Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Motorvärmare VW Transporter 2008

23 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bil-teman här

Hultebergarn

#16 » 20:39:28, 12-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova du att montera slangvärmare med pump. Har du en värmare på 2000w så höjer den (mellan tummen och pekfingret) vattentemperaturen med ca 80 grader på ca 1 1/2-2 timmar. 1000w ger då ungefär 40-50 graders höjning på samma tid. Om du redan har en bränslevärmare med separat vattenpump så skulle du ju kunna köra den med en egen parallell matning och någon form av relä som drar pumpen. Vattenpumpen till en bränslevärmare drar ca 1 ampere så den suger ju inte så mycket på batteriet. Alternativet är ju givetvis att köpa en elvärmare med inbyggd pump. Finns ju en jättestor marknad i Kina. Desvärre av väldigt varierande kvalitet.

1 person gillar det här inlägget.
Hultebergarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:10, 10-02-2009
Ort: Utanför Trollhättan
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 575 4wd
Huggarvagn
Volvo Bm 425



magloman

#17 » 01:24:04, 10-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gick det, gjorde du nåt åt det och har du bilen kvar?

Jag monterar trågvärmare nu på 300w på min bil som extrahjälp. Tänkte dra in ett uttag i kupén för fläkt och laddare till extrabatteriet också.
Har defekt parkeringsvärmare på min just nu, men ska laga den tänkte jag.
I manualen står det att det är gjort för max 3h tre gånger per dygn. Använder man den mer utgår garantin och man ska kontrollera anslutningarna dagligen.
Tror både olja och vattenvärmare vore bästa kombinationen. På min saknas isoleringen runt motorn också, troligen för ventilkåpan läckt olja i flera år.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

dc_lindberg

#18 » 10:48:39, 10-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilder på oljegrillen Magloman!
Superintressant!
Fanns en (1) tillverkare i USA av oljevärmare, för 110V, till BMW mopeder (och VW boxermotorer) på 1980:talet fram till kring 1994 eller så.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

magloman

#19 » 13:00:54, 10-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte mkt att se.

Följde med värmepasta att kleta på.

Bild

Bild

Ska fixa lite uttag i kupén oxå
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

dc_lindberg

#20 » 14:09:27, 10-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha!... den som tillverkades till BMW/VW var en doppvärmare. Den installerades istället för oljepluggen.
I det här fallet borde en flänsmonterade Citroën motorvärmare kanske vara bättre i alla fall? Större anliggningsyta, men... inga flänsar att skriva fast den i...
De heter tydligen "Kontaktvärmare":
https://www.mekanika.se/reservdelar/201 ... 12/citroen
Finns inte kvar :-(
Sökt på nätet. Helt utgått :-(

Den här ser ju ut att ha potential för moppe ju!
https://www.mekanika.se/produkt/kontakt ... /df-420864
Behöver en nya sådan här...min -exploderade- en dag för 10-15 år sedan.... "dj.* vilken smäll!" som det hette i Jönssonligan:
https://www.defa.com/se/elektrisk-bilva ... orvarmare/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Holger

#21 » 14:44:01, 10-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hahahaha, vilken monteringanvisning!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

runewilliam_merc

#22 » 01:03:13, 11-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei!

Jeg legger merke til at du har valgt å gjenbruke den originale skruen.
Dette ble gjort på de første monteringene med følgende konsekvenser:

Tilfelle 1:
Bilen ble parkert i garasjen i fri og håndbrems dratt på, koblet til tidsur.
Bøylen som holder varmeelementet hadde sluppet varmeelementet, bil, garasje og hus brant ned til grunnen.

Tilfelle 2:
Bilen ble kjørt inn og parkert i carport, girkassen sto i revers, Defa ble koblet til tidsur og varmeelementet hadde falt ned og antente plastplaten under motor. Flammene smeltet isolasjonen på både den tynne og tykke ledningen og bilen rygget ut av carporten og brant opp.

Etter dette fikk vi som arbeidet med disse bilene på merkeverksted instruks om å bytte til den lengre skruen og hylsen som følger med i ditt kit.

Hilsen Rune Waltoft
Användarvisningsbild
runewilliam_merc
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:34, 07-02-2016
Ort: Norge, Ski
Norge
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#23 » 08:58:25, 11-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

den skruven som föjde med är 2mm kortare så därför jag valde den längre. La dock dit taggbrickan i hopp om att den ska hjälpa något :thumme:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se