Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterSkogsbruk

Första åtgärd i självföryngrad björkskog

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som hör till skogsbruk här.
Inga teknik-diskussioner här!

FOTONBM (trådstartaren)

#1 » 13:46:15, 05-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag planerar en första åtgärd i en självföryngrad björkskog på någon hektar, men vet inte hur man brukar göra?

Först hugga ned frötallarna?
Sedan ska björken gallras?
Hur tätt ska björkarna stå efter en gallring?

Eller något annat jag ska tänka på?

Tacksam för råd!
FOTONBM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:09, 09-05-2013
Ort: Södermanland
Maskintyp: Traktor



atlashjul

#2 » 13:50:29, 05-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beror väl på vad ska det bli av skogen, massa /sågvirke/ved, tänkt grovlek vid avverkning.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Ivar Risslén

#3 » 13:58:05, 05-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vänd dig till skogsstyrelsen så kan du få riktiga råd för vad som gäller i ditt område.

Vad hade du tänkt att använda björken till då den är färdig växt ?
Hur vill du att skogen med björkar ska se ut under tiden fram till slutavverkningen ?
Står stammarna tätt så blir det mindre med kvistar på dom.
Hugg bort de fula träden och låt de som är raka och fina stå kvar och skit i att det ska vara raka led. Det är bara kaptener på regementen som gillar raka led.
Gör du förstora luckor mellan träden så kommer det upp skott där som du kan få ta bort i ett senare tillfälle.
Stör det någon med att tallarna står kvar. Det kan vara fint med lite avbrott mot björkarna och lite grönt på vintern. Hur tätt står tallarna nu?
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

toker

#4 » 14:20:13, 05-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte björkarna tillräckligt stora så det går att ta ner allt och plantera eller lämna kvar frötallarna och markbereda.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

fretchi

#5 » 17:46:55, 05-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en gammal odling med självföryngrad björk. Det är en liten sorglig historia då det tidigare varit helt orört och således har träden inte utvecklats särskilt bra. Långa, klena med klen krona.
Men jag har gallrat ganska hårt. Förhoppningen är att de ska växa mer på bredden än höjden. Sedan har mycket redan dött/skadats av snötyngden, så jag kanske har en grundyta efter gallring i snitt på 12-13. Det verkar göra skillnad då det jag gallrat för ett par år sedan hämtat sig bra och börjat växa på bredden.

Har du mycket smått skulle jag i alla fall förröja först innan jag ger mig på någon gallring, sedan gallra. Tallarna skulle jag nog lämna, beroende på hur stora de är. Tall och björk verkar trivas rätt bra tillsammans.
Hur gammalt är beståndet och har du någon uppgift på grundyta, medelhöjd, diameter osv?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

johaniskogen

#6 » 18:56:23, 05-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ser de ut idag? Oftast är de ju röjning som första åtgärd, ca 2m mellan stammarna
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

toker

#7 » 19:06:34, 05-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är björk så mycket att satsa på verkar ju vara mark som tall går bra på och rätt stor skillnad vid avverkning om man kan få ut lite sågtimmer.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

FOTONBM (trådstartaren)

#8 » 23:04:37, 05-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

atlashjul skrev:Beror väl på vad ska det bli av skogen, massa/sågvirke/ved, tänkt grovlek vid avverkning.

Jag tänker nog antingen sågvirke eller annars (egen?) ved.


Ivar Risslén skrev:Vänd dig till skogsstyrelsen så kan du få riktiga råd för vad som gäller i ditt område.
Vad hade du tänkt att använda björken till då den är färdig växt?
Hur vill du att skogen med björkar ska se ut under tiden fram till slutavverkningen?
Står stammarna tätt så blir det mindre med kvistar på dom.
Hugg bort de fula träden och låt de som är raka och fina stå kvar och skit i att det ska vara raka led. Det är bara kaptener på regementen som gillar raka led.
Gör du förstora luckor mellan träden så kommer det upp skott där som du kan få ta bort i ett senare tillfälle.
Stör det någon med att tallarna står kvar. Det kan vara fint med lite avbrott mot björkarna och lite grönt på vintern. Hur tätt står tallarna nu?

Skogsstyrelsen har jag inte tänkt på, tack för tipset!
Långa raka björkar är nog det som jag vill försöka få till, då är det kanske inte så farligt med täta bestånd. Även om det inte är jämntäta, utan endel luckor..
Det är ingen del som jag brukar promenera i och det går något år mellan jag är där. Så utseendet är mest till för grannar och grannsämjan i så fall, även om det är trevligt med en fin skog :)


toker skrev:Är inte björkarna tillräckligt stora så det går att ta ner allt och plantera eller lämna kvar frötallarna och markbereda.

