Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

Mitsubishi (Husqvarna) snöslunga, motor misständer vid gashöjning

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

PeterNacka (trådstartaren)

#1 » 20:03:37, 11-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, ja, jag köpte denna så då det är en Japansk slunga gjord av Mitsubishi Industries. Yamaha å Husqvarna har samma modeller men med sina resp varumärken påklistrade. Har en YS6-24 som jag är mkt nöjd med men rätt sliten nu. Så när jag fyndade Husqvarnas T8-26, 8hkr med lyse å 26" bredd. Själva mitsbuhishi motorn heter; G711L-S8H. Elektronisk tändning. Har en instruktionsbok men mer en servicehandbok.

Går mkt jämnt å fint på tomgång. Låter mkt rent å inga vibrationer. Men när jag ökar gasreglaget så börjar den takta å misstända rejält. Som tändningen blir fel. Regulatorn som styr själva gasande vid belastning eller minskning av belastning fjädrar fint. Någon som har en rimlig ide???

(Då allt är från Mitsubishi skall det gå å köpa org delar från Japan).

Mkt tacksam för ideer!!!
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.



torbjorn_forsman

#2 » 20:31:36, 11-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det högre varvtal eller större belastning av motorn som får den att börja misstända?

Kolla hur tändstiftet ser ut och provbyt det även om det ser bra ut. Kolla att det inte kan slå över till jord från någon skada på tändkabeln (t ex om den har blivit klämd under en vass kant på fläktkåpan), en provkörning i totalt mörker kan avslöja om det gnistrar på något olämpligt ställe. Ohmmät mellan tändstiftskabelskon och jord för att förvissa dig om att det inte är avbrott i tändspolens högspänningslindning.
Ett vanligt fel på japanska svänghjulsmagneter är att det är dålig kontakt där de tunna spoltrådarna är skarvade till de grövre ledare som går ut från tändplattan till tändmodul, tändspole mm. Om man ohmmäter spolarna på tändplattan och upptäcker att man får olika resistans beroende på hur man polvänder multimetern eller om man mäter två gånger och ruskar om motorn eller drar några gånger i startsnöret mellan mätningarna, så är det ett tecken på detta fel. Ofta går det att löda om de dåliga skarvarna om man har bra handlag.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

PeterNacka (trådstartaren)

#3 » 22:52:32, 11-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Torbjörn, tackar för dessa fin fina tipsen!

Motorn börjar misstända så fort jag höjer gasspaket. (Är ju bara maxläget för motorn man ställer in, regulatorn sköter resten). Därför inte testat att belasta den då detta händer.

Skall lossa å kika på det imån. Tack så länge Torbjörn!
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

PeterNacka (trådstartaren)

#4 » 17:17:23, 13-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så, har sakerna loss nu. Är en lysspole å en tändspole. Lysspolen har en lödning som ser fin å hel ut och som sedan går upp å via lampan som denna "superlyxmodell har som jag nu äger" :) Tändspolen har inga synliga lödningar. Går två sladdar in i, någon epoxy historia, som sedan nog är lödda i tändspolen.

Sitter en rektangulär plåtsak som ena ledaren från tändspolen går till. Är det en kondensator i den kanske? Andra går upp till tändningslåset. Ej kikat efter gnistor i mörkret.

Jo, är lite rost på två av magneterna i svänghjulet som jag skall slipa bort. Kanske det är orsaken till att spänningen som krävs vid högre varvtal inte uppstår... Testar å slipa å starta upp. Återkommer!

Tack Torbjörn, så länge!
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

PeterNacka (trådstartaren)

#5 » 20:29:33, 13-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

NY INFO: Såg det var lite oljeknux som kommit ut från toppen. Nu när jag kört proff. packningsmassa runt förgasaren då jag hade isär den å kikade å skulle testa så hörde jag smällar från icke avgasröret. (Skulle kika efter överledning av gnistan i mörkret samt om packningsmassan gjorde skillnad). Kände då med handen baktill från cylindern där det lät som det small å inte på vänster sida bakifrån sett. Topploppspackningen är paj :)

Den misstände inte efter jag hade loss svänghjulet å slipade bort rosten på den två magneterna, å ytterst lite på den isolerade, hm, "skenan" som nog CDI utgår ifrån, ser ut å vara av alu-liknade material. Men den taktade, inte helt olikt en misständning. De kommer däremot ut ur avgassystemet. Small på, så jag kände med handen å vips, där var största problemet.

Så, beställa ny topppackning. Husqvarna säljer inga motordelar. Yamaha säljer å andra sidan, de kör med samma motorer än idag vad jag sett.

Återkommer efter ny topppackning. (Kan räcka med spänna toppen Om jag har sådan tur. Packningen ser hel ut från sidan så kan ha gängats loss Om jag har tur som skrivet). Meka på så länge allesammans så tar jag mig en stor stark; :bira: God kvällens!

