Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

1159 inlägg • Sida 41 av 78
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

magirus

#601 » 22:43:14, 15-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

De ä väl int underligt att många läser dina texter, Murre. Dom är synnerligen läsvärda :buga: Jag är då glad att du fortsatt hacka :shake_hands:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 



J.K Nilsson

#602 » 00:12:56, 16-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Underbart att läsa Murre

J.K Nilsson

1 person gillar det här inlägget.
J.K Nilsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:03:08, 06-12-2007
Sverige

Murre o2 (trådstartaren)

#603 » 19:46:17, 16-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

När vi lastade ut då på AXA kvarn så användes inga pallar och truckar, sj pall kom visserligen 1961 men det tog lång tid innan de slog igenom överallt som i dag. Kartongerna med havregryn stod staplade på golvet i lagren, ingen värme fanns i de gamla lokalerna så på vintern var det ibland kallare inne än ute, Algot hade en stor väst utanpå då som han plockade av när det var dags att lyfta kartonger. När jag nu skulle lasta bilen så backade han ju till bil eller släp till ett transportband i väggen och på sidan startade vi bandet och langade på kartongerna. För att korta våra gångvägar hade vi tullbanor vi flyttade runt eftersom det tog på lagret, banorna fungerade ju med tyngdkraft så kartongerna i botten på golvet i lagret fick ju lyftas en bit. Men vi hade ju lättare jobb än chauffören som i början fick springa över hela flaket för att stuva lådorna så därför försökte vi tima takten vi öste på lådorna så han hann med. Gick ju att lasta på bandet fortare på slutet när flaket började bli fullt, var ju viktigt mad bra samspel där. Enda gången jag själv var i andra änden av ett sådant band var när jag långt senare lastade säckar med kli på samma vis hos Påhls bageri i Västra Frölunda industriområde, det var inte roligt, de säckarna var stora och otympliga samt tunga så jag snubblade fram på flaket och försökte stuva säckarna som skulle bli kreatursfoder. När jag började på AXA som började samtidigt två andra män som var i 30 års åldern. Vi kan kalla dem Humle och Dumle då jag inte minns deras namn. Humle var en hal typ med tango rabatt och en 5-6 år gammal mercedes, de var kompisar och jag fick en känsla av att de inte hade riktigt rent mjöl i påsen :smile: Och den misstanken stärktes senare men det återkommer jag till.

10 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#604 » 16:17:55, 17-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite sökande visar att AXA kvarnen var riktigt gammal redan när jag jobbade där. Vad som inte framgår är att Gyllenhammar hade en egen packlinje där på den tiden så havregrynen i deras fyrkantiga förpackningar var exakt samma som i AXAs påsar :smile: Och för den som undrar, Gyllenhammar var samma släkt som Volvos PG. Han kallades av den orsaken för grynet när han inte hörde det, han uppskattade av någon anledning inte det smeknamnet :grin:
”Giv barn och sjuklingar det finaste av allt” – så stod det i en annons i Stockholmstidningen redan år 1920. Sedan dess har naturlig kraft från havre och hälsastått i fokus för AXA.

Allt började med dansken Peter Otto Stokkebye. På 1890-talet började denna affärsman importera spannmål och exportera havre från Göteborg. Han hade ambitioner och ville utveckla verksamheten, men blev nobbad av gryntillverkarna. Så han bestämde sig för att bygga en egen kvarn och konkurrera på allvar med rivalen Gyllenhammar och hans fyrkantiga boxar. Kvarnen som etablerades i Agnesberg utanför Göteborg stod klar 1910 och i samband med detta lanserades havregryn under namnet AXA. De nya banbrytande AXA Havregrynen var ångpreparerade vilket gjorde att koktiden kunde sänkas från en timme till enbart tre minuter, en revolution för svenska hushåll.

12 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#605 » 09:13:13, 19-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var igår 40 år sedan Almöbron rasade. https://sv.wikipedia.org/wiki/Almöbron. Jag jobbade nattskiftet och var skiftförman så när vi fick krångel på en linje på natten kallade jag ut instrument jouren. Men någon instrumentare hade inte kommit än när jag lämnade över till nästa skift 0600. Tänkte inte mer på det utan åkte hem för att sova. När jag vaknat och hörde på radion att bron rasat trodde jag först inte att det var sant :uupps: När jag kom till jobbet på kvällen fick jag veta att instrumentaren hörde till dem som i mörkret och dimman kört ut i intet och omkommit :sad: Kändes hårt men kändes inte som jag hade kunnat handla annorlunda, följde bara våra regler. Men kan föreställa mig hur det kändes när strålkastarna lyste upp ett hål istället för vägen framför och det var försent att bromsa...

