Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Ford Transit MK1 1976

58 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera bil-teman här

mimeck (trådstartaren)

#16 » 21:31:14, 24-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Ivar.

Vet du om det framgår nånnstans vilken slagvolym det är. Den har ju troligen " Motoreffekt69hk / 51kW " enligt regnummer sökning så då borde det ju gå att finna övriga uppgifter.

Den har en stel framaxel som svar på torbjörns inlägg.

Ska leta motorkoder och sånt på motorn senare.


Ni skriver fortare än jag tänker men tack till torbjörn för inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#17 » 21:54:01, 24-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ser nu när jag tittar närmare på bilderna, att det bör vara en Essex-motor eftersom fördelaren sitter framtill. Köln-V4 har fördelaren baktill.

51 kW / 69 hk verkar stämma med 2,0 l-motorn från 1976 då den sitter i en engelsk Transit. Samma motor lämnar 75 hk DIN när den sitter i en tysk Transit. I engelska Transit '71-75 anges 2,0 l-motorn ge 93 hk i HC (högkomprimerat) utförande, 85 hk i LC (lågkomprimerat) utförande. Förmodligen är de siffrorna mätta enligt SAE, men det står inte uttryckligen.
Det verkar också ha funnits ett "Economy" -utförande av 2,0-motorn 1976 i England, som inte lämnade mer än 39,5 hk / 29 kW. Står inget om vilken mätnorm som har använts där.

Sen är det förstås svårt att avgöra hur pålitliga siffrorna i Autodata är, tryckfel är ju inte helt ovanliga i såna där sammanställningar.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#18 » 21:58:02, 24-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ford Transit tillverkades både av tyska och engelska Ford. I Tyskland så ersatte Transit den tidigare modellen som hette Taunus Transit och i England så var det Thames som blev ersatt. För att båda länderna skulle vara nöjda så fick de montera sina egna motorer i den fordon som de tillverkade.
Det är inte bara storleken på svänghjulet som skiljer motorerna utan allt. Det som man upptäcker först är att på Essex motorn så sitter fördelaren i framkant och på Köln motorn i bakkant. Sedan så har Essex motorn remskivan direkt på vevaxeln men på Köln sitter den på balansaxeln. En annan skillnad är att Essex har dubbla avgasportar på varje topplock och Köln har bara ett enda för båda cylindrarna.

Det som kan vara besvärligt när man skruvar i engelska Fordar från den tiden är att man inte kan vara säker på vad det sitter för saker i monterade i chassit innan man har demonterat grejen.
Det värsta som jag har hört var att det satt olika bromsar på varje sida av bakaxeln men oftast så höll de sig till samma tillverkare för båda sidorna av fordonet men det var inte säkert att nästa bil som du påträffade av samma modell och årgång hade samma delar.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

mimeck (trådstartaren)

#19 » 14:31:44, 25-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla svar. Blev jättesjuk i morsse. Det bara snurrade. Antar att det har nått att göra med den där visdomstanden jag drog igår. Jobbade i en hel timma sedan blev jag sittande i fikarummet i en timma innan jag orkade gå till bilen och fara hem.. Så ikväll blir det knappast nått gjort på transiten..
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Ivar Risslén

#20 » 14:42:29, 25-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte skojigt. Ring till tandläkaren om du inte har gjort det redan och berätta för honom att du har blivit sjuk. Det kan ha blivit någon allvarligare komplikation efter dragningen. Förr så fick man en ordentlig penicillinkur efter att man hade dragit någon infekterad tand.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

mimeck (trådstartaren)

#21 » 15:01:54, 25-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tanden var inte infekterad.

Tandläkarn ringde mej. Tror dom gör det för att kolla hur man mår dagen efter tex. en tanddragning. Jag halvsov i fåtöljen när dom ringde...

