Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Bocka stålrör, stora radier

51 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Mezzner (trådstartaren)

#31 » 10:46:18, 10-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, det blir inte samma dimension, men själva handledaren är 35. Vi har provat lite fram och tillbaka och 35 känns väldigt bra. För det mesta brukar snarare räckverk vara klenare. Grövre kändes klumpigt. En ledstång i trä, i en trappa är grövre, men det är en lite annan grej.
Varmgalvningen oroar jag mig inte för, jag har galvat en del genom åren.
Mezzner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:54, 30-01-2014
Ort: Enhörna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Clark



christianmoller

#32 » 10:52:04, 10-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min båt(som också vARIT en yrkesbåt)var räcket 35mm dock i aluminium.
Har gjort en det beslag och annat och det har blivit galvat, det passar bra på den typen av båt tycker jag, dom är ju ganska grova och stabila.
Mitt nya räcke blir i galvat med.

Christian
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

Mezzner (trådstartaren)

#33 » 11:10:47, 10-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ingen eller väldigt lite aluminium på båten. Hytten kunde ha blivit i aluminium. Jag tyckte att den i så fall borde gjorts där de har skärmaskiner och MIGar alu. Men ägaren ville inte göra den nån annanstans. Det hade förstås krävts bra ritningar, vilket jag erbjöd mig att göra, men ägaren gillar inte ritningar heller. Hytten är nu gjord i kallbakad plywood. Jag tror det blir väldigt bra, men det har varit tidsödande.
Hytten byggs vid sidan pga takhöjden.
Senast redigerad av Mezzner 14:39:16, 10-04-2020, redigerad totalt 1 gång.
Mezzner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:54, 30-01-2014
Ort: Enhörna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Clark

Skru'are

#34 » 14:23:35, 10-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att kunna råda behövs klara och tydliga fakta.
För att återgå till rubriken: hur bocka stålrör som skall svetsas till räcke som skall varmförzinkas och monteras på träbåt.
Följare skall vara 35 x 2,2.
Nedre följare Dy x t?
Ståndarna Dy x t?
Infästning, mått, skarvteknik, dränering, syrafällor, glödgning osv påverkar. Materialet slår sig vid värme, som du vet - dessutom påverkas stålet . Därav mina frågor.
Materialtjockleken, t, påverkar flera faktorer (fler än man tror)
Jag tycker du har välmotiverade val kring material och utseende. Det ifrågasätts inte, utan det är förutsättning. Det är tekniken som din fråga gäller.
Vill du ge fakta, så skall jag försöka bidra med erfarenhet och teori för att nå ditt mål. Du har visat din skicklighet, så den borde göra det lönt med tips. Det finns beröringspunkter mellan att böja trä.och stål. Men utan dina förutsättningar/fakta har jag inte möjlighet att se helheten.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Mezzner (trådstartaren)

#35 » 14:54:58, 10-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, jag minns inte övriga rördimensioner, det är inte jag som tagit hem materialet där. Gissar att övriga rör är 30.
Gissar vidare att det är varmvalsat (det är inte sömlöst). Men, det är i huvudsak handledaren som ska bockas, även om det kommer en parallell, på halva höjden umgefär. Vet inte stålkvaliteten, men gissar att det är i trakten av 1312-01. I det här fallet ska det nog blästras före galvning för att få bort glödskal innan doppning. Det kommer att vara dränerings/evakueringshål för annars vägrar de ju ändå att doppa. På stället jag lämnar det ligger baden på 430 om jag minns rätt, vissa kör annars med 460, varför risken då ökar en aning för formändringar.
Jag TIGar på båten, och helsvetsar antingen med TIG eller MIG. Gör väl lite svetsprover först. Jag är väl snabbare med MIG (MAG), och det blir mindre HAZ.

Men, det kanske är värt att hyra rörvals. Cramo verkade dock inte ha.
Hur precis måste rördiametern matcha valsarnas innerradie? Funkar t ex 35 bra i 38? (Diameter i båda fallen förstås...)
Böjradien är nog flera meter men kanske nedåt 1 m som skarpast. Ändarna av sektionerna kommer att vara nedbockade mot brädgången men med hyfsat stor radie.
Jag har inte bockat mycket rör själv förr. Lite handtagsbågar med vanlig stor manuell rörbock ( har lite såna grejer). Hade förr rundvals, men det kvittar nog att den är såld, den funkade ju till plåt och klenare plattjärn.
Mezzner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:54, 30-01-2014
Ort: Enhörna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Clark

ronny norkvist

#36 » 21:48:20, 10-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en rörvals från Verktygsboden. Väldigt lätt att göra stora snygga radier. Mindre radier är lite arbetskrävande. Funderar på att motorisera den. Biffar en film:
https://youtu.be/CaQAjmiWWFo

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ronny norkvist
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:46:02, 25-09-2018
Ort: Eskilstuna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mezzner (trådstartaren)

#37 » 21:59:59, 10-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, den funkar hyfsat kanske.
Det finns en film som visar hur man motoriserar en sän där, "Harbour Freight", genom att montera en motor från en elektrisk görgängapparat, på Youtube.
Mezzner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:54, 30-01-2014
Ort: Enhörna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Clark

Mezzner (trådstartaren)

#38 » 14:02:20, 13-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte hittat nån som hyr ut rörvals, och den enda manuella jag hittar att köpa, som verkar kunna stämma storleksmässigt, är Verktygsbodens. Och den har tidigaste leveranstid i slutet av maj...
Mezzner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:54, 30-01-2014
Ort: Enhörna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Clark

christianmoller

#39 » 17:28:26, 13-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gjorde ett kulräcke på min gamla plåtbåt och då spänne jag fast röret på utsidan brädgången med distanser med olika höjd emellan rör och brädgång.
Det måste överspännas lite annars går det tillbaka, ändarna knäckte jag med en "rems" rörbock.