8 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#606 » 12:59:18, 20-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dagen på AXA började inte bra med bilen i baklås mit i infarten men det skulle bli värre. Jag kallades in till chefen på hans kontor och blev utfrågad om stölder från lagret med Kungsörnens produkter som ex potatismos som fanns i bottenvåningen. Jag blev både arg och ledsen samtidigt :sad: Efter en upplevelse på ABC fabriken tidigare hade jag varit extra noga att hålla mig"ren". Men mer om den saken senare. Jag visste att Humle och Dumle försett sig från det lagret så jag tvekade om jag skulle säga något om att de var dem de skulle titta närmare på men ville inte ta konfrontation med dem. Så jag nöjde mig med att säga att jag var oskyldig till svinnet. Fick gå igen men det gav dålig smak i munnen för resten av dagen. Kändes som ABC igen.

Den historien har jag inte berättat när jag skrev om den tiden.Tänkte inte så mycket på det tills min gamla kompis Kurt som också jobbade på ABC ett tag frågade när han hälsade på " hur var det egentligen med den där Stig den där gången, jag blev också manglad av polisen då"

Stig var en grabb på 15-16 som jobbade där då och som jag blev kompis med, han var pratsam och lätt att bli vän med men saknade lite spärrar. Han bodde ihop med en kompis som också jobbade på ABC i ett rum ovanpå en Konsumaffär i Alrlafors, bara det imponerade på mig som bodde kvar hemma :smile: Men forts följer.

12 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

rospigg

#607 » 23:53:08, 20-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin:

En äkta "cliffhanger"!!
Du kan det här med att göra en historia levande, Murre!! :thummar:
Jag, och säkert fler med mig följer tråden med stort intresse!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Murre o2 (trådstartaren)

#608 » 09:40:36, 21-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, Stig och hans kompis stal som korpar vilket jag ju insåg inte skulle hålla i längden men en viss beundran kände jag nog över deras mod. Men själv höll jag mig borta fråndöm när de pysslade med sådant. Så en dag så kom han och berättade att vakten nästan tagit dem på bar gärning när de var i färd med tt smuggla ner gods till sina skåp i omklädningsrummet, de dumpade det bakom någon bänk och klarade sig sade han. Jag kände mig närmast lite besviken över att de inte åkt fast.

Men dagen efter kallades jag in till Osvald Anderssons kontor, där väntade en civilklädd polis och först nu gick det upp för mig att Stig inte hade kommit undan denna gång och vad värre var, som kompis till honom var jag också misstänkt :uupps:
Lite blåögt hade det sista inte slagit mig. Så nu var det korsförhör, jag kände mig ju lite skyldig då jag vetat om stölderna men inget sagt till ledningen. Igen bra att erkänna inför personal chefen :???: Men i liket med den helt oskyldige Kurt kom jag undan med bara förskräckelsen och hade jobbet kvar.

Men episoder på AXA kändes lite som en repris fast jag inte varit kompis med humle och dumle och sedan ABC episoder varit väldigt noga med att hålla isär företagets och mina ägodelar.

5 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#609 » 14:44:07, 21-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

När vi ändå är inne på ABC fabriken förekommer ju senare min fru i några kataloger. Här är några bilder från den första. Jag hade slutat där långt innan.
Bild

Bild

Bild

10 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#610 » 17:40:44, 24-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åter till AXA så hade vi inte fullt upp med att lasta lastbilar så efter lunch packade vi ut havregryn i pappers säckar som syddes ihop i toppen med en slags handhållen symaskin . Samma förslutning som man ser idag på påsar med grillkol. Det var jag och Algot som packade, sedan skulle säckarna upp till säcklagret på översta våningen. Transportmedlet för dem var ett slags paternoster verk med stålstänger som kontinuerlig gick upp från bottenvåningen och vände på översta våningen på sin resa runt. Man ställde säckarna på stålstängerna och på säckens destination ovanför stod det personal och plockade av dem. Så tre man på översta våningen skötte den biten. Hände att jag utnyttjade den hissen också, var lite skräckinjagande att kliva på en pinne och se hålet under sig :uupps: Sedan gällde det att hoppa av i tid på översta våningen, man ville inte åka för långt och hamna i kuggjulen där verket vänder, lite som en skidlift idag antar jag.

Hur fick vi ned säckarna undrar ni, det var ett roligare system. En rutschkana plåt som gick i spiral hela vägen till botten våningen. Den tog jag gärna när jag skulle nedåt :grin: Efter säckande dök det upp en bil till att lasta och sedan var dagen slut.

