Köpa beg L 30.

Diskutera hjullastare och minilastare här
patrol85
Fler än 10 inlägg
Användarens egna ämnen

Köpa beg L 30.

Inlägg av patrol85  (trådstartaren) »

Är det något särskilt man skall kolla på dessa maskiner. Förutom allmänt skick, glapp i lastare och midja. Vad jag förstår är det hydrostatmaskiner. Vad är livslängden på denna typ av transmision? Finns det något sätt att enkelt kontrollera om hydrostaten är ok?

Har tittat runt lite på begagnat och efter mitt behov så är det antingen en beg l 30 med ca 5000 tim på mätaren eller en ny kina maskin, vet ej vad som är vettigast att slå till på.
Användarens profilbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17
Sverige

Inlägg av Robban_C »

Personligen så anser jag nog att en beg välkänd maskin är bättre än en ny kines.

Ja, det är hydrostat men jag vet inte hur man kollar skicket. Men du kan ju i alla fall testa ett par stycken och provbelasta så att du får en känsla för hur mycket dom ska orka.

Är kanske L35 att föredra? Ska du bara köra "inomgårds" så spelar det kanske ingen roll men 35 gör 30 blås medan 30 bara gör 20.
Och så kan det vara bra att veta att nästan allt som importerats från Tyskland bara gör 20. Tror det har nåt med skatteklasser att göra där nere. Om du behöver veta mer så kan Holger säkert ta reda på det men å andra sidan så känns tyskarnas skatteklasser lite offtopic.
Har slutat på forumet!
Användarens profilbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare
Sverige
Kontakt:

Sv: Köpa beg L 30.

Inlägg av Ingvar »

Ja, grannen har en L30, och dom är verkligen långsamma, Helt klart nåt att tänka på om man ska köra åt andra. Annars tycker jag det är en liten fin maskin, lånade den senast häromdan när jag lastade av järnbalk. Tyngsta paketet vägde drygt 2 ton, vi satte stroppar längst ut på pallgafflarna, men det gick inte, men längst in så gick det bra. Alltid lite otäckt när man ska hasa av nåt från en lastbil med en maskin man inte är van vid, hur är dom egentligen konstruerade? Tippar dom i bak först eller orkar inte lyfta...? :driver:
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarens profilbild
norton
Fler än 100 inlägg
Användarens egna ämnen

Inlägg av norton »

Varför just antingen Volvo L30 eller kines maskin? Det är många andra kända tillverkare som gör lastare i den klassen. Ex Hydrema och JCB, men även Cat, Komatsu osv.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
tomten
Fler än 100 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige
Kontakt:

Inlägg av tomten »

L30 är en fantastiskt fin maskin att jobba med betydligt starkare i lastare mm än tex en lundberg wille eller LM nakdelen är förståss att den är högre än tidigare nämnda

att do m går sakta är svårt att komma i från, det gör i princip alla maskiner i den storleken då dom flesta är importerade och i europa värkar dom bara köra 20...

det som man kan vara lite uppmärksam på med L30n är dels att den har kamrem som offtast bör bytas när man köper en begangnad.

matarpumpen har haft en viss förmåga att börja läka diesel och då offtast in i motorn, syns lätt om man har lite koll på oljan, den ska ju inte öka på stickan om man inte fyler på.

midjan blir lätt glapp om den inte får nog med smörjning det är en sjuka som dom ärft från zetelmyer som visserligen blivit bättre på nyare volvo maskiner.

på maskiner med det så kallade zettelmyerfästet kan låstuberna börja läka olja om låstappen börjat gänga upp sej lätt att fixa genom att helt enkelt skruva in låstappen igen alternativt ta ut den rengöra sätta locktite och skruva i hop

en sista detalj att kålla på maskiner med zettelmyerfäste är att busningarna mellan lyftarmen och fästet inte är för glappa, tapparna till skoplåsningen går nämligen igenom tappen som håller fästet mot lyftarmen, och iochmed att tappen till skoplåsningen sitter skruvad direkt på kolvstången på tuben till det hydrauliska skoplåset kan för mycke glapp där ge havererade tätningar i tuben eller i väsrsta fall skador på tuben

allt som allt är det riktigt fina maskiner och det fins gott om dom så det bör gå att hitta ett klipp, men glöm inte att det fins många märken i den storleksklassen och många är riktigt bra
Tattarmekaniker!!
patrol85
Fler än 10 inlägg
Användarens egna ämnen

Inlägg av patrol85  (trådstartaren) »

Jag har väll inget särskilt argument för varför skulle vara en l 30. Har tittat lite och runt mig ( mellan norrland) är det mest l 30 som finns begagnade. Har rätt nära till service också, så det är väll det som styr. Men kommer det en annan fin maskin till rätt pris, så visst är jag intresserad.
Visa alla inlägg på en sida
  • Bli medlem - Logga in
  • Du måste vara medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.

Bli medlem / Logga in

Bli medlem

Bli medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.

Bli medlem

Logga in

Du är redan medlem? Klicka här för att logga in

Logga in

Återgå till "Hjullastare/minilastare"