2 personer gillar det här inlägget.
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

torbjorn_forsman

#6 » 20:57:29, 13-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slipa inte bort rost från magneterna. Den gör ingen skada, däremot kan det göra skada om man putsar bort material i onödan från magneterna eller spolarnas järnkärnor så att luftgapet blir större än nödvändigt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

nimrod_pro

#7 » 23:50:10, 13-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du inte får ordning på den efter toplocksbyte så kan du börja snegla på förgasarinställningarna om det finns sådana. Kan bete sig på det sättet när "hög/låg" skruvarna inte stämmer.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

sidekrans

#8 » 14:36:20, 14-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterNacka skrev:Hej, ja, jag köpte denna så då det är en Japansk slunga gjord av Mitsubishi Industries. Yamaha å Husqvarna har samma modeller men med sina resp varumärken påklistrade. Har en YS6-24 som jag är mkt nöjd med men rätt sliten nu. Så när jag fyndade Husqvarnas T8-26, 8hkr med lyse å 26" bredd. Själva mitsbuhishi motorn heter; G711L-S8H. Elektronisk tändning. Har en instruktionsbok men mer en servicehandbok.

Går mkt jämnt å fint på tomgång. Låter mkt rent å inga vibrationer. Men när jag ökar gasreglaget så börjar den takta å misstända rejält. Som tändningen blir fel. Regulatorn som styr själva gasande vid belastning eller minskning av belastning fjädrar fint. Någon som har en rimlig ide???

(Då allt är från Mitsubishi skall det gå å köpa org delar från Japan).

Mkt tacksam för ideer!!!

Att Yamaha och Husqvarna är samma slunga med olika klistermärken har jag mycket svårt att tro. Yamaha gör sina egna motorer såvitt jag vet. Ser inga likheter alls faktiskt, olika motorer och chassi.

Googlade lite nu och det verkar som att Husqvarna vid något tillfälle på 90-talet började tillverka chassin med samma verktyg i samma fabrik där Yamahaslungor tidigare blivit tillverkade men med andra motorer (Tecumseh). Kan vara därifrån ryktet härstammar?
sidekrans
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:06, 28-12-2018
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

PeterNacka (trådstartaren)

#9 » 17:24:37, 27-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter en Mitsubhishi G711L-S8H motor. Står tydligt i specen. Men verkar som versionerna med denna motorn inte såldes i Nordamerika. Har en Yamaha slunga 6-26 oxå med precis samma motortyp men något mindre. Samma konstruktion i stort på slungorna. Lika välbyggda med industrilager i alla rörliga delar mm. Fick hem en topploppspackning nyss men den är fel :( Skall se om toppen slagit sig då alla skruvar mot ena långsidan var lösa, för packningen borde täta ser jag nu.
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

Ivar Risslén

#10 » 17:48:36, 27-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

torbjorn_forsman

#11 » 18:15:23, 27-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterNacka skrev:Sitter en Mitsubhishi G711L-S8H motor. Står tydligt i specen. Men verkar som versionerna med denna motorn inte såldes i Nordamerika. Har en Yamaha slunga 6-26 oxå med precis samma motortyp men något mindre. Samma konstruktion i stort på slungorna. Lika välbyggda med industrilager i alla rörliga delar mm. Fick hem en topploppspackning nyss men den är fel :( Skall se om toppen slagit sig då alla skruvar mot ena långsidan var lösa, för packningen borde täta ser jag nu.


Kan det tänkas att den motorn inte uppfyller USA:s avgaskrav för småmaskiner?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Manne1

#12 » 21:41:54, 30-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jag får ingen gnista på min Husqvarna,har krånglat med den ett tag i kväll :sad:
Manne1
1 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:17, 30-08-2020
Ort: Hudoksvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

PeterNacka (trådstartaren)

#13 » 12:31:11, 19-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Löst; Var förgasaren som var igensatt. Rengjordes med ultraljud å gick som den skulle. Bytte sedan soppa slangen då den var torr, kom lite skit i förgasaren å felet uppstod igen.

Skall lämna in förgasaren för ultratvätt snart igen. (Bara släpet blir godkänt först då det fick en spansk flagga då jag missat justera in påskjutsbromsen efter ny dämpare i höstas).

Ingen aning om US krav på småmotorer. Dessa Mitsubishi går så mkt finare än techumse å B&S motorerna så tänker att det ist har å göra med att de var för dyra för folket. Vi i väst är fattiga sedan 20 år, bara stora skulder som folk idealiserar att de har det gott ställt genom. (På 50-talet till 80-talet betalade man av ett nytt hus i Sverige på 10 år. Nu är siffran ist 100år). Nissan la ner sin Europeiska fabrik i år. Resuserna finns i Asien å inte västvärlden längre. (Bortsett från en superrik elit i väst då).

1 person gillar det här inlägget.
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron