Exakt så GE! Men på Viksjöleden är tätheten mer än 2ggr så hög, blankpolerade stålbitar. Det är snudd på så halt som diesel-spill när det regnar/vägbanan är blöt!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann
...det är halt när det är blött och fuktigt... stål är en tätare yta än sten och bitumen... vätskan som lägger sig mellan däck och stål minskar kraftigt möjligheten för däcket att greppa i stålet... Rätt elementär fysik... ungeför årskurs 1 i grundskolan, eller möjligen redan på lekskolenivå... alla som åkt rutskana (didär av plåt) vet att i solsken bränner de och det går långsamt nedför, men är de blöta, då går det undan värre!
Konstigt att små barn kan det men de med för många högskolepoäng inte kan det...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann
Ja men är sorteringen 100% eller tillåts några rester? Sen kan ju asfaltskokarn använt helt annan slagg än den som rapporten handlar om eller annat konstigt material.
Det finns ställen där dom använde armeringsnät för att förstärka vägbanan. Kan det vara något liknande de har gjort eller är det begagnat material från något ställe de har fräst upp som var förstärkt med armeringsmattor.
Kan bara konstatera att det är stålbitar i varierande storlek som blivit blankpolerade av trafiken och därmed "snor hala" ! För att dölja skrotet måste de asfaltera över! Så, hugad får åka till platsen och själv beskåda asfalteringen.
Jag har inte hört tillbaka från SMC än, vilket nog beror på att Trafikingenjören vid Järfälla kommun nog inte svarat SMC, än... Får SMC svar betraktar jag det som "kors i taket!"
"Framkallande av fara för annan"... gäller tydligen inte när myndigheter orsakar det...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann
Även en tillplattade drickaburkar kan få oanade konsekvenser när dom ligger på körbanan upptäckte jag en gång när jag va ouppmärksam i början av min mckarriär slutade med att jag såg hojen glida över en trottoarkant när jag låg på magen och sprattlade vart möje skador på den
Nu var Hollandären(?) i klippet fullständigt chanslös i den situationen, i det tempot. Han kunde inte förväntas förutse att svenska landsvägar kan ha oljegrus... där oljan ibland är mer framträdande än gruset... skymd kurva, nedlägg som inte medger undanmanöver, under laglig fart (de ser ut att ha kört ca 60 på 70 väg)... svenska vägar är luriga... men att blanda in stål i asfalten gör vägarna helt klart onödigt spännande!
Skallepär då! Inte köra omkull när det inte är fri yta att glida på! Står det något ivägen när man kommer aschandes så...(se ovan aj aj aj) - svider så i själen att se 2-hjulingens tillstånd Det är dessutom dåligt med akutmottagningar för dem o vad värre är att de få som finns har en vana att avliva hellre än rädda
Tråkigt när Trafikverket sysslar med farliga experiment med vägbeläggningar och "ost-hyvlar"... Förr var det, från väl studerat och utvecklat i USA, "avåknings zoner", där fordonsförare bereddes god möjlighet att bromsa upp händelseförlopp. Tyvärr ger det också möjlighet till rullande av fordon... o de brukar sluta mindre bra... så, i Sverige hindrar vi fordon från att kunna göra undanmanöver genom att montera "osthyvlar" över allt, byta ut betongkantsten med de runa kanterna till de i granit med (syl)vassa hörn som monterades bort från slutet av 1970-talet eftersom de orsakade så svåra skador på fordon och person... trafiksäkerhet... pyttsan! Å nu stålbitar i asfalten?!
Lite "hård rock" på temat:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann
Vad vet vi hittills ? Två observationer dels Stockholms trakten samt centrala Hedemora. Kanske tjugo mil från varandra. Det är för grova bitar för att vara nedmalda däck. Borde finnas på flera ställen kan jag tycka. Har svårt att tro att det har hamnat i asfalten av misstag. Någon borde känna till något kan jag tycka. Göran i Björnarbo