Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseMedlemspresentation

Iznogoud´s bil och livtråd

1897 inlägg • Sida 14 av 127
Är du ny här? Välkommen att presentera dig i detta forum. Berätta vem du är och hur du hittade hit ...

Iznogoud (trådstartaren)

#196 » 12:11:12, 23-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hängde på en motvikt från gamla traktorn, alldeles för små tappar ( kl, 1? ) men för lyfttest spelar det väl ingen roll så länge vikten sitter kvar...
Med lyftspaken helt bakåt sjönk armarna inte, men så fort traktorn stängdes av sjönk dom från maxläget till marknivå på <60 sekunder.

Fipplade lite på några konstiga metallgrunkor jag först trodde var "muttrar" för någon inredningsdetalj ( 2 under lyftspaken och 1 rakt under stolens framkant ) utan någon skillnad.

Så något fel är trasigt misstänker jag. Pratade med säljaren som sa att han kunde ta reservdelskostnaderna om jag skruvade själv, frågan är ju bara vad jag ska skruva på :klia:
Han pratade om någon ventil som var vanlig felkälla i sammanhanget, vilken kan det vara?

Om man ska lyfta på locket till lyftkolven, vad bör man tänka på då? Finns det några skisser över detta på denna maskinmodell?
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot



Ludde eriksson

#197 » 14:27:19, 23-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hsr ett skapligt hum om hur systemet är uppbyggt, men dålig på detaljnivå, så där hoppas jag någon med större erfarenhet kan bistå.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

Iznogoud (trådstartaren)

#198 » 17:43:18, 23-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pratade med en kille som var inhyrd hos firman jag jobbade på för många År sedan, och som säljaren tipsade om. Och han hade bytt många sådana häringa trasiga mackanicker på dessa gröningar.

Tyvärr lät det dyrt då hytten behöver lyftas en del, priset han sade på andra maskiner, men det inkluderade ju även delar så han skulle kolla bokföringen och återkomma om bara arbetskostnad.

Blir det för dyrt då för de ta tillbaka traktorn, är ju en sak att köpa fel man vet om, en annan med överraskningar...
För de införstådda traktorkunniga kanske säljarens kommentar om hackande hydraulik, som jag förstod det, vid externt uttag, var glasklart. men för en okunnig amatör på området bör nog tydligare ord användas för att beskriva felet.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Iznogoud (trådstartaren)

#199 » 17:57:02, 23-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just ja, Gud straffade mig ytterligare vad gäller BMW´n jag lagade spridaren på tidigare. Skulle ju även byta stötdämpare fram på den, vilka kom i Fredags.
Bökade loss ena fjäderbenet och separerade fjäder och "cykelpump", vilket inte var något större problem. Sedan kom guds straff, stötdämparna var de kortaste jag sett i Mac Person sammanhang vilket naturligtvis skapade problemet - hur få ihop fjädrarna tillräckligt mycket för att kunna trä i stötdämparen?

De klor jag alltid använt vid fjäderkompression i 30År var ju för klumpiga nu, och trådlös överföring fungerar inte så bra här.

För andra gången på den här bilen var jag tvungen att åka till Biltema och köpa den dyra fjäderspännarsatsen 19-1355 jag trånat efter länge men aldrig köpt p.g.a priset 2900Kr. Nu var det inte så mycket att välja på då bilen var låghalt på ena sidan fram.

Bild

Och ändå räckte knappt den satsen till att klämma ihop fjädern, efter många misslyckade försök att få ihop det monterades både fjäder och övre fjädertallrik i fjäderspännaren för att få ihop fjädern tillräckligt så att stötdämparen nådde igenom både tallrik och lagring.

Det positiva både vad gäller den Vaga produkten i går och BMW´n nu är att båda var otroligt lättskruvade på både bultar och muttrar. Inget fastrostat eller kärvande som är brukligt på 20000+ milare. Allt var som nymonterat igår. Men där stannar mitt beröm för dessa tyska bilar, resten är inte lika imponerande.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Iznogoud (trådstartaren)

#200 » 19:59:18, 23-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jäjj!
Fick svar från ebaysäljaren om de felaktiga bränslefiltrena, och de ska skicka nya :hurra:
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

torbjorn_forsman

#201 » 22:56:42, 23-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iznogoud skrev:Det positiva både vad gäller den Vaga produkten i går och BMW´n nu är att båda var otroligt lättskruvade på både bultar och muttrar. Inget fastrostat eller kärvande som är brukligt på 20000+ milare. Allt var som nymonterat igår. Men där stannar mitt beröm för dessa tyska bilar, resten är inte lika imponerande.


Det har jag reagerat på när det gäller den Peugeot 307 som jag kör (och skruvar) nu. 12 år gammal, snart 28000 mil, har gått i en välsaltad del av Sverige (runt Örebro, med regelbundna resor till västkusten), ingenting är svårartat fastrostat. Den enda skruv jag har dragit av var en liten M6 som höll en ABS-givare.
Tyska Ford, Jeep och Chrysler har varit många gånger värre på den punkten. På Jeep och Chrysler är det framför allt skruvar som går in i smidda delar eller stålgjutgods som kan fastna så man får ge sig iväg och låna gassvets.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Iznogoud (trådstartaren)

#202 » 13:55:20, 24-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jäjj :hurra:
Äntligen klar med BMW´n, även om hönset där ovan gjorde sitt bästa för att motarbeta mig.
Muttern till ena spindelleden satt rejält fast så leden bara roterade med muttern när jag försökte lossa den med mutterdragaren.
Tänkte att jag får väl göra som tillverkaren tänkt sig då. hålla i kulleden med en torxnyckel och dra muttern med en ringnyckel.

