Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Funderingar om utedrift med skrapgång...?

74 inlägg • Sida 5 av 5
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Grottulf (trådstartaren)

#61 » 11:14:51, 22-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Busholle har ju en sådan kärra, så han kanske kan ge mer input på för o nackdelar.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS



busholle

#62 » 16:06:13, 22-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det mobila forderbordet har snart sparat in tiden det tog att bygga det. Vi har nog sparat ca 1 halv timme i veckan i smidigare utfodring. Arbetsmiljön är en ren bonus men min fru värderar den högre och är ännu mer nöjd med foderbordet. Nu står man tryggt utanför hagen och nätar av och lastar, sedan är det bara in i hagen och parkera foderbordet. Det är 160cm brett så de kan äta rent men med nackbom drar de ut onödigt mycket foder. Jag har höjt plankorna på sidorna och det har hjälpt mot spillet. Dessutom spar det traktorn att slippa bära balar detta blöta året.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

bray65

#63 » 00:00:04, 23-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Scania bonden skrev:Visst är det dyrt att bygga taket, men har man bara skrapade platta så behövs det gödselbrunn, eller nåt likande, blir enormt slabbigt och kladdigt annars. Sen upplever jag det som att halmåtgången minskade radikalt när jag gjorde tak över skrapgången. Dom blir så mycket renare om fossingarna.
Jag gjorde mina fronter själv, mycket jobb va det. Absolut inte lönsamt om du har alternativvärde på din tid, men jag täljde ihop mina på kvällarna.
Jag har ca 8 ha bete i direkt anslutning till bygget så här i efterhand har jag funderat på om jag inte skulle byggt ett mobilt foderbord som kunde flyttas lite varje dag ist.


Jag har utfodrat dom på gödselplattan i några år och det fungerar bra. Det är dränerat och stor urinbrunn under plattan. Jag skrapar ihop gödseln och lägger den i ett hörn bredvid där tryckutgödslingen kommer ut. Tryckaren kommer från ladugården som förr innehöll mjölkdjur,numera har jag årskalvarna där på lösdrift. Dom fodras på foderbordet och jag skrapar ner gödseln i utgödslingen sådär varannan till var tredje dag. Resten av utrymmet är ströbädd som jag halmar uppifrån skullen via hål i taket/golvet, fungerar bra. Djuren på plattan får foder i rundbalshäckar på plattan, men det är lite bökigt när jag skall skrapa plattan, då är för övrigt djuren kvar, dom är så vana vid det att det går bra men jag får köra sakta för det är inte alltid dom flyttar på sig :mrgreen: Det är största anledningen till att jag skall bygga för utfodring på kortsidan då blir plattan lättare att skrapa. För att det skall gå snabbt och smidigt att köra in och ut från plattan tänker jag snickra ihop en genomfart med eltrådar som hänger ner så att traktorn kan passera åt båda håll. jag skall i första hand ha tak över utfodringsplatsen. När det börjar bli lite för mycket dynga i högen kör jag det till en annan platta jag har intill. Om urinbrunnen under plattan blir full har jag en takad urinbrun intill som rymmer en hel del, jag vet faktiskt inte hur mycket! Plansilon har jag för övrigt byggt om till lösdrift, där går de djur som skall till slakt vartefter. Det var lite om mina lösningar och planer, för som sagt planer och funderingar det har vi nog alla. :idee3:
bray65
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:37, 08-11-2016
Sverige
Maskin: Bray traktorgrävare 1965 och Hatra Landsverk grävmaskin 1966. Valtra 600, Valtra 900, New Holland 45-66, New Holland TN-55.

Scania bonden

#64 » 08:34:12, 23-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den dagen man slutar att klura på förbättringar eller hur man skall kunna jobba smartare o enklare är det definitivt dax för byte på driftsledarposten.
Utvecklas man inte är man på tillbakagång, sen är det ju en annan femma i vilken takt man har muskler till att göra förbättringarna.
Axel W

1 person gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Grottulf (trådstartaren)

#65 » 13:23:40, 24-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

bray65 skrev:
Scania bonden skrev:Visst är det dyrt att bygga taket, men har man bara skrapade platta så behövs det gödselbrunn, eller nåt likande, blir enormt slabbigt och kladdigt annars. Sen upplever jag det som att halmåtgången minskade radikalt när jag gjorde tak över skrapgången. Dom blir så mycket renare om fossingarna.
Jag gjorde mina fronter själv, mycket jobb va det. Absolut inte lönsamt om du har alternativvärde på din tid, men jag täljde ihop mina på kvällarna.
Jag har ca 8 ha bete i direkt anslutning till bygget så här i efterhand har jag funderat på om jag inte skulle byggt ett mobilt foderbord som kunde flyttas lite varje dag ist.


