Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Inköpt Yanmar b25v 1998

77 inlägg • Sida 3 av 6
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

marcusw (trådstartaren)

#31 » 06:01:36, 05-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Är du ovan o meka hydraulcylindrar så låt röret sitta kvar på maskin. Finns flera fördelar med det.


Jo det lutar åt att göra på det sättet. inte kommit dit ännu bara :smile:
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v



marcusw (trådstartaren)

#32 » 06:08:54, 05-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild

På ventilpaketet sitter denna, uppenbarligen läckande. Finns faktiskt flera stycken men denna läcker.

Vad är detta ?

Jag gissar på någon sorts mätpunkt eller luftning eller avtappningsventil ?
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

Sparrow

#33 » 06:20:14, 05-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mätnippel. Hydroscand har nya. :thumme:
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

texas5020

#34 » 07:31:39, 05-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skruva isär manometeruttaget och se efter var det läcker, räcker med lite skit för att dom ska börja fukta.
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

marcusw (trådstartaren)

#35 » 07:39:09, 05-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok tack !
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

marcusw (trådstartaren)

#36 » 01:28:18, 10-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Avgassystemet svetsat, lackat och klart.
Jag kan inte nog rekommendera vanlig koppar, CuSi3 när det gäller tunt och rostskadat gods.
Lätt att spackla med och man bränner inte igenom för kopparen smälter mycket enklare än grundmaterialet.
Finns många spännande kopparvarianter men jag kör själv den billigaste med bara koppar och lite kisel som flytmedel, lättslipad och duger gott till alla typer av bonnjärn.



Bild

Dags att byta kolvstången till bomsvängen, på inrådan i tråden låter jag cylindern sitta kvar, trots att jag upptäckt att man kan lossa den "enkelt" underifrån.


Bild

Tyvärr hade cylindern endast ett enda hål på sidan av gaveln för att öppna, gjorde ett eget verktyg. Visade sig att gaveln var limmad med gänglåsning. misstänkte det men ville inte värma i närheten av hydraulolja.


Bild

Kolvstången ser helt annorlunda ut än jag är van vid.

De nedre delarna är av något härdat material. känns tydligt.


Bild

Jaha, nästa överraskning.
Muttern som synes på bilden är demonterad, men den nedersta delen sitter fortfarande kvar.

Verkar vara nån sorts specialverktyg med tre halvmånar man skall ha .
Nån som sett liknande innanmäte ? tycker det ser lite krångligt ut.

Frågan är om nedersta delen är gängad på stången, eller kanske limmad eller pressad.... kanske höger gängad...
Känns inte helt klart att tillverka ett verktyg och låsa upp i de där tre halvmånarna.

Kanske har alla hydraulverkstäder sådana där specialverktyg, kanske är det inte meningen att vanliga vedbodsmekaniker och backstugusittare skall kunna laga dessa cylindrar...
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

1 person gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

magloman

#37 » 01:43:09, 10-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rita upp ett verktyg som passar sen åker du till närmaste verkstad som har styrd skärmaskin. Tex laser eller vatten. Tänk att man skär ur det ur en plåt. Så då blir det inte dyrt. Tjockleken beroende på vad som får plats men 8 eller 10 känns kanske ok. Man kan också skära flera lager med plåt som har passningshål. Då blir det lätt att svetsa ihop dessa och du får ett bättre verktyg. Ska man kunna hålla emot med de tre klackarna samtidigt som muttern innanför ska vridas? isf kanske en "ring" som man sen svetsar ett långt handtag på som är öppen i mitten för hylsan som ska ta muttern.

Som det ser ut härifrån ska man bara låsa fast änden på stången sen skruva av muttern som vanligt.

Smidigt när det sitter fast ordentligt att röret inte snurrar med. Maskinen håller emot bra, eller hur?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

marcusw (trådstartaren)

#38 » 03:56:59, 10-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Rita upp ett verktyg som passar sen åker du till närmaste verkstad som har styrd skärmaskin. Tex laser eller vatten. Tänk att man skär ur det ur en plåt. Så då blir det inte dyrt. Tjockleken beroende på vad som får plats men 8 eller 10 känns kanske ok. Man kan också skära flera lager med plåt som har passningshål. Då blir det lätt att svetsa ihop dessa och du får ett bättre verktyg. Ska man kunna hålla emot med de tre klackarna samtidigt som muttern innanför ska vridas? isf kanske en "ring" som man sen svetsar ett långt handtag på som är öppen i mitten för hylsan som ska ta muttern.

Som det ser ut härifrån ska man bara låsa fast änden på stången sen skruva av muttern som vanligt.

Smidigt när det sitter fast ordentligt att röret inte snurrar med. Maskinen håller emot bra, eller hur?




Bild

Muttern är borta, jag lade inte upp bilden för skärpan var så dålig.
På den bilden muttern är kvar är skärpan bättre.

Muttern hade som syns på bilden en rund ring runt sig, det var en solid del av muttern i form av en krage, sedan nedpressad över och runt en ring i stål inpressad runt om mot gängan. gick inte rubba muttern. som fastsvetsad.

Jag slipade bort mutterns övre del, kragen, med en tandläkarborr. enda som kom åt.
Man kan säga att jag fick gå in rektalt på fanskapet. :djaevul:

Jag tror att dessa stänger är "utbytes" , muttern var definitivt gjord för att stanna kvar.