Resultatet blev att Biltema får sälja en ny torxsats åt mig senare...

Satte en pallbock under bärarmen får att trycka den och leden fast upp mot hjulnavet, först efter hela bilens tyngd på pallbocken släppte muttern.
Att få dit den igen skapade nästa problem, våld, värme och svordomar hjälpte inte. Den ville inte återförenas med spindelleden, punkt!

Som tur var hade jag en annan passande mutter liggandes, M14 fingängad :klia: Hur ofta använder man en sådan?
Den fungerade med lite smörja på gängorna, så nu rullar bilen igen, och och inte en enda skruv blev över :klia:


Såg i en gratis-reklam-tidning vi får varje vecka att en gammal arbetskamrat dött i veckan, hade en massa andra sjukdomar tidigare så Coronan tror jag inte tog honom. Det är faktiskt andra gången han dör, 1a var på -90 talet då en granne hittade honom livlös i hallen och fick liv i honom igen.
Född -55 och bördig från Västervik, båtmänniska ifall någon tror sig känna honom. Har nog bott här uppe de sista 30-40åren tror jag.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Iznogoud (trådstartaren)

#203 » 19:20:58, 24-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade en film på ett liknande arbete på en 2030, de har ju turen att inte ha en hytt i vägen...

Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

igelkottar

#204 » 20:27:19, 24-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

:shake_hands:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Iznogoud (trådstartaren)

#205 » 21:04:31, 26-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Crappers!
Antingen är jag hypokondriker då jag av och till under längre tid haft torrhosta som blivit värre idag, eller så har coronan lyckats hitta mig också :sad:
Ändå har jag knappt umgåtts nära med några människor på lång tid, kanske var den där hostande tanten hos tandläkaren smittad och smittade alla andra i lokalen med sitt hostande.

Var in hos en av de stora kedjorna för telefon, tv, datorer mm idag och fick kväva ett hostanfall då säljaren badat i parfym så ögonen tårades :insomnia:
Efter att jag lämnat denne för att betala i kassan hörde jag säljaren hosta kraftigt :myzsko:

Willys hade stängt in sin kassa ( ska det vara mellanrum här :klia: ) personal bakom en omslutande "glasbur" samt märkt ut på golvet att vi kunder ska hålla avstånd mellan varandra.

En hamburgekedja i Uppsala var smartare än Biltema i Gävle, och skyltade om att använda blippfunktionen på kortet för inte pilla på knappsatsen i onödan.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Iznogoud (trådstartaren)

#206 » 16:05:15, 27-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

:hurra: Dagens glädjeämne är att ett par stänkare dränker faktiskt hypokondriska coronabaskilusker, igår hosta, idag ingen hosta.

+ att jag för okänd gång i ordningen blivit misstagen för att vara yngre än jag verkligen är, och inte ens på systemet kanske bör tilläggas.
Jag kommer dö som den äldsta, yngsta personen någonsin :mrgreen:
Ät nyttigt säger dom, pfftt... jag kör med stora pojkar-stora leksaker dieten jag :driver:
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Iznogoud (trådstartaren)

#207 » 20:35:46, 27-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick hem en liten Hyundai idag med 2 avdragna fjäderbensbultar som var nästan lika envisa som mig, men som till slut fick ge vika för min envishet, svordomar, värme, handsläggeslag och 20 minuters hamrande med tryckluftshammaren :hotar2:
Spindelleden samt hela drivaxeln byttes också, eller rättare sagt var det som skulle bytas innan bultarna gick av.

En intressant observation på den bilen var ägarens egna tröskelreparation med glasfiberspackel :lmao:
Undra om besiktningesteknikern upptäcker det ifall det var tvåor jag lagade i övrigt...

Spacklade trösklar har jag inte sett sedan tidigt -90 tal, guuud vad jag känner mig gammal helt plötsligt :insomnia:

När hyundaien hämtades byttes den ut mot en gammal golfkombi, eller vad det nu var bakom VW märket i grillen :klia:
Fel på elfläkten sade ägaren, men inte ett ord om den lysande motorlampan...
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Ludde eriksson

#208 » 20:48:34, 27-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du sökte ju jobb för nån månad sen´, har du tid med sånt?
Söka jobb, alltså. :skratta3:

2 personer gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

Iznogoud (trådstartaren)

#209 » 21:45:28, 27-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Självklart.
Tyvärr stjäl ju ett arbete väldigt mycket fritid så då får jag vara väldigt selektiv i vad jag tar åt mig hemma.
Just nu har jag mycket fritid, så pass mycket att jag är självutnämnd fritidsforskare som skulle klara en disputition med bakbundna ögon.

Fast just nu är det väl meningslöst att på allvar söka jobb med coronisar som lurar runt varje hörn, så då får jag driva rörelsen iznós hederliga bilar så långt det går för att hålla spargrisen välgödd.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Iznogoud (trådstartaren)

#210 » 13:46:55, 28-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det Lördag = fritid, och jag skruvar hur mycket jag vill :mrgreen:
Tyvärr blev det fort färdigskruvat då inget fel fanns på bilen, förutom VW märket då. Motorlampan lyste p.g.a några sporadiska hickor som ej återkom under provkörning.
Elfläkten fungerade som den skulle, med inslag av skarpt gnissel. Tror ägaren missuppfattat funktionen på den då den är termostyrd och motorn når ej upp till temp nog att starta den. Tempmätaren visar 90° vid ca, 82° via OBD, vilket jag skulle tro är för kallt för att starta fläkten.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot


Återgå till Medlemspresentation

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se