Ha de´
Christian

Bild

Bild

Bild

Bild
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

Volvot24

#40 » 21:38:26, 13-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Hej

Rostfritt kanske är ett alternativ?

- Har bockat rostfria rör till min segelbåt, helt amatörmässigt dock.

Det sades att om man skulle få perfekt resultat, skulle en "plunge", ett mothåll, inuti röret dras med allt eftersom arbete med att böja fortskred.

- Nåväl. Ett stadigt grabbräcke ovanför sprayhooden, stod på önskelistan. Sådana finns inte att köpa. I vart fall inte till gammal båt.

Först fyllde jag röret med torr blästersand. Knackade på röret så att sanden packades väl. Pluggade med träpluggar, som fästes med spik i borrade hål.

Mycket viktigt att sanden är torr, om röret ska värmas. Kan annars bli explosion, så som händer på smältverk, när vatten följer med skrotet i smältan.

Bild

- Böjde rören gjorde jag sedan i ett större skruvstäd med verktyg för rörböjning. Mothållen är rörliga och lägger sig med flatsidan platt mot röret.

Bild

Resultatet blev brukbart.
Bild

Senare gjorde jag eget verktyg för ett grövre rör till en badbrygga.

Bild

Bild

Bild

Bild

- Många gånger har jag tänkt om det ginge att motorisera, så att det gick att köra röret fram och åter. Göra själva pressverktyget som ett hjul eller snarare som en liten fälg.

- Byggde även ett peke, typ "hoppilandbrygga", längs fram i fören, med infällbar stege och upphängning för ankaret på undersidan. På denna blev radierna längst förut så små, att jag köpte färdiga RF-krökar på en VVS-firma. Stoppade in rör att svetsa mot, så slapp jag rotgas.

Bild

- Mitt lilla bidrag i tråden. Ska bli spännande att följa :wave:

.
Senast redigerad av Volvot24 06:15:21, 14-04-2020, redigerad totalt 9 gånger.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24

#41 » 22:02:05, 13-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Inlägg 8, "Grodan".
Om mothållen gjordes rörliga, ungefär som på bockverktyget jag använde, så blir det förmodligen mindre pressmärken.
De kunde kanske även förses med nått hårt gummi som fördelar tryck-krafterna.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Mezzner (trådstartaren)

#42 » 22:26:28, 13-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt!
Mitt problem är dock att radien ska vara flera meter bitvis, och som minst kanske nån enstaka meter, så att bocka över ett verktyg blir svårt. Många, många, små, små bockar skulle kunna funka. Men då kanske det är bättre att spänna röret mot brädgångens utsida, med lite mellanlägg, för att få det att sen följa brädgången. Vals låter dock som mest rationellt.
Mezzner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:54, 30-01-2014
Ort: Enhörna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Clark

Volvot24

#43 » 22:30:12, 13-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

- Tror på det sista. Vals.
Borde gå att göra en av typ nav och fälgar.
Större "hjul", desto lättare att dra röret igenom. Ta lite åt gången...

- För att få bågarna likformade, så la jag ned dessa på golvet. Ritade av med spritpenna
och ändvände. Böjde lite till. Ritade på nytt
o s v.

- Peket däremot, gjorde jag en gigg till för utformningen (som jag senare sålde).

Kunde inte åka ned till båten, 11 mil bort och måtta.

(- Jag delfinansierade det hela genom att skriva artiklar, som såldes. Kunde t o m göra avdrag för ett antal resor. Kostnader för inkomstens förtjänande...)

- Som sagt, mycket intresserad av hur detta förlöper.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Mezzner (trådstartaren)

#44 » 11:55:06, 18-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu, äntligen, bockat lite rör. Köpte en vals från Verktygsboden för omkr 3000. Samma typ som finns lite här och var. Valsarna var avsedda för 38 mm rör, och jag har valsat 35 mm samt 30, och det har funkat bra. Blir skillnaden mellan valsen ursvarvning för rördiametern för stor, ökar ju risken att röret blir lite orunt. I övrigt går det bra att ändra radien längs röret, och i viss mån kan man även vrida röret för att få bockningen att följa både svängen i projektionen uppifrån och från sidan.

2 personer gillar det här inlägget.
Mezzner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:54, 30-01-2014
Ort: Enhörna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Clark

Mezzner (trådstartaren)

#45 » 22:52:19, 06-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte uppdatera lite, räcket på bakre delen är klart. Galvat och monterat.
Bild

12 personer gillar det här inlägget.
Mezzner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:54, 30-01-2014
Ort: Enhörna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Clark


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se