Mestadels är jag intresserad av om någon sett något liknande, och varför kan tänkas en dylik konstruktion existera. vad meningen var, kanske är det en Fransk specialgrej som sitter på alla Yanmar ?

Absolut bra att låta röret vara kvar på grävaren, då slapp jag ta fram rörskruvstycket, aldrig använt det och eftersom det är inköpt på jula på rea för 10 år sedan.... hade det troligtvis gått sönder. Ser rackligt och klent ut.

Skall lägga upp lite bilder på stålet jag slipade bort, samt komma i fatt i tanken på att tillverka ett specialverktyg.
Jag har lite svårt med att våga dra runt med ett specialverktyg om jag inte riktigt förstår konstruktionen.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

2 personer gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

magloman

#39 » 13:32:47, 10-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha, rektalt

Om det nu satt en mutter där så bör den ju dra fast nånting. Eller hur?
Hela kolvhuvudet borde ju gå att lossa nu tycker man.

Kan väl vara så att det är skruvat också, men låter ju sjukt överarbetat.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

froberg

#40 » 19:55:58, 10-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Troligtvis är " halvmånarna någon typ av ändläges dämpning och kolven limmad.

1 person gillar det här inlägget.
froberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:35:20, 05-12-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Huddig åkerman Valtra Volvo Jd Orlikon parweld

marcusw (trådstartaren)

#41 » 00:40:52, 12-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Muttern som hade en krage fastpressad runt gängan med en inpressad bricka av rostfritt stål, kändes som fjäderstål.
Gick inte att rubba med muttermaskin, testade en stor 1-tums muttermaskin och då började kolvstågen rotera i skruvstädet.



Bild

Slipade bort mutterns krage och den inpressade brickan och då gick muttern att lossa enkelt med handkraft.
I detta läge undrar jag varför de låst muttern så jäkligt.


Bild

Den nedre delen var vare sig gängad eller limmad, men den var påpressad med mycket kraft. Satt extremt hårt men gick att vrida och knack bort växelvis efter att jag värmt upp den ordentligt.

Själva stången är härdad, inte bara ythärdad utan härdad 4-5 mm ner i godset, så nu vet jag varför de gjort detta krångligt, det skall inte repareras. Jag har aldrig tidigare stött på en väl härdad kolvstång, testade såga upp ett snitt i bandsåg och man kommer ner ca 2mm innan ett bandsågblad är sönderkört.


Bild

Där stången är svetsad mot fästet är härdningen klenare och grundare, eldade på runt om med värme så härdningen vart nästan förstörd, nu gick det igenom med vanligt vändskär !


Bild

Fästet klart, "bara" gänga upp den nya stången och pressa på nederdelen, känns som att nederdelen kunde fungerat lika bra utan hård presspassning eftersom muttern håller emot men vad vet jag.

Härdad måste stången iaf. ha varit för att klara belastningen med den diametern, dom borde inte använda härdade kolvstänger enbart för skojs skull.

Får se hur länge mitt håller, om jag får ihop det alls.... Upptäckte att kolvstången var härdad efter att jag köpt den nya stången... hade jag vett innan så kanske jag satt dit en lite grövre kolv, vilket hade fungerat eftersom detta är bomsvängen och används väldigt sällan.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

6 personer gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

marcusw (trådstartaren)

#42 » 04:36:39, 14-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Svetsade ihop fästet och den nya stången , förvärmde fästet till 150 grader och det svarade bra på bara 230A fast det är relativt grovt.
Körde med ER312 2,4mm, i morgon hoppas jag hinna gänga andra änden på stången och återmontera med de nya packningarna jag köpte idag.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

5 personer gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

63an

#43 » 08:58:37, 14-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mera!!! :eat:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Jac

#44 » 09:14:16, 14-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

marcusw skrev:Härdad måste stången iaf. ha varit för att klara belastningen med den diametern, dom borde inte använda härdade kolvstänger enbart för skojs skull.
Får se hur länge mitt håller, om jag får ihop det alls.... Upptäckte att kolvstången var härdad efter att jag köpt den nya stången... hade jag vett innan så kanske jag satt dit en lite grövre kolv, vilket hade fungerat eftersom detta är bomsvängen och används väldigt sällan.


Vanlig kolvstång är det ganska lätt att göra märken i, en härdad tål att bli duschad med sten bättre. Tror Indexator har/hade på sina rototilter.

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

marcusw (trådstartaren)

#45 » 07:03:47, 15-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:
marcusw skrev:Härdad måste stången iaf. ha varit för att klara belastningen med den diametern, dom borde inte använda härdade kolvstänger enbart för skojs skull.
Får se hur länge mitt håller, om jag får ihop det alls.... Upptäckte att kolvstången var härdad efter att jag köpt den nya stången... hade jag vett innan så kanske jag satt dit en lite grövre kolv, vilket hade fungerat eftersom detta är bomsvängen och används väldigt sällan.


Vanlig kolvstång är det ganska lätt att göra märken i, en härdad tål att bli duschad med sten bättre. Tror Indexator har/hade på sina rototilter.


Naturligtvis ! Jag tänkte inte ens på det med sten.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se