Gjorde en lite utflykt till Hudiksvall idag och kikade på DX80´n och pratade med 2 trevliga säljare/mekaniker.
De hade något konstigt vitt, fluffigt material samlat i högar runt på området, vad kan det ha varit
Såg väl helt okej ut för en begagnad maskin som stått 15År orörd under ett träd med skit i tanken, men hade stora torrsprickor i bakhjulen ( och framhjulen ) + slitna, och fuktade en hel del i något stort "
lock" överst på "bakaxeln" mellan lyftarmarna. Lastaren såg ok ut det lilla jag tittade på den.
Den var rätt inkontinent under dieselpumpen också, men det kan ha varit en dålig slangklamma efter att pumpen monterats efter att ha skickats på service/genomgång. Otroligt svårstartad då det varit negativ
temperatur i natt, normalt på luftkylda motorer eller?
Sist jag hade en sådan var på det glada -80 talet i form av en moped-
Dörren på vänster sida var lappad och lagad så gott det gick, alternativet var en ny dörr för 37K!?
Nytt
batteri och
olja i motor, inga
redskap eller kedjor.
Servon. eller hjälpcylindern
fungerade bara åt Vänster plötsligt efter provkörning, åt Höger gick det t u n g t,
ungefär som på min Ford med skopan upplyft full av snö
Fungerade ok innan.
Hur sänker man lyftarmarna på en dylik maskin?
Provade de olika spakarna och armarna rörde sig lite neråt men inte mycket samtidigt som motorn lät tydligt belastad.
Ska någon spärr släppas innan lyftarmarna sänks?
Hitchen kan jag förstå, men armarna...
I stort kändes traktorn lämplig för mitt behov vad gäller vikt och storlek, men ev, nya
däck + startproblem vid negativ temperatur oroar.
Rent generellt, vad ligger dessa i för värde? Priset jag fick med frakt och oljebyten var inget jag såg alltför negativt på, men har å andra sidan nära 0 koll på prisbilden på dylika traktorer. Utannonserad för 68K+m