Jag uppskattade höjden till ca 6 meter när jag gick igenom idag. Är det för sent?
Kanske bättre att plantera tall och köpa rundtimmer från grannen till ved istället?


fretchi skrev:Jag har en gammal odling med självföryngrad björk. Det är en liten sorglig historia då det tidigare varit helt orört och således har träden inte utvecklats särskilt bra. Långa, klena med klen krona.
Men jag har gallrat ganska hårt. Förhoppningen är att de ska växa mer på bredden än höjden. Sedan har mycket redan dött/skadats av snötyngden, så jag kanske har en grundyta efter gallring i snitt på 12-13. Det verkar göra skillnad då det jag gallrat för ett par år sedan hämtat sig bra och börjat växa på bredden.
Har du mycket smått skulle jag i alla fall förröja först innan jag ger mig på någon gallring, sedan gallra. Tallarna skulle jag nog lämna, beroende på hur stora de är. Tall och björk verkar trivas rätt bra tillsammans.
Hur gammalt är beståndet och har du någon uppgift på grundyta, medelhöjd, diameter osv?

Hur tänker du med kvistar när du gallrade hårt? Vilken medelhöjd hade träden när du gallrade?
Tallarna är nog nästan avverkningsklara, min tanke är i så fall att ta hem ett mobilt sågverk och resten till egen ved..
Avverkningen gjordes för kanske 20 år sedan, det hade nog varit ganska fina tallar om föräldrarna hade planterat då.
Men ingen kunskap om grundyta, glömde lite detta område när jag fixade en skogsbruksplan.
Medelhöjden är ca 6 meter uppskattar jag det till. Reflekterade inte på diametern idag, men kanske runt 5 cm i brösthöjd.
Det är några blötare partier, med stående vatten när jag var ute idag.
Men beståndet är ganska varierande i täthet över området, ca 4 hektar som avverkades.


johaniskogen skrev:Hur ser de ut idag? Oftast är de ju röjning som första åtgärd, ca 2m mellan stammarna

Tätt till luckigt är en bra beskrivning.
Hur ställer sig dessa 2 meter i förhållande till det Ivar Risslén skriver om täta bestånd och mindre med kvist?


toker skrev:Är björk så mycket att satsa på verkar ju vara mark som tall går bra på och rätt stor skillnad vid avverkning om man kan få ut lite sågtimmer.

Det är en bra fråga! Om det är bättre att ta ned allt och börja om, om tallen avkastar bättre. Dock några blöta områden, men där kan man alltid spara björken.
Hur mycket gillar älgen tallplantering, och hur fungerar det med vildsvin och planteringar?
FOTONBM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:09, 09-05-2013
Ort: Södermanland
Maskintyp: Traktor

atlashjul

#9 » 23:34:56, 05-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta bort det som du ser inte kommer att bli något alls till att börja med, Lättare att göra avvägning sen. (Börja om på nytt då är du ju lika många år tillbaks som de äldsta träden nu.) Det förstår jag inte vitsen med om du inte ska renodla barr-massaved. Eller odla någon specialsort.

Björken växer ju fortare än tall som ska va värd något, om du kan ta 2 omgångar björk på 1 gång fullklassad furu, så kanske det inte är långt mellan talen i slutändan?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

fretchi

#10 » 01:09:23, 06-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

FOTONBM skrev:Hur tänker du med kvistar när du gallrade hårt? Vilken medelhöjd hade träden när du gallrade?
Tallarna är nog nästan avverkningsklara, min tanke är i så fall att ta hem ett mobilt sågverk och resten till egen ved..
Avverkningen gjordes för kanske 20 år sedan, det hade nog varit ganska fina tallar om föräldrarna hade planterat då.
Men ingen kunskap om grundyta, glömde lite detta område när jag fixade en skogsbruksplan.
Medelhöjden är ca 6 meter uppskattar jag det till. Reflekterade inte på diametern idag, men kanske runt 5 cm i brösthöjd.
Det är några blötare partier, med stående vatten när jag var ute idag.
Men beståndet är ganska varierande i täthet över området, ca 4 hektar som avverkades.


Kvistar? Vad menar du?
Träden var/är nog 6-10 m höga, Där det var luckigare var träden finare. I värsta fall såg träden ut som en flaggstång med en liten tuss högst upp som skulle föreställa krona. Har för mig björken ska ha en krona som är ca halva stammens höjd, annars växer de sämre.

