Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Drivlina

Scania opticruse

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera drivlinor på Scania-fordon här

Håkan K (trådstartaren)

#1 » 02:06:31, 21-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick en rolig överraskning i går kväll, opticrusen låste sig på 10 ans växel.
Den blev helt död, försökte med norsk reset men växeln vägrade att lämna sin placering.
Fick efter mycket om och men i limpmode och med det ur växeln, kunde sedan linka mig vidare.
Idag när jag skulle "limpa" mig hem gick det till att börja med knappt att växla mellan fram och back, kunde visa att backen var i men åkte framåt ändå och tvärtom .
När jag till sist vänt skutan åt rätt håll ville han inte växla högre än 5 an, inge kul på E22.
Men ju varmare lådan blev ju högre växlar gick den med på.
Det ska sägas att den inte växlade på ett förtroendeingivande sätt, rondeller och trafikljus var inga ställen där man fick några kompisar precis.
Väl hemma tog det flera minuter att få i backen så man kunde backa in på gården dvs den vill inte släppa växeln framåt.
Nu till problemet, kan inte höra några luft läckage och den går att växla med hjälpligt i limp mode men det känns som den växlar kraftlöst och långsamt.
Sitter säkert en hel hög med givare som ska känna av allt möjligt och omöjligt.
Dock känner den troligtvis av kopplingen då den går att växla med limp men inte i manuel.
Två detaljer i det hela avgasbromsen har slutat att fungera under färd men det knäpper i relät och den funkar på tomgång ( vitröksbegrensaren) .
Och vid omstart kan det hända att motorn tok rusar då slår dock avgasbromsen i !!!
Sug på den.
Detta är en scania 114G -00 380 med opticruse.
Är det någon som har några idéer, hoppas jag har varit tydlig i mitt problem.
Får väl ägna helgen åt familjen och låta dom små cellerna jobba i fred, sen blir det väl en tvätt om vädret tillåter så man kan åtminstone en visuell kontroll, i värsta fall får man väll limpa sig till arver om dom kan läsa av några koder på en så gammal bil.
Håkan K
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:38:57, 28-04-2013
Ort: Oxelösund i Sörmland och Öndal i Kalmarlän
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania 114G, Palfinger PK14600, New Holland TL 90, Hypro 755,
Abelco xc 45,Golwing GL1000, MF 1080, Ferguson TE 20, Kawasaki Teryx.



Mats i Myrhult

#2 » 11:25:56, 21-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan att kunna detaljerna, men visst har du hjälpservo på kopplingen på en sådan bil? Det är ett ställe jag skulle titta på.
Sedan det där med avgasbromsen, är det ett relaterat fel eller ett oberoende tro?
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Håkan K (trådstartaren)

#3 » 12:03:50, 21-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kopplingen känns och fungerar precis som vanligt och avgasbromsen funkade som vanligt fram till haveriet .
Håkan K
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:38:57, 28-04-2013
Ort: Oxelösund i Sörmland och Öndal i Kalmarlän
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania 114G, Palfinger PK14600, New Holland TL 90, Hypro 755,
Abelco xc 45,Golwing GL1000, MF 1080, Ferguson TE 20, Kawasaki Teryx.

Håkan K (trådstartaren)

#4 » 22:28:50, 30-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Felsökte lite i kväll, hittade en givare till avgasbromsen som hade hängt sig. Sitter två stycken vid bromspedalen den ena till bromsljus och den andra till avgasbromsen och tydligen använder opticrusen avgasbromsen för att justera varvtalet vid växling.
Hittade lite felkoder också
E095 hade inträffat 31 gånger, har inte hittat någon förklaring på den ännu.
E050 neutral position är inte bekräftad hade inträffat 15 gånger.
Så skulle tro att man får kolla på solenoiden till neutrales typ nästa gång vädret tillåter.

1 person gillar det här inlägget.
Håkan K
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:38:57, 28-04-2013
Ort: Oxelösund i Sörmland och Öndal i Kalmarlän
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania 114G, Palfinger PK14600, New Holland TL 90, Hypro 755,
Abelco xc 45,Golwing GL1000, MF 1080, Ferguson TE 20, Kawasaki Teryx.

