Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Drivproblem Zettelmeyer 802 -95

40 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera hjullastare och minilastare här

Kajan1247 (trådstartaren)

#1 » 19:16:55, 13-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla glada nu har jag blivit medlem för att komma i kontakt med kloka människor.
Ty mitt problem är att för ca 1,5 år sedan köpte jag en zettelmeyer 802 -95 den fungerade iaf när den kom hem till mig
efter ca 3 månader så började den att inte vilja driva på en gång tänkte då att det borde göras en stor service på den.
Bytte alla oljor och filter i motor och hydrostat! startade och den gick bra. Dagen efter när jag skulle använda den hände inte ett nå!
tog ca 10 min innan den rörde på sig riktigt sakta tog och började mäta upp den och hade bara 10 bar matartryck.
demonterade matarpump och såg att både kryss kil och ena drevet var trasigt. Tog då lös pumpen och skickade den till alfta pumpservice för renovering, Fick tillbaka den någon månad senare och glad i hågen monterade jag tillbaka den. DÅ började problemen!!!!!!!!!!!
vid uppstart efter allsköns luftning av pumpen händer absolut inget!! ca 5 min efter man suttit och gasat fram och bakåt börjar den röra på sig
sakta efter 10 min till börjar den gå att köra dock ej full fart. demonterade pumpen igen samt drivmotorn och åkte till hyd supply i örnsköldsvik
och lämnade dessa för en kontroll. fick tillbaka de och de sa att de var i nyskick fungerade perfekt. Återmonterade men samma fel!!det är ett kaviderings ljud från pumpen tänkte att sug slangen till pumpen gått sönder inv så jag skaffade en ny men Ingen skillnad!
Ja jag har monterat mät uttag överallt så pumpen börjar likna en igelkott och när man startar och mäter på utvinklings kammaren för tex fram har jag 0 bar ca 10 min efter har jag ca 10-12 bar så den driver lite. Tänkte att det var fel på filtret så jag ringde till en filter leverantör och de sa att man måste ha original volvo filter och inget annat skulle fungera ?? och på svecon stämmer numret men det är ett rexroth filter i kartongen må detta nu kanske vara samma men jag vet inte eftersom det filter jag bytte till var just detta. Om det finns tips tricks eller ide på vad som är problemet vore jag väldigt tacksam mvh kaj. :klia:
Kajan1247
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:54, 22-12-2019
Ort: umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Zettelmyer 802



AN

#2 » 02:07:23, 14-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för pump och motor på den?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Kajan1247 (trådstartaren)

#3 » 09:27:15, 14-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pumpen är en rexroth a4vg71 drivmototorn är en a6vm107 åxå en rexroth
Kajan1247
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:54, 22-12-2019
Ort: umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Zettelmyer 802

AN

#4 » 22:32:59, 14-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men nu är matartrycket bra? Och matartrycksfiltret byttes? Du måste sitta och gasa med dieselmotorn i ca 10min innan den rör sej? Är det någon inch funktion på den?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

rospigg

#5 » 22:55:48, 14-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Länk till PDF, beskrivning av pumpen:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... dUWX6k_kPA
Länk till PDF, beskrivning av drivmotorn:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... ntMWYH9_mo

Hydrauloljetanken, är den trycksatt eller är den "öppen"?
Sugslangen, är den schysst?
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Kajan1247 (trådstartaren)

#6 » 23:51:07, 14-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Men nu är matartrycket bra? Och matartrycksfiltret byttes? Du måste sitta och gasa med dieselmotorn i ca 10min innan den rör sej? Är det någon inch funktion på den?

matartrycket är inställt på 28 bar av alfta pumpservice. vid ma,mb mät uttag är det 28 dock vid x1 och x2 uttagen är det 0 bar vid uppstart och efter 10 min 10 bar nu har jag hittat en ventil som sitter snett nedan mb på skissen är det en plugg men på min pump är det en ventil på bilden den har ca 3 gäng varv justermån. Fa uttaget på pumpen min går till diffen där är det åxå 0 bar. Men när jag vrider upp ca 1,5 gängvarv på den ventilen har jag 28 bar där det blir dock bara ca 7 bar på x1 och x2 efter 10 min har jag ca 15 bar blir ej högre även on jag vrider på ventilen till ändläget.Matartrycksfilter är bara spin on filtret på sugledning till pump.jag har pluggat inch,diff,smörjuttaget till motorn det gör ingen skillnad på trycket.
Kajan1247
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:54, 22-12-2019
Ort: umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Zettelmyer 802

