Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Pinsam fråga om radiatorkoppel

56 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

63an

#46 » 05:15:40, 14-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ni ser vad klockan är! Har läst å upptäcker nu att golvvärme finns på övervåningen.
Vilken slangdimesion har den ? Hur många meter slang totalt?
Hur många utgångar på den?
Många m2 på övervåningen effektivt uppv.
Ta bild på Armaturen.
Är den proffsigt instrypt? Här finns risk att tryck förloras
Den ska man mäta returtempen med IR- mätare å de tar tid!

Visa bild på shuntgruppen på utgående radiatorvatten på "acken"..
Finns någon avstängning mont. för sista radiatorerna så man kan lyfta av dem ?

Undrar vad Akkaman eller Jac tänker när de ser detta för vätska å tryck hör mycket till samma kategori, inget tryck blir dålig servo!
Värsta kan bli kallvatteninkoppling å trycka bort luft som kommer ner via exp.kärlet å det gör sej heller inte självt :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare



joakim72

#47 » 08:21:18, 14-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

jpd skrev:Tror nog att det är rätt ventil:
Danfoss RA-K-VB är för tvårörs
Danfoss RA-KE är enrörs.

Har kollat på databladen och det ser ut att vara en sned vinkel på RA-K-VB som utvändig synlig skillnad, och den syns på fotot.

Eller är jag på monarken?

Kan vara att jag sitter bak på monarken, men jag fick den uppfattningen att övriga element är enrörkopplat, och därav frågan med T-koppling. Men det kan även vara en röd propp i ett rör.........
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

bonnen513

#48 » 08:25:15, 14-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

ska man inte dra ut piggen och knacka lite när man motionerar kranen?
kollat så termostaten verkligen låter piggen gå ut?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

jpd

#49 » 09:29:50, 14-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

joakim72 skrev:Kan vara att jag sitter bak på monarken, men jag fick den uppfattningen att övriga element är enrörkopplat, och därav frågan med T-koppling. Men det kan även vara en röd propp i ett rör.........


Står i första inlägget att det är tvårörssystem.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

lellemars

#50 » 12:12:29, 14-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kört pumpen på fullt och försökt stänga sånt som går typ golvvärmen! Du kan nog skruva ur insatsen i termostatkranen utan att det sprutar, rinner lite gör det. Så du kan kolla att det ser ok ut!

Nu har du ju öppet expansionskärl då blir det svårare men jag lärde mig en gång i tiden att du kan skruva isär värmerör helt utan att tömma helt om du tar bort trycket och stänger av cirkpumpen. Jag har flera gånger sågat av järnrör, vridit ur dom ur ett t-rör och sen vridit i en propp utan mer är några deciliter vatten på golvet!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
lellemars
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:41:37, 16-02-2011
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3140 -80. Neuson 2503 -06

uppland2 (trådstartaren)

#51 » 22:00:42, 14-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag har jag skruvat bort radiatorkopplet och undersökt det närmare. Utan termostat är inloppet öppet, trycker man på piggen blir det stängt. Avstängningsventilen står rätt, och inloppet är förbundet med utgången upp till termostaten, utloppet är förbundet med radiatorns nedre vänstra anslutning. Det finns ingen förbindelse mellan de båda flödena. Skruvar man in avstängningen stängs båda förbindelserna, som vi alla trott.

Efter att ha skruvat tillbaka och fyllt radiatorn igen kom det en aning värme i den.

Jag har stängt den stora radiatorn i källaren och golvvärmen, varefter jag vridit upp cirkulationspumpen till 3:an. Nu verkar det komma lite värme i radiatorn! Låter det stå så en timme, så får vi se. Jag har inte satt tillbaka termostaten ännu. (Cirkulationspumpen har suttit där sedan 1996, så jag har en Alpha 2 på hyllan i reserv, som jag ibland tänkt stoppa dit för att spara ström.)

Flera har velat se påkopplingen på den gamla slingan. Bifogar bild på hur det ser ut ovanför stora radiatorn i källarkorridoren. Det tydliga T:et emot väggen var tidigare en böj ner till stora radiatorn, nu går det också vidare till den nya. T:et som döljs ovanför vattenledningsrören är motsvarande för returen. Böjen på returen är inbockad närmare mot väggen för att de båda rören ska följas åt så att det passar med klammor med 40mm c/c. Rören kommer alltså längs taket ifrån pannrummet, och går vidare längs taket till nya radiatorn.

Bild

Golvvärmen är installerad av en VVS-firma innan vi flyttade in. Sex slingor till kanske 90kvm.

1 person gillar det här inlägget.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

63an

#52 » 23:08:49, 14-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska vi tro på sagor också? Vad händer sedan när du öppnar slingorna igen? Fattar du eller? Vill du ha/få komfort eller tror du på mirakel de blir min nästa fråga... Spara du, sparar mest om du stänger av pumpen!
Lite verklighet som jag träffade på i mitt hus bara sådär... ägget som fixat ny värme höll på å frös ihjäl å flyttade till en koja men inte så stor fick skillsmässa osv. problem bara! Iallafall när jag skulle kolla in anläggningen så sitter en c-pump på v-retur till pannan totalt bara för att ge connektion! Sen cirk. ut mot slingorna sitter 1 pump med driftläge Hela 2 Watt ställde upp till 44 Watt! For sen till Jula å köpte 2 nya pumpar till å rev bort gammskiten å kör maxat W. Men klar fördel blev att allt fungerar bara att elda å varmt å skönt! Rätt kul för de skulle skrytas om hur de var så byggdes bort dörrar å hade öppen planlösning men jag fixade dörrar nere för man måste kunna stänga av/avskilja rummen från varandra! Han har inte vart in sen 2012 men en kompis smög in å satt vid köksbordet utan dojor å säjer plötsligt men så varmt å skönt på golvet, han hade vart här när de var runt -30 ute då blir de kallt inne om inte saker åtgärdas. Själv tror jag att man blir inte yngre den saken gäller alla men folk kan få bestämma själva så blir de väldigt bra på alla vis
Vet inte om de är någon mening med att försöka påverka när du pratar om spara på elen, känns bara tragiskt! :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

toker

#53 » 23:43:46, 14-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad menar du tror du inte en alpha2 klarar driva värmen runt i ett hus ?
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

jpd

#54 » 00:09:48, 15-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker det talar för att den stora radiatorn har kortslutit den lilla. Om det stämmer är lösningen att strypa den stora något.

En IR-termometer är guld värd i det läget:
Mät delta-T mellan tillopp och retur på bägge radiatorerna - och justera så att det blir i samma härad i varje fall.

edit: bägge termostaterna på max under justerings/mätperioden isåfall så att de inte inverkar på justeringen.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

uppland2 (trådstartaren)

#55 » 22:45:19, 15-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allting är nu tillbaka som det var direkt efter första installationsförsöket, förutom att jag inte vågat skruva tillbaka termostaten, och nu verkar det fungera. Har haft alla slingor på i ett dygn nu.

2 personer gillar det här inlägget.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

63an

#56 » 22:54:26, 15-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

De är ju bra men stäng av radiatorn å skruva loss termostathuset å pressa ur ventilfunktionen å undersök vad som ställer till problemet, kanske bara lite fett/olja eller 5-56 återställer PÅLITLIG funktion! Lycka till! :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se