driver växellådan till matningen, här ska även drivskaftet till Y-ledet monteras innan jag kan sätta tillbaka drivremmarna och remskivan.

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/BIPW9XB.jpg


Och locket är tillbaka... Tog jäkligt länge detta och väldigt trixigt... Hjälpte inte med den nya packningen som inte villa sitta på plats. fick smeta lite vaselin på den så den skulle sitta still. Man måste få på locket riktigt rätt så det tar i ett par stift som hjälper att positionera den exakt, och så måste man få alla tre spakar på baksidan att ta i på rätt ställe på samma gång och inte rubba dom så nånting inte tar i som det ska. En gummislägga behövdes för att få på locket till slut, inpassningen mellan stiften var lite väl snäv...

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/t6c57sH.jpg


Så här långt orkade jag innan jag tyckte det fick räcka för stunden. Jag testade dock att det går att välja olika hastigheter genom att rotera spindeln för hand och det verkar nu fungera som det ska.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#295 » 20:49:53, 12-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Drivskaftet för Y-ledet tillbaka monterat:

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/XLRwo7Q.jpg


Sen den här aluminiumbiten som täcker över kedjan och skyddar drivremmarna från smuts från kedjan

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/85xhbxh.jpg


Remskiva och drivremmarna.

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/Kd2ruv0.jpg


Efter det satte jag tillbaka sidokåporna och kontrollerna, det var ganska enkelt.

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/eKp2AUb.jpg


Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/glpcGYT.jpg


Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/Ci1TI74.jpg


Så nu är maskinen mer eller mindre ihopsatt igen och alla hastigheter verkar fungera. Nu får jag igen börja fundera på hur jag ska montera X-skalan för DROn som jag funderade på i augusti nån gång...

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#296 » 08:35:04, 14-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har märkt att fräsen har avsevärt mera ljud då den vertikala spindeln är påslagen. Trodde det var dom raka kuggarna men hade iallafall delvis fel om det, dom har ljud men det sänks med hälften eller mer då jag plockade bort det vertikala huvudet på test igår.

Detta indikerar då att det är inpassningen av de koniska dreven som måste justeras. Så det blir nästa steg för min del. Jag har ett dokument som visar hur man blåar, tolkar och justerat till en sådan inpassning. Här är länken till dokumentet ifall någon vill ha det:
https://drive.google.com/open?id=1a2I8L ... bT6KQmNPPs


Laddade upp filen hit:
Klingelnberg Cyklo-Palloid-Bevel Gears general instructions
/Holger

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

nimrod_pro

#297 » 10:06:29, 15-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Justeras det med shims likt bakaxel eller har de något annat snillrikt system för justering?
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

DennisCA (trådstartaren)

#298 » 10:27:45, 15-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl nog med shims man måste justera, har inga sådana nu heller, första steget är väl att se åt vilket håll jag måste röra mig. Ska prova ikväll med blåfärg för skavning. Fast helst ska man visst ha en specialfärg för ändamålet för att det ska vara pålitligt.

Typ:
https://www.ebay.com/itm/Gear-Marking-C ... 7026770403

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#299 » 13:49:18, 17-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har provat färga drevet, provade med blå oljefärg först som man nyttjar då man skavar osv. men det funkade inte så bra, sen provade jag med Dykem eftersom jag läste man kunde nyttja det. Gick väl sisådär.

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/jgfcnq1.png


Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/5lSwKwg.png


På den konkava ytan ser man tydliga spår där färgen nötts bort. På den konvexa sidan är det lite svårare men det verkar vara där framme som det ligger på. Baserat på det och dokumentet ovanför måste drevet ifråga komma längre bakåt.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Kilkenny

#300 » 16:12:34, 17-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljefärg kan man späda med aceton, tunnt skikt skall det vara.

Annars kan det funka med en vanlig bred tuschpenna.
---------------------------------------
"Det blåser upp till snus"
Användarvisningsbild
Kilkenny
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:46:40, 26-01-2015
Ort: Lysekil
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Köping S10
Torshälla Swing 18/20
Sajo UF 54 DM
Beijer UF2V CNC-konverterad


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Thomas2012 och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se