Jag har utfodrat dom på gödselplattan i några år och det fungerar bra. Det är dränerat och stor urinbrunn under plattan. Jag skrapar ihop gödseln och lägger den i ett hörn bredvid där tryckutgödslingen kommer ut. Tryckaren kommer från ladugården som förr innehöll mjölkdjur,numera har jag årskalvarna där på lösdrift. Dom fodras på foderbordet och jag skrapar ner gödseln i utgödslingen sådär varannan till var tredje dag. Resten av utrymmet är ströbädd som jag halmar uppifrån skullen via hål i taket/golvet, fungerar bra. Djuren på plattan får foder i rundbalshäckar på plattan, men det är lite bökigt när jag skall skrapa plattan, då är för övrigt djuren kvar, dom är så vana vid det att det går bra men jag får köra sakta för det är inte alltid dom flyttar på sig :mrgreen: Det är största anledningen till att jag skall bygga för utfodring på kortsidan då blir plattan lättare att skrapa. För att det skall gå snabbt och smidigt att köra in och ut från plattan tänker jag snickra ihop en genomfart med eltrådar som hänger ner så att traktorn kan passera åt båda håll. jag skall i första hand ha tak över utfodringsplatsen. När det börjar bli lite för mycket dynga i högen kör jag det till en annan platta jag har intill. Om urinbrunnen under plattan blir full har jag en takad urinbrun intill som rymmer en hel del, jag vet faktiskt inte hur mycket! Plansilon har jag för övrigt byggt om till lösdrift, där går de djur som skall till slakt vartefter. Det var lite om mina lösningar och planer, för som sagt planer och funderingar det har vi nog alla. :idee3:
Aha, med dränerad platta så skulle jag nog också skita i tak.
Jag funderade ett tag på att göra avlopp från min platta också, men med så stor platta som jag har så skulle jag fylla gödselbrunnen 2ggr/år enbart med regnvattnet :(

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

per.björklund

#66 » 17:38:54, 26-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Såhär gjorde jag. Det fanns även en balk att haka på för att kunna lägga i 5 balar i stöten. Det fina var även att kunna fånga djur med den. Men den stora poängen var att kunna ladda med balar utan att ha djuren omkring sig. Personlig säkerhet mao.
Gilla läget- lös problemet
per.björklund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:31:03, 02-01-2010
Ort: Eksjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kör: Renault master, Case jx90u, DB 996, Case 580, BM 10, Ford 3000

Grottulf (trådstartaren)

#67 » 23:29:08, 18-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har den högra halvan av plattan blivit bebodd också. Det blev inget "riktigt" tak dock, utan jag köpte några fler rundbågehallar istället .

Till ätfronterna blev det färdiga 5m-sektioner med diagonalfronter på den sidan.
Det rekommenderades att man skulle gjuta fast ett "stödben" på mitten av dem, men då mina "egna" ätfronter på vänstersidan kändes väldigt stabila, så sket jag i det.
Men fästena i stolparna med sprintar, gjorde att det flexar mycket mer, då det blir som ett gångjärn mellan varje sektion.
Så skulle jag göra om det, så hade jag gjort egna fästen med u-bultar, och haft hela längder med rör även till den sidan.

