Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriÅnga/pannor

Back to basics - Ångmaskiner och Herr Carnot

21 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera ånga/pannor m.m. ombord på fartyg här

skogsgurra (trådstartaren)

#1 » 13:45:40, 29-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Det har sina fördelar att bo på vischan.
Jag har jobbat med alla varianter av drivsystem och automation. Utom ångmaskiner.
Jag har också upptäckt att maskiner, the REAL HARDWARE, är kuligare än jag kunnat föreställa mig.

Eftersom jag har en planimeter på hyllorna och dessutom blivit med en liten kombinerad svarv/fräsmaskin så kommer en gammal tanke upp till ytan: Att bygga en indikator som producerar ett carnotdiagram och samtidigt göra alla misstag som gör att man till slut behärskar svarvfräsen på ett hyfsat bra sätt.

Så får det bli. Det började med några försök där jag funderade på en rent elektronisk lösning. Det blev rätt många frågetecken. Så det blev inget.

Hittade papperet igår och fortsatte med en rent mekanisk variant. Det är den inringade varianten som jag satsar på. Plus lite ändringar i övrigt, tandrem och lite stabilare trumma än den ölburk jag först tänkte på:


Bild


Det blir nog mest aluminium och mässing. Lite plast av lämpligt slag kan jag också tänka mig.

Ber ödmjukast om synpunkter och tips från Maskinister med erfarenhet och kunnande i detta. Själv har jag knappt sett en ångmaskin på vykort.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

5 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?



Berit

#2 » 17:27:17, 29-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
Berit
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:26, 28-01-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat traktorer

skogsgurra (trådstartaren)

#3 » 17:50:23, 29-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ökade verkligen både inspiration och motivation! Och låten om Evert (Eddie M) som kom efter är en sedvanligt finstämd ballad.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Mikkel

#4 » 18:22:28, 29-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan ingenting om detta. Men jag tror jag förstår vad du ska försöka göra.

Du ska rita kurvan på en cylinder där Y-axeln visar tryck och X-axeln visar volym.

När man tänker sig en ångmaskin så ser jag en snabb rörelse, antar att detta ska ske långsamt så att du kan byta papper på cylindern efter ett varv, annars blir det en massa kurvor över varandra och pennan får jobba hårt.

Hur fort eller långsamt ska denna cykel gå, ska den vara uppfattbar för ögat? :klia:

En ångmaskin kan ju arbeta med tryck från båda sidor av kolven (till skillnad från en otto-motor med sina fyra faser) , är detta cykeln för en enkelsidig ångmaskin ?

Om du vill slippa korrigera för länkens inverkan, kan du inte sätta den lilla tryckcylindern (med fjädern) på en axel så att du slipper länken, antar att det blir svårt med en flexibel tryckslang så det förslaget faller nog bort. Dessutom inser jag nu att vinkelfelet ändå uppkommer. :ohnej:

Kul ide' :thumme:
Allt är omöjligt, bara man vill !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Mikkel

#5 » 18:43:47, 29-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En tanke,
För att korrigera för vinkelfelet så skulle du väl kunna sätta en till länk på skrivarsidan för att uppnå linjäriseringen. :idee3:
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

skogsgurra (trådstartaren)

#6 » 19:08:54, 29-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, tänkte åt det hållet först. Men kom på att med en tillräckligt lång pinne från tryck-transducern" så blir vinkelutslagen så små att cosinusfelet blir väldigt litet. Liten skiss uppe i högra hörnet. Skrev tangensfel men menade cosinusfel.

Papperet kommer att röra sig med cylindern så man ska få en sluten yta som motsvarar indikerad effekt. Tänkte mig att mäta difftrycket (för att klara en dubbelverkande cylinder) men nöjer mig med en enkelverkande för första försöket. Har just fått till en pistong som löper styvt, stadigt och lätt i mätcylindern. Det trodde jag inte att jag skulle fixa på ett par timmar. Tog nog mest tid att hitta rätt skrotbitar. Kapade till ett ganska så rakt kopparrör och lyckades få pistongen att passa riktigt bra. Saknar brotsch för rätta finishen på insidan. Blir troligen en nödlösning med anpassad träpinne med fint slippapper på.

Corona minskar stressen så det får ta sin tid.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

skogsgurra (trådstartaren)

#7 » 19:33:38, 29-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde finnas bra bilder på nätet. Ska leta vidare.

Så här ser den ut i Lügers lexikon över HELA tekniken, från 1884. Sju tjocka band med 800 sidor/band. Var svårt att skanna vettigt så det är lite suddigt i kanten. Men bilden är klar och tydlig. Ganska långt från min tanke.

Bild
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

skogsgurra (trådstartaren)

#8 » 08:47:54, 30-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir nog en omvänd cykelpump och lite enklare mekanik. Men snöret blir kvar. Och fjädrarna.

https://i.pinimg.com/736x/2c/9a/1b/2c9a ... 2c8ec8.jpg

https://www.bing.com/images/search?view ... 3,4,6,8,10

Lilla M1 gör vad den ska. Förvånansvärt glatt och villigt.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Holger

#9 » 12:26:56, 30-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Laddar upp bilderna hit så att dom finns kvar:

Bild

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

skogsgurra (trådstartaren)

#10 » 13:12:50, 30-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack!

Jag ser en massa förenklingar (och möjligen förbättringar) - dom där apparaterna är förvånande komplicerade.

"Warum einfach machen...?"
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Mikkel

#11 » 19:24:01, 30-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du ersätter rullen med en platta som glider i en skena så kan du sätta planimetern direkt på armen så får du ut arean på en gång.
Då kan den rita Carnot-kurvan och "räkna" arean samtidigt.

Nu har jag googlat och läst på om Carnot, det var intressant. :thumme:
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

skogsgurra (trådstartaren)

#12 » 10:46:37, 05-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var ett tag sedan jag berättade om indikatorn. Den har förstås inte stor likhet med min skiss. Provade Mikkels tankar och som vanligt ledde det till ytterligare tänk. Parallellstyrningen och linjäriseringen av länksystemet blev väldigt enkelt. Med två fjädrar från en IKEA "sprötstativslampa" får jag ca 80 mm vid 10 bar. Den gamla marmeladburken från Sydafrika har fått ett par stabila gavlar i 1,5 mm Al och ett par kullager i ändarna hålls på plats av lagerbockar från 3D-skrivaren. Löda Al till burkplåt? Visste jag redan var omöjligt så det fick bli smältlim som flöt ut fint när jag satte varmluftpistolen på gavlarna. Kopparröret (ID 13 mm) putsade jag upp på insidan med slippapper på pinne. Fungerar fint tillsammans med bricka och läderbit som jag klippte ur ett gammalt bälte. SAE 30 tätar och smörjer bra.

Pennhållaren? Njae... inte riktigt klart hur den kommer att se ut. Men ska prova några varianter.

Återkommer med bilder.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

2 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

skogsgurra (trådstartaren)

#13 » 16:36:03, 05-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utlovad bild. Hälften kvar - det är det alltid...


Bild
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

4 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

skogsgurra (trådstartaren)

#14 » 18:28:50, 20-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag visste det!

När man ger sig in på ett nytt område (Maskinist-wannabe) så inser man hur lite man kan och vet. Men gör små framsteg i lagom takt. Och sedan växer aptiten. Nu har den (och det jag behöver göra) växt så pass att jag börjar snegla på den gamla Köping BF1 och motionerat upp den. Hästgödsel, halm och damm plus att den på något sätt verkar ha använts som träsvarv med massor av trädamm som tagit sig in i sliderna gjorde den jobbig att använda.

Borstat, blåst och öst 5-56 på alla blanka ytor. Sedan olja och flitigt motionerande. Så nu har jag fullt slag i alla axlar och den går styvt, stadigt och lätt. Kompakt byggsätt gör den till en fröjd att använda och alla vinklar ser bra ut. Så skavjärnet (som jag nog inte heller förstår mig på) får vänta. Och så tar den ju så lite golvyta - blir ingen utbyggnad av garaget.

Hittade också anledningen till att tvärsliden inte följde spaken som den skulle. I botten av T-spåret fanns ett hål som var fullt med petrifierat jox. Men det gick att spetta loss det med en nerslipad och härdad skruvmejsel. Och där nere satt det en rejäl skruv. Rensade spåret (minns att den är född 1940 - inga moderna grejer), drog den i bott och plötsligt var glappet borta.

Varför detta mellanspel? Dels för att jag behövde lite omväxling och dels för att fräsfunktionen i M1 inte riktigt klarar av det jag behöver göra. Kammen växer och nu ska jag försöka få till 90,0 graders sidor på en U-balk (översidan är redan planad med bra precision) så att jag kan spänna upp bitar vertikalt också.

Maskiner ÄR kul!
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

4 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

magirus

#15 » 21:46:43, 20-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:
magirus
 


Återgå till Ånga/pannor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se