Hymas 89

#5 » 22:50:12, 30-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en oljenivå på, växellådan som bara ska kollas, om jag minns rätt.
Tyvärr är minnet diffust, men för ca 10 år sedan, ursäkta otydligheten. En åkare bytte olja i locket med följden att lådan växlade bättre.
Växlingsautomatiken sitter i locket och där är det en olja som inte ska bytas bara kollas oljenivå!
Tror inte det finns någon avtappningsplugg, utan oljan får sugas ut, och ny hällas i.
Ingen aning om oljetyp.
Hoppas att du hittar elfelen och detta inlägg är onödigt.
Lycka till
Resultatet blir inte bra. Man gör det bra.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

Håkan K (trådstartaren)

#6 » 23:44:30, 02-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är två cylindrar på lådan som sköter växlingen, en längsgåede och en tvärgående och jag misstänker att det är fel i den längsgåede då den, har jag fått för mig, bland annat ska lägga lådan i neutral och det är ju ett av problemen.
Och det stämmer att det ska vara olja i dom.
Får kolla nivåerna, men jag har inte sett någon antydan till läckage och felet kom ju plötsligt.
Hur som helst så är planen att försöka plocka bort den i helgen om vädret tillåter.
Kan bli en utmaning, första gången jag önskat att det inte var kran på bilen, sitter väldigt bra till!!!
Har även fått tag på en sprängskiss på cylindern, ser intressant ut med mycket grejor i, får hoppas att det går att repa om det nu är den som är problemet.
Och fel av mig, det är ju fler cylindrar än två för att sköta hela växling range och splitt mm, men dom verkar bara ha två lägen och dom andra tre lägen, det hela verkar nog inte alldeles omöjligt att förstå om man bara får dunka pannan blå.
Håkan K
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:38:57, 28-04-2013
Ort: Oxelösund i Sörmland och Öndal i Kalmarlän
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania 114G, Palfinger PK14600, New Holland TL 90, Hypro 755,
Abelco xc 45,Golwing GL1000, MF 1080, Ferguson TE 20, Kawasaki Teryx.

Håkan K (trådstartaren)

#7 » 13:40:24, 06-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu tagit bort och isär cylindern och det visade sig att en låsring till ena kolven hade släppt vilket resulterade i att axeln inte följde med åt ena hållet dvs att det bara gick att få i neutral från ena hållet men inte från andra.
Så nu återstår bara att se om det går att köpa delar eller om det blir tillverkning.
Förstår bara inte hur den kan ha släppt, men med tanke på hur mycket packningsklister och kladd som fanns i och på så verkar jag inte vara den första som varigt där så misstanken är nog en fort och fel renovering vid tidigare tillfälle.

4 personer gillar det här inlägget.
Håkan K
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:38:57, 28-04-2013
Ort: Oxelösund i Sörmland och Öndal i Kalmarlän
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania 114G, Palfinger PK14600, New Holland TL 90, Hypro 755,
Abelco xc 45,Golwing GL1000, MF 1080, Ferguson TE 20, Kawasaki Teryx.

Håkan K (trådstartaren)

#8 » 00:55:14, 14-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så då var det klart och betalt som det heter.
Lådan växlar som den ska och husse är nöjd.
Komplett renoverings sats fanns på hyllan hos Arver ca 3000:- + m.
Inga direkta svårigheter att renovera, men att tänka på.
Glöm inte att ställa lådan i neutral, så det blir lättare att få monteringen rätt, svårt att starta om inte annat utan luft.
Ta bort den långa axeln innan ni försöker ta bort gaffeln och lilla axeln.
Låsringen till kolven sitter i hylsan som stoppar kolven, knacka den in mot cylindern så släpper allt så fint. Två kolvar.
Vid monteringen tänk på att få på hylsan innan och åt rätt håll innan ni trycker på ringen, och se till att den låser i hylsan ordentligt.
Låsringarna är ganska sköra så var försiktiga.
Vid monteringen av den lilla axeln tänk på att försöka hjälpa till med någon tång så glider den ringen också på plats lätt, även den andra ringen kan behöva lite hjälp med att krypa på plats när gaveln ska på plats.
Och sist se till att ställa cylindern i neutral innan den monteras. Fyll upp till hålet med ATF olja.
Det går att att testköra alla lägen för växlarna och även alla givarna finns det program för att kolla via datorn i bilen himla smidigt om man bara vet om det.
Har lyckats få tag på lite litteratur om lådan som jag vid tillfälle ska försöka delge forumet.
Tack och hej
// Håkan

4 personer gillar det här inlägget.
Håkan K
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:38:57, 28-04-2013
Ort: Oxelösund i Sörmland och Öndal i Kalmarlän
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania 114G, Palfinger PK14600, New Holland TL 90, Hypro 755,
Abelco xc 45,Golwing GL1000, MF 1080, Ferguson TE 20, Kawasaki Teryx.

dea

#9 » 08:51:52, 14-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skönt att få ihop det samt att det var ett "enkelt" fel :thummar:
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

Hymas 89

#10 » 18:28:38, 14-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skönt att det löstes, till rimliga pengar.
Tack för återkoppling om hur det löstes. Är alltid intressant att vet hur problem lösningar klarades.
Resultatet blir inte bra. Man gör det bra.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad


Återgå till [Scania lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se