Jag monterade en extra diagonal intill vattenkopparna. För att de skulle få bättre med plats runt vattenkopparna, och för att få mindre foderspill i dem.BildBildBild

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

Grottulf (trådstartaren)

#68 » 07:26:26, 20-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några bilder med djur kan ju va trevligt också.
Alla har inte fattat vart de ska ligga än :)
Jag ställde balarna lite för nära på högersidan, så de har dragit in lite foder där.BildBildBildBild

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

bray65

#69 » 00:34:39, 28-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser bra ut. Hur brett är foderbordet? Jag håller på att bygga foderbord på plattan, det är drygt tre meter brett, kan köra med traktorn och behöver inte köra bland djuren. Jag skall ha låsgrindar, bra när djuren behöver märkas, di uslingarna har en förmåga att dra loss örhängena i bland. Jag tänker mig att ha tak över det mesta av plattan, det blir så mycket enklare att hålla rent, blir inte så mycket i urinbrunnen heller.
bray65
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:37, 08-11-2016
Sverige
Maskin: Bray traktorgrävare 1965 och Hatra Landsverk grävmaskin 1966. Valtra 600, Valtra 900, New Holland 45-66, New Holland TN-55.

Grottulf (trådstartaren)

#70 » 10:07:44, 28-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

bray65 skrev:Ser bra ut. Hur brett är foderbordet? Jag håller på att bygga foderbord på plattan, det är drygt tre meter brett, kan köra med traktorn och behöver inte köra bland djuren. Jag skall ha låsgrindar, bra när djuren behöver märkas, di uslingarna har en förmåga att dra loss örhängena i bland. Jag tänker mig att ha tak över det mesta av plattan, det blir så mycket enklare att hålla rent, blir inte så mycket i urinbrunnen heller.


Foderbordet är 5m brett, och det hade inte gjort något om det var ännu bredare.
Men det beror på om du ska utfodra med hela balar, eller har fodervagn.
Jag ställer en rad med balar på vardera sidan,
Men då man inte vill ställa balarna så nära ätfronterna, pga foderspill, så blir det blir inte mycket utrymme mellan raderna.
Så man kommer inte åt att knuffa intill med traktorn. Nu har jag en liten smal minilastare för att knuffa intill balarna, men det är lite trångt även för den, iaf första gången man knuffar intill.

Men har du bara djur på ena sidan av foderbordet så kan det kanske räcka med 3m foderbord, men jag hade nog tagit till 4m ändå, för att inte behöva köra så nära ätfronterna, och riskera att köra på något djur.
Om man vill kunna knuffa intill med traktorn så bör man nog ha minst 4m.

Försök satsa på tak om du har råd.
Det blir väldigt blött på min platta, när det regnar så här. Så man får skrapa ofta, och det går åt väldigt mycket halm, då ströbäddarna suger upp vattnet som en svamp. Iaf i början av säsongen.


Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

bray65

#71 » 10:04:26, 29-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har nog rätt, det skulle kanske ha varit lite bredare, men nu är det gjutet och klart. Jag tror det skall fungera, kan återkomma när jag är klar och släppt in djuren. Håller på att resa stolpar, skall försöka få på åtminstone en del tak innan vintern. Tveksamt om det lönar sig men med tanke på arbetsmiljö och djurvälfärd är det väldigt bra med tak.
bray65
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:37, 08-11-2016
Sverige
Maskin: Bray traktorgrävare 1965 och Hatra Landsverk grävmaskin 1966. Valtra 600, Valtra 900, New Holland 45-66, New Holland TN-55.

bray65

#72 » 20:46:30, 16-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade glömt bort detta, men här är en bild från hösten 2020. Det blev väldigt bra när taket kom på plats. Nu håller vi på och bygger till på längden för att utnyttja hela plattan, förra vintern blev vi nämligen så nöjda så vi bestämde att fortsatta med bygget. Om intresse finns kan jag ta några bilder till

Bild

4 personer gillar det här inlägget.
bray65
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:37, 08-11-2016
Sverige
Maskin: Bray traktorgrävare 1965 och Hatra Landsverk grävmaskin 1966. Valtra 600, Valtra 900, New Holland 45-66, New Holland TN-55.

bray65

#73 » 20:52:42, 16-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Oj, hittade en bild till.

4 personer gillar det här inlägget.
bray65
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:37, 08-11-2016
Sverige
Maskin: Bray traktorgrävare 1965 och Hatra Landsverk grävmaskin 1966. Valtra 600, Valtra 900, New Holland 45-66, New Holland TN-55.

Grottulf (trådstartaren)

#74 » 21:17:07, 16-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser bra ut
Ös gärna på med mer bilder

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se