Är de inte mer än 5 cm i brösthöjd är det väl snarast en fråga om röjning. Friställ de finaste exemplaren. Frötallarna konkurrerar väl inte så mycket med björken ännu i alla fall så jag hade nog låtit dem stå tills det är dags att gallra igen/slutavverka. Så riskerar man inte att fälla sönder björkbeståndet.

Kom ihåg att jag hade lite bilder från gallringen i en gammal tråd:
fretchi @ Fredriks skogsnybörjerier
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

fiatagri

#11 » 10:30:50, 06-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Pratar om mina erfarenheter här i Norrbotten.
Du har fått många råd och tips som alla är korrekta generellt. De korrekta eller inte korrekta för din mark visar sig i framtiden.
Varje plats är unik och kräver sina speciella åtgärder, allt från kvarlämnade stammar vid röjning, val av trädslag, behov av kompletteringsplantering, ev markberedning osv. 4 ha med blandade förhållanden som fuktighet, jordarter, marklutning mm gör att rådgivning på plats rekommenderas. Kolla med skogsstyrelsen innan du bokar upp dessa om de ska ha betalt för rådgivning. Vissa skogsbolag vet jag gör denna rådgivning kostnadsfritt, i alla fall häruppe.
Det är alltid spännande att vårda sin skog och se resultat av sina ansträngningar. Oftast blir det bra ibland inte.
Jag har precis varit tvungen att avveckla ett bestånd av ett välväxt (för att vara häruppe) 30- årigt tallbestånd pga angrepp av törskatesvamp och rotsnurr. Många timmar med röjsåg gick åt pipan och en "vacker" ungskog ersätt med ett tråkigt hygge.
Finns mycket på nätet bl a:
https://www.skogsstyrelsen.se/bruka-sko ... m-rojning/

Lycka till!
Underhåll är billigaste reparationen.
fiatagri
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:21:44, 17-03-2012
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 8090 Skogsboxer

Simon_91

#12 » 15:03:43, 06-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilder :photograph:

Om det har stått väldigt tätt länge så kan det vara bra att ta isär det försiktigt, gärna i två omgångar med något år emellan. Detta för att inte få snö och vindskador. Vänta åtminstone fram på vårkanten med åtgärd så björkarna har sommaren på sig att stabilisera sig.

Tror inte björken tjänar på att stå tätt, iaf inte efter 3-4 meter i höjd. Kronorna måste få bra med plats för att utvecklas och ge tillväxt, svårt om tallarna skuggar för mycket. Men är det enstaka fröträd stör dom nog inte så farligt.

Om man tänkt sälja björktimer är det rätt höga kvalitetskrav.

Skogsstyrelsen har ett antal böcker (finns som gratis pdf) med råd ang skog, Skogsskötselserien. Där finns mycket bra info, gillar man inte siffror kan man hoppa över dom bitarna.

Det finns även ett bidrag på 9000/ha att söka för att gallra fram lövrik skog. Hur stor yta är det fråga om?

1 person gillar det här inlägget.
Simon_91
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:39, 14-07-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fordson Major med Hymas aggregat typ 2
Bm T350 boxer -59
Belarus 820

Rento84

#13 » 17:49:29, 06-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur tätt pratar vi om 20000 stam/ha eller 5000 /ha? Glasbjörk? Vårtbjörk? Är det riktigt tätt så är det nog att göra ingreppen i omgångar. Björken ska inte stå tätt. Man brukar säga, att när man ska gallra björk så ska man ta så man skäms och sen lika mycket till :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Rento84
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:43:48, 08-08-2013
Ort: Larsmo, Österbotten, Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: På godset: Valmet 665, 6400 & 7000 + annat skrot i olika form

Utanför godset: Ponsse SCORPION & ELK

atlashjul

#14 » 18:21:16, 06-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska man ha lång rak skog, så bör det inte va för glest, yviga buskträd blir inget vidare virke oavsett. En rivstart med rejäl urglesning kan ju bli problem vid blåst. samt att det finns en massa saker som vill växa om det får ljus, så gallring ger ju inte 100% energi till det du vill ska växa. Sen om man vill ha konstant föryngring måste det ju finnas återväxt med mindre träd, annars är det ju endast kalhygge som gäller när det avverkas. Björk tål ju att ta ut objekt i växande bestånd flera gånger. Gran är ju känslig för det iaf när det är dåliga vintrar. rotskador fäll skador mm.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)


Återgå till Skogsbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se