AN

#7 » 00:24:47, 15-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kajan1247 skrev: nu har jag hittat en ventil som sitter snett nedan mb på skissen är det en plugg

Matartrycksfiltret brukar ju sitta mellan Fe och Fa, brukar vara ett spin-on filter på sidan av pumpen. Då sitter pluggen på plats för att få oljan att cirkulera genom filtret. Men på din sitter filtret på sugsidan då? Tänkte att om du hade ett tätt matartrycksfilter, så kanske det saknade trycket låg över filtret, sedan efter 10 min när oljan är varmare blev tryckfallet över filtret lägre.
Men nu har du sugfilter bara på din då?

Kajan1247 skrev:ventil på bilden den har ca 3 gäng varv justermån. Fa uttaget på pumpen min går till diffen där är det åxå 0 bar. Men när jag vrider upp ca 1,5 gängvarv på den ventilen har jag 28 bar där det blir dock bara ca 7 bar på x1 och x2 efter 10 min har jag ca 15 bar

Är det kanske DA ventilen du skruvar på?
Ju högre varv på dieselmotorn ju högre styrtryck i X1 och X1, pga av ökat flöde från matarpumpen. DA ventilen reglerar ju förhållandet mellan varvtal på dieselmotorn och styrtrycket i X1 och X2.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Kajan1247 (trådstartaren)

#8 » 16:12:19, 15-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

detta är ventilations filter på tank

Bild

Detta är ventilen jag justerat på dock tyckte han som testade pumpen i ö-vik att det var konstigt att jag fick tryck när jag skruvade på den för enl han så fungerade allt i bänk !
Bild


Bild
Kajan1247
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:54, 22-12-2019
Ort: umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Zettelmyer 802

Kajan1247 (trådstartaren)

#9 » 16:24:33, 15-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har bytt sugledning "ny slang".
tanken är rengjord.
Ang om tanken är trycksatt ?? andningsfiltret på tanken "bild" går att suga men ej blåsa så det är troligen ett membran i det tanken har 2 utgångar den ena tillför lyfthydrauliken och styrnings pumparna dessa sitter på sidan av motorn.Deras retur går till returfiltret på tanken. andra utgången är et T koppling där det går till sugfiltret volvo nr 2800815 den andra sidan på t kopplingen är retur från inch,diff,smörjning av drivmotorn och hustrycket från pumpen.
jag har pluggat utgångarna inch,diff,smörjnigen av drivmototn på pumpen. ingen skillnad.
Kajan1247
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:54, 22-12-2019
Ort: umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Zettelmyer 802

AN

#10 » 16:41:42, 15-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men här sitter det inget filter i alla fall?
Vid den röda pilen.
Bild
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Kajan1247 (trådstartaren)

#11 » 21:51:11, 15-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att det bara är en plugg där men jag ska kolla imorgon :smile:
Kajan1247
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:54, 22-12-2019
Ort: umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Zettelmyer 802

Kajan1247 (trådstartaren)

#12 » 18:01:32, 16-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade bakom pluggarna och det är bara hål så långt mitt finger nådde
Kajan1247
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:54, 22-12-2019
Ort: umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Zettelmyer 802

Kajan1247 (trådstartaren)

#13 » 18:06:00, 16-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild på filterhållare


Bild
Kajan1247
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:54, 22-12-2019
Ort: umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Zettelmyer 802

AN

#14 » 18:57:13, 16-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kajan1247 skrev:Pumpen är en rexroth a4vg71 drivmototorn är en a6vm107 åxå en rexroth

Vet du den kompletta beteckningen på dem?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Kajan1247 (trådstartaren)

#15 » 23:38:39, 16-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Kajan1247
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:54, 22-12-2019
Ort: umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Zettelmyer 802


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se