Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] El/Elektronik

Start och stopp problem.

16 inlägg • Sida 1 av 2
El/Elektronik i grävmaskiner

modifieraren (trådstartaren)

#1 » 17:23:50, 01-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan! Jag har en O&K hjulgrävaren från 1994, som i övrigt går bra, men har ett irriterande problem som jag inte lyckats lösa. När man har arbetat med den länge så den har blivit riktigt varm( runt 90 grader), så vill den inte stanna när man vrider av nyckel, utan man måste hoppa ur och tvångsstanna den med ett reglage på pumpen, å när man har gjort det, så kan man inte starta den igen fören den är kallare än 80 grader ( är den senaste teorin), om man inte vrider av huvudströmmen. Min fråga är om det ska vara så eller om det är nått som håller på å ge upp? Kan det va nån typ av spärr? Känns inte så kul att ha den å stå på tomgång tills den är nere under 80 grader om det nu skulle vara så.
Skulle va tacksam för svar från nån som vet, är det så på alla grävare?
Mvh Stefan
modifieraren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:24:58, 05-07-2018
Ort: Uppsala
Sverige



torbjorn_forsman

#2 » 20:21:31, 01-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är definitivt inte så på alla grävare. Möjligen kan det vara en avsiktlig förregling för att en het motor ska få tillfälle att kyla av sig innan den stannar, det bör i så fall stå i maskinens instruktionsbok eller synas om man studerar elschemat.
Visst är det en luftkyld Deutz-motor i den där?

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magirus

#3 » 21:11:17, 01-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luftkyld Deutz får EJ tvärstoppas efter hård belastning.
Den har ju ingen vattenmantling som kan ta upp överskottsvärmen o därför kan cylindrar o toppar slå sej av eftervärmen. Likaså ska en sån motor inte belastas fullt ut direkt efter start utan ska få nån minut att få upp tempen.
Om du har en luftkyld motor så föreslår jag även att du lyfter av den stora fläktkåpan och rengör kylflänsarna. Det är väldigt viktigt att där är rent. :thummar:

5 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

modifieraren (trådstartaren)

#4 » 09:00:39, 02-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Torbjörn och magirus. Det är en deutz motor i den, men jag tror att den är vattenkyld, sitter en kylare i motorrummet iallafall, kan ju va en oljekylare visserligen, måste undersöka det. Instruktionsboken är på tyska, så det blir å sitta med mobilen och översätta
Får tacka för svar, återkommer med svar om det va så eller nått annat fel.

2 personer gillar det här inlägget.
modifieraren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:24:58, 05-07-2018
Ort: Uppsala
Sverige

magirus

#5 » 09:29:14, 02-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gott! Ta litt bilder o lägg in, för de blir enklare att skriva vettiga svar om man ser pryttlarna :shake_hands: sen är de ju en ständig törst efter bildning :photograph: här på Maskinisten :mrgreen:

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

modifieraren (trådstartaren)

#6 » 12:09:41, 04-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag tagit lite bilder, få se om jag får upp dom. Det verkar som den är vattenkyld, sitter vattenpump som slangarna går till både motor och till hydraultanken. Har inte orkat ta tag i instruktionsboken än.

Verkar inte gå å ladda upp bilder för mig.

1 person gillar det här inlägget.
modifieraren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:24:58, 05-07-2018
Ort: Uppsala
Sverige

magirus

#7 » 20:32:49, 04-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

magirus
 

modifieraren (trådstartaren)

#8 » 13:51:30, 03-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prövar och lägga upp bilder.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
modifieraren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:24:58, 05-07-2018
Ort: Uppsala
Sverige

modifieraren (trådstartaren)

#9 » 13:57:03, 03-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu funkade det, även från mobilen. Så lite uppdatering, så verkar det inte vara nån typ av värme reglering, vi börjar misstänka om det är nått fel i tändningslåset, då den inte vill starta ibland, nån som har plockat i sär ett sånt och sett om det går att löda om eller laga på nått sätt?
modifieraren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:24:58, 05-07-2018
Ort: Uppsala
Sverige

modifieraren (trådstartaren)

#10 » 17:26:24, 03-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bild som inte kom med, denna grunka har kablar som går till reglage delen på dieselpumpen.
Bild
Bild
modifieraren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:24:58, 05-07-2018
Ort: Uppsala
Sverige

modifieraren (trådstartaren)

#11 » 17:32:18, 03-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den blir jättevarm och sitter på toppen bredvid spridarna, känns som väldigt konstig plasering om den skulle ha nått med att motorn inte ska va för varm när den stängs av. Nån som vet om den har den funktionen? Och om den kan va på väg att gå sönder. Har inte hittat nått i instruktionsboken.
modifieraren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:24:58, 05-07-2018
Ort: Uppsala
Sverige

tracker

#12 » 19:32:16, 03-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

DEUTZ BF4M1012E, vattenkyld.
det är stoppsolenoiden som sitter där, har samma motor i min grävare, och har inga problem med start o stopp...
den påverkar reglerstången till pumpelementen som sitter till varje cylinder (det är pumpelement och ej spridare där) spridarna sitter under kåpan + returslangarna...
stoppreglaget du påverkar sitter på bränsle / varvregleringen.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

modifieraren (trådstartaren)

#13 » 19:55:31, 03-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej tracker tack. Va har du för teorier med mitt problem, kam det va tändningslåset?
modifieraren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:24:58, 05-07-2018
Ort: Uppsala
Sverige

tracker

#14 » 20:02:24, 03-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

om maskinen är igång och du drar kontakten på solenoiden ska den stanna, gör den inte det så kan det vara att den kärvar.
annars så kan du ha inbyggd elektronik just för din maskin...
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

torbjorn_forsman

#15 » 20:33:34, 03-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om tändningslåset skulle krångla, så är det ju lätt gjort att mäta sig fram till om det finns spänning på rätt delar i elsystemet när tändningen är på.

Stoppmagneten borde inte bli anmärkningsvärt het. Kan det tänkas att den har dubbla lindningar (tillslags- och hållindning), och att tillslagslindningen av någon anledning får spänning hela tiden? Eller att den har en enda lindning, som har fått några kortslutna varv vilket leder till både för låg resistans (och därmed hög strömförbrukning), och att solenoiden blir för svag?

Det bör synas på maskinens elschema hur tändningslås och stoppmagnet är inkopplade.
Tyska tändningslås har ofta anslutningarna märkta 30, 15, 50 och X.
30 är inkommande ständig matning från batteriet.
15 får spänning då tändningen är på samt i startläge.
50 är manöverström till startmotorn, har endast spänning i startläge.
X har spänning i ev "tillbehörsläge" och vid tändning på, men bryts bort i startläge.
Ev kan det finnas fler anslutningar som har med förglödning att göra.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Grävmaskiner] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se