Dom tror att det kanske är en förskylning eller nått. Nu mår jag bättre igen. Funderar på om jag ätit för lite eller svalt för mycket blod. Undrar om bedövningen kan ställa till med nått. Kändes som att jag svalde lite sånn men det antar jag är normalt. Smakar apa iallafall!
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Scania bonden

#22 » 18:05:18, 25-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såklart Transiten ska behålla originalfärgen gärna med Televerkets logga och odet TELE samt blixtarna på sidorna.
Axel W

5 personer gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Scania bonden

#23 » 18:06:06, 25-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såklart Transiten ska behålla originalfärgen gärna med Televerkets logga och odet TELE samt blixtarna på sidorna.
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

östemann

#24 » 21:28:28, 25-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller så löper man linan ut och gör en Transit Supervan! :thumme:
https://www.automobilemag.com/news/ford ... n-history/

4 personer gillar det här inlägget.
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

Iznogoud

#25 » 21:48:45, 25-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill ha!!!!!
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

mimeck (trådstartaren)

#26 » 09:37:57, 26-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har givetvis funderat på att måla den som en televerksbil men jag vet inte om jag vill ha en orange bil. Det skulle ju underlätta lackeringen. Tex. det oranga som finns inuti kupe'n skulle kunna vara som det är. Det är lite på och runt dörrarna så det är inte så farligt mycket.
Kanske blir nånn färg som matchar grusvägarna härikring. Har 5km till närmaste asfaltväg. Brukar vara omöjligt att hålla bilarna rena. Hade en röd bil i många år. Kommer inte att ske igen!!

En supervan skulle ju vara nått men min går också ganska bra. Tillräckligt bra för mej iallafall.

1 person gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

tronde

#27 » 19:10:13, 26-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Orange er jo så typisk 70-tallsfarge som det er mulig å få. La den leve videre med den.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

v702

#28 » 20:37:14, 26-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har också en 70-talare med dubbelhytt och skåp på flaket. Den var huggarbil på Kopparfors och fint lackad i orange och grått, alla blev väldigt imponerade när vi kom med den och vår lika moderna cabby nova på kroken. Färgmatchat så det förslår.
Bonn jag köpte den av kallade den för grisbilen då han brukade hämta kultingar i den. Jag fyllde den med verktyg, maskiner, stål och skruv samt annat användbart i en rullande verktygslåda. Mkt praktiskt, synd bara att man kunde fastna på släta vägen med den. För det mesta fanns dock något där bak man kunde slänga under så man kom iväg.
Hundar gillade också bilen, en 4-vägkorsning och en Njuffe satt bak. Njuffen brukade trycka in korsningen i ett hörn där bak.Njuffarna vill gärna äga utrymmet. I passagerarstolen tronade Leonbergern som varje gång jag bromsade tog emot sig med nosen i rutan, den blev svår att se igenom. Köra ut i korsningar hade sina problem, när man kollade åt höger så lutade han sig framåt och mot en då han trodde att man kanske ville umgås.
Bilen står och pockar på uppmärksamhet men med tanke på hur länge jag varit sjuklig så lär det inte räcka med att byta bromscylindern jag köpte.

Jag håller med tronde angående färgen förstås.


Bild
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

5 personer gillar det här inlägget.
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

mimeck (trådstartaren)

#29 » 08:36:46, 27-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska fundera lmer på den oranga färgen men i första hand så är det ju mer en räddningsaktion. Blir det nånn lackering så sker det nog tidigast nästa vinter men vi får se. Då har jag ju tid att fundera mer på färgen.
Hade det varit asfalt där jag bor så skulle det vara ett lättare val.
Jag är förresten en amatör på lackering och sånt. Är det svårt att få orange:t att se bra ut?
Tänkte köpa mej en hyffsad färgspruta och göra det själv när (och om) det blir av.

Jag letar ju delar till bilen också.
På ebay finns det inte så mycket och ibland är det svårt att veta om delarna är rätt för min bil. Såg bla. en chokewire där. Ska kolla först om den jag tänjde ut går att rädda.

Finns en del företag både i sverige och england men för det första så är det svårt att veta om det är seriösa företag och dessutom blir man ju överöst med information och hemsidor när man söker.
Många delar kanske är standardprylar men det finn ju en del ovanligare saker som ev. handtaget på skjutdörren. Hoppas det går att laga men annars skulle jag ha haft ett sånt.

Har mailat förfrågningar men om nånn har nått tips på packboxar, motor och växellådsfäste och ev. delar till kopplingen så mottages det tacksamt.

Gärna ett företag i sverige eller tex. england som är duktiga på transit mk1.
Behöver även avgassystem framöver. Kanske går att tillverka ett..


Snygg husvagn. Har du bilder på transiten också?
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#30 » 13:22:24, 27-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försök få tag i en reservdelskatalog (Fords egen dito), borde kunna finnas inscannad och utlagd på nätet någonstans. Sedan är det lätt att hitta korrekta reservdelsnummer att använda när du jagar delar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ole.L, QV_ och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se