Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Traktorgrävare MF 50B

23 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

infanot (trådstartaren)

#16 » 22:58:51, 21-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparrow

Tack för ditt engagemang. Avlastningen med domkraft är bra. När jag sänker ner, kommer ju aggregatet sjunka ner snygg o fint.
När domkraften är i bottenläget och aggregatet fortfarande inte tagit mark, vill jag ju få bort domkraften...Hmmm, aggregatet kan ju inte vara så tung. Med normalkraft, kanske jag kan hävstånga upp bommen ngn centimeter så jag får bort domkraften och kan släppa ner den på backen ??
infanot
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:07:08, 01-10-2011
Ort: Hallsberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle



Sparrow

#17 » 01:31:10, 22-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta ngr plankbitar o stapla under ena örat o ställ domkraften vid sidan om. Pallningen ska vara högre än domkraften är i bottenläget. När du avlastat spännbandet sänker du domkraften så hamnar stickan på pallningen o du kan ta bort domkraften.

1 person gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

infanot (trådstartaren)

#18 » 09:18:44, 22-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparrow:

Bra ide. Tack, nu törs jag :-)

1 person gillar det här inlägget.
infanot
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:07:08, 01-10-2011
Ort: Hallsberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

rp_92

#19 » 21:06:34, 02-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul med fler mf50b på forat! Har gjort den operationen själv. Dock så var ju mitt aggregat utvikt helt under hela tiden. Men det verkar du ha fått en lösning på :)
Använd en plankbit för att enkelt skjuta in cylindern i bommen. Är trixigt att få i sprinten så bra om man är två en som knackar på sprinten lite försiktigt medans den andra styr från andra sidan med ett spett eller liknande. Kontrollera att du kopplat slangarna rätt innan då du inte får loss dom utan att ta ut cylindern igen. Annars så är det rätt enkelt. Finns bilder i min projekttråd.

Nu får du ju visa lite bilder på skönheten! :D
Användarvisningsbild
rp_92
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:11, 19-01-2016
Ort: Högsby
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM T650 -75
MF 50B traktorgrävare

infanot (trådstartaren)

#20 » 19:33:50, 17-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Hur fick du ur den?



Finns några "öron" utstickandes på bommen. Det är ett bra ställe att sätta en regel mot och underst en domkraft.
Fick lite skräpvirke av grannen. Snickrade ihop en ställning, lade ett rör högst upp och använde en talja. Lyfte i vecket mellan
bom och stickan. Galant
infanot
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:07:08, 01-10-2011
Ort: Hallsberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

bilmeken

#21 » 21:59:38, 17-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går ju bra att höja/sänka med sticka och skopa om man lirkar lite samtidigt som man kan köra framåt/bakåt, cylindern är tung men den lyfter man själv.
Gäller bara att man tänker sig för och inte drar kommando på urkopplad detalj....
Användarvisningsbild
bilmeken
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:01:45, 09-12-2008
Ort: Kronobergs län
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Huddig 960
MF 50B - såld
MF 203 - såld

infanot (trådstartaren)

#22 » 19:10:22, 18-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

bilmeken skrev:Det går ju bra att höja/sänka med sticka och skopa om man lirkar lite samtidigt som man kan köra framåt/bakåt, cylindern är tung men den lyfter man själv.
Gäller bara att man tänker sig för och inte drar kommando på urkopplad detalj....





Jodå, jag lyckades till slut få in cylindern i bommen. Så långt allt väl. Använde sparrow och rp-92 s råd med en planka innuti bommen.
Återstår nu bara att få upp den i rätt höjd, därinne i bommen. Hmmm, kanske kila in något mellan cylindern och plankan...

Lite försiktig spakrörelse, så ser man ju vilken slang från grävaren som sölar. Det lite klurigare blir ju att para ihop den, med rätt slang på cylindern. K
infanot
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:07:08, 01-10-2011
Ort: Hallsberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

rp_92

#23 » 21:00:42, 18-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

infanot skrev:
bilmeken skrev:Det går ju bra att höja/sänka med sticka och skopa om man lirkar lite samtidigt som man kan köra framåt/bakåt, cylindern är tung men den lyfter man själv.
Gäller bara att man tänker sig för och inte drar kommando på urkopplad detalj....





Jodå, jag lyckades till slut få in cylindern i bommen. Så långt allt väl. Använde sparrow och rp-92 s råd med en planka innuti bommen.
Återstår nu bara att få upp den i rätt höjd, därinne i bommen. Hmmm, kanske kila in något mellan cylindern och plankan...

Lite försiktig spakrörelse, så ser man ju vilken slang från grävaren som sölar. Det lite klurigare blir ju att para ihop den, med rätt slang på cylindern. K


I min tråd såg du hur jag ställde cylinder upp när bommen låg nere då är det ju bara att koppla in båda slangarna och köra går den åt fel håll så skifta annars är det bara att köra. Kolvänden ska ju vara utåt och cylindern innåt. (Den ska gå ihop när du drar spaken mot dig och ut när du drar spaken bortåt.) Händer inget farligt om det är felkopplat. Så se till att slangarna hamnar bra. För att få den på plats att träffa hålet för sprinten så körde jag med hydrauliken och lät cylindern glida på plankan. Är också så det står att det ska göras enligt verkstadshandboken. Sen var vi 2st en som tog en kofot och bände med i cylinderörat medans den andra försökte få i sprinten. Plankan var bra att ha för att kunna styra in tillräckligt för att få i kofoten.

Det är lite trix med det.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rp_92
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:11, 19-01-2016
Ort: Högsby
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM T650 -75
MF 50B traktorgrävare


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se