9 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#611 » 16:52:29, 26-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att vara en sådan gammal kvarn var tekniken intressant. Råvaran, havren kom för det mesta med en skuta på älven och den lade till vid företagets kaj varifrån havren lossades med en matarskruv. Orsaken till att anläggningen placerats vid älven måste jus varit att båttransporterna var bästa sättet när kvarnen byggdes, bättre än häst o vagn. När vi är inne på älven fans de gamla dassen kvar, de var byggda en liten bit ut i älven så avfallsprodukterna föll rakt ned i vattnet. Jag besökte dem och tyckte de var charmiga fast företaget fått modernare VC inomhus :grin: Havren transporterades till silos och sedan ångkokades och valsades den till havregryn, siktades och förpackades. Ångpanna fans alltså också. Just förpacknings delen kommer jag till i nästa avsnitt då jag hamnade där ihop med Humle och Dumle :uupps:

12 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#612 » 16:58:38, 28-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Basen kom en dag och sade att vi hinner inte med att packa tillräckligt med havregryns påsar så vi måste köra ett extra kvälls skift ett tag framöver. Så du är frivillig. Det sista sade han ju inte men andemeningen var klar, som sist anställda hamnade jag och Humle och Dumle på packningen av havregryn. Började 1600 när daggänget gick av. Vi kunde ju inte packmaskinerna så en från dagskiftet fick gå över och sköta de två packlinjerna och basa över oss, den lycklige var en gammal fotbollspelare som var döv :eek: Någon smäll när han spelat boll tror jag för han var inte född sådan och talade helt normalt. Faktum är att jag trodde de drev med mig när de sade att han var döv då han var så bra på att läsa på läpparna att jag inte märkt något när jag pratade med honom. Så jag måste testa att ropa på honom när han vände ryggen till och då märkte han ju inget så det stämde allt. Men imponerande att läsa så bra på läpparna :uupps: Dock måste det varit ett handikapp att inte höra packmaskinerna när han skötte dem, särskilt den ena krånglade mycket så en reparatör från Tyska leverantören av dem fick till slut komma och serva dem.

11 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#613 » 16:54:12, 30-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så jag jobbade ständigt em skift måndag till fredag, inte så bra för mitt kärleksliv då jag fortfarande bodde hemma på bondgården :smile: Ett skift ur minnet. Gick på vid 1600, på vägen fick jag höra via skvallret att den man som kokade havren på natt och som tidigare i veckan fått sparken för fylla hade fått jobbet tillbaka på prov efter att bönat och bett hos disponenten så han skulle jobba i kväll. För utom honom var vi ensamma i fabriken på kvällen vilket var upplagt för Humle och Dumle och jag såg en del misstänkt aktivitet hos dem på kvällarna viket oroade mig med tanke på att jag kunde få skulden för svinn!

Men vi lösta av dag gruppen och jag började med att packa ut vid ena linjen. Jobbet var enkelt, havregryns påsarna matades fram och jag stod i ned och plockade om det var 5 eller 6 påsar i taget, minnet är inte helt med där men jag tror det var 6 för i början tog jag 3 i taget och fyllde i kartongen som tog 6 i raden med två rader i ett lager totalt 24 påsar per låda då. Men nu när jag var van kunde jag ta alla 6 klämma åt och lyfta dem i ett svep och på plats i kartong. Vilket gav lite tid över mellan lyften. När kartongen var full klitrade jag ihop den och ställe den på en kärra som sedan i detta falletHumle körde ut på lagret och lastade av när den var full, vi bytte varje timme. Sedan tog jag en ny kartong vek upp den och klistrade botten och lastade i två nya lager, sedan var jag ikapp och kunde klistra en reservkartong att ha på lut om något skulle hänga upp sig, Den gick åt lite senare när jag blev träffad av en havregryns påse, var Dumle så kastat en på mig. Jag tog en från min bana och kastade tillbaka och då gav sig Humle också in i kriget, havregryn över hela golvet :uupps: Basen hade ju ryggen åt oss och som han var döv märkte han inget, när han vände sig om höll vi på att sopa golvet och han tittade stort men sade inget :grin:

Efter en timme där så var det en timme på nästa linje innan jag skötte vagnarna och tillförseln av tomkartong buntarna till packarna. Köra vagnarna var lugnast fast det var en del lyftande när deras innehåll skulle staplas ute på lagret. Fans ju två till varje linje så rackaren hade en vagn att ställa på medan hans full var ute för lossning. Antar att alt sådant sköts av maskiner i dag.

När jag gick till omklädningsrummet efter vi stängt av och städat för kvällen mötte jag havregryns kokaren, han var full som ett ägg och luktade som han badat i rödsprit :uupps:
Blev chockad över att han redan första passet efter att fått en chans till supit till! Kunde inte gå vägen tänkte jag och mycket riktigt, nästa dag hörde jag att när dag gänget kom hade han gått hem och lånat allt gående som det var. Sista vi såg av honom...

9 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#614 » 18:33:34, 02-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

AXA kvarn var ju byggd i början på förra seklet, då brukade det byggas arbetarbostäder till anställda och det var också så i Agnesberg. Ett hyreshus bredvid ägdes av AXA. Men nu var det inte ett krav att vara anställd på AXA för att få hyra där så ingen ledig lägenhet för mig :sad: Idag finns ju inga spår kvar efter kvarn, brygga eller hyreshus, på platsen ligger en jätte skrot!
Nästa gång blir det en dag på Volvo lastvagnar.

4 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

rospigg

#615 » 20:52:11, 02-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild från Digitalt muséum
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se