Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Maho MH300C flyttar in

202 inlägg • Sida 13 av 14
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

tortap (trådstartaren)

#181 » 15:43:25, 12-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för beskrivningen. Det är säkert också gångbart med lim. Jag tänker att det här är enkelt att testa så börjar här. Kan göra fler hjul vid behov.

Jag mallar av Razor Sharp Edgemaking System, sök lite på youtube så hittar ni många demonstrationer. Den andra delen i systemet är polervax på en liknande skiva för strigling/polering. Har en 150s filtskiva för det ändamålet sen tidigare.

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C



PeterR

#182 » 15:52:42, 12-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

...glömde skriva: trissorna rullades upprepade gånger för att få ett tjockare lager/större diameter...
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

tortap (trådstartaren)

#183 » 22:24:43, 17-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Min gamla morfar hade ett sliperi. Han slipade och polerade mest rostfria detaljer. Ett sliperi enligt äldre standard: allt var svart och luktade vax och metall.
Minns någon gång då jag blev satt på att limma slipskivor: man hade en liknade trissa som Du att starta med, sedan rullades den i smältlim, varpå man rullade den i slipmedia. Han hade några olika fraktioner. Efter att trissorna svalnat formade han dem med ett fjäderstål. Sannolikt mer hållbart än bivax?


Du har helt rätt, mer hållbart :) Det är också ungefär så man gör enligt instruktionerna som jag inte läste :vissla: Jag hade fattat fel vad vaxet var till. Det används men på slipkornet för att få lite smörjning vid slipning.

Use real coarse sand paper (about 36 grit) and clean all the grit off, down to the bare paper. Use 60 grit to true the wheel (it might be a little “out of round”), square off the corners and get it nice and smooth. Turn off the motor, but do not remove the wheels. If you do you may have to eliminate some wobble when you put it back on. Hand turn the wheel and put a thin bead of Elmer’s white glue on the face of the wheel, then spread it with your finger until there is a thin layer. Next, put some newspaper under the wheel to catch the excess grit, hand turn as you sprinkle the black Silicon Carbide powder on top of the glue. Go around 2 or 3 times until it looks good and no more will stick. Sometimes the powder will soak through the glue and you’ll need to sprinkle on a little more. When you are happy with your coating job, pour the excess back into the container and replace the lid. Do not touch the wheel until it dries, preferably overnight, then it’s ready to go again! There is enough Grit in the kit to recoat the wheel 20 to 25 times.



Så gjorde inte jag. Jag gned lite vax på skivan.

Bild
Ladda med slipmedel.
Bild

Blir lite fläckvis ungefär som polervax brukar bli och mycket far väl bort.
Bild

Men det slipar. Det är en redan omslipad mora med en "scandi grind" dvs en eggvinkel till 0. Sen la jag till en ny egg fast ganska trubbig vinkel. När jag honat denna på mjuk trissa och vitt polervax blev den ruggigt vass. Så nog funkar det.
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

tortap (trådstartaren)

#184 » 23:07:38, 19-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sista off topic som inte handlar om fräsning men jag gjorde om, gjorde rätt. Elmers glue är ett vitt hobbylim av PVA - polyvinylacetat. Helt vanligt trälim med andra ord.

Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

tortap (trådstartaren)

#185 » 15:54:39, 03-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här är kanske inte den elegantasta lösningen, men det är en lösning. Har lite ämnen alla i olika storlekar.

Fräser lite spår så sakerna ska bli vinkelräta automatiskt.
Bild

Borrar en hålbild och sågar av genom att fräsa spår sen flippa delen. Kladdar enormt om man fräser spår i alu.
Bild

Fräser en klack och fasar lite. Enda utsmyckningen på den här :vissla: Nej men det är för att inte skära sig på kanten sen...
Bild

6.8 mm för M8.
Bild

Gängar lite M5. Nu kan man ana vad det ska bli.
Bild

En Tormek-adapter för Kiruna-Slipen! Hålen utan bult är inte ett misstag utan det är för att jag ska kunna spegelvända stödet om det skulle behövas.
Bild

Tillbehören till Tormek är OK i pris men maskinen med 250 mm skiva kostar 6000.
Bild

Nå det blir en hyggligt jämn slipning. Den här kniven är så sönderslipad sen innan så den behöver mer jobb men det tar rätt lång tid att slipa en helt ny fas på ett verktyg med långsamma vattenstenar som Tormek eller Kirunaslipen. Tanken är att Tormekstödet ska gå att sätta framför MDF slipen jag gjorde tidigare eller framför en bandslip.
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

nimbus

#186 » 21:53:27, 03-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Kladdar enormt om man fräser spår i alu" Fräsen du anväder är för stål. Alldeles för lite spånutrymme i en sådan 4-skärig fräs, pröva med en 2-skärig och mkt kylvatten då det inte får gå varmt.
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

tortap (trådstartaren)

#187 » 03:42:19, 04-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tips. Jag får väl skaffa lite verktyg enkom för att fräsa spår. Jag körde med sprayflaska med t-röd, det hjälper lite. Jag fick tyvärr inte med tråget för skärvätskan med fräsen. Jag måste bygga ett eget nångång.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

tortap (trådstartaren)

#188 » 01:49:51, 08-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måttligt fräsrelaterat. Men jag hittade ett bord i gjutjärn på blocket som varit nån vertikalfräs eller liknande. Tänkte det kan bli svetsbord kanske.

Bild

Köpte lilla whiteboarden på biltema idag och den kom direkt till användning, har inte hunnit hänga upp den ens. Kör "teach in" läget ställer in lite saker g1 f200 s1200 m3 och matar ett kommando i taget x55, sen z48 osv. y är höjd på en Maho i vertikalläge.

Bild

Hittade ett avkap 12x50 plattjärn 50 långt, inte helt rakt men jag började att ta ner det till 48x48 med en 8 mm pinnfräs så jag kan hålla i det sen borrar och fräser lite spår.
Bild

De var inte så noga när de gjorde spåren i bordet, olika höjd?
Bild

Tanken är att kunna använda spännjärnen från fräsen...
Bild

... men T-spårsmutter från fräsen ryms inte och jag vill inte slipa ner dem för att passa bordet. Bra att ha fler hur som helst.
Bild

Delade bitarna med sticksåg sen ställer jag in en höjd på 22 mm och planar av sista två ytorna. Det var smidigt att jag gjort dem kvadratiska när jag kom till det här läget.
Bild

Klart. Kanske blånera dem också så ser det propert ut men nu blev det sent så jag slutar här för idag.
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

tortap (trådstartaren)

#189 » 20:52:51, 08-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

TetraGun blånering och inoljad.

Bild

3 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

tortap (trådstartaren)

#190 » 18:09:35, 20-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är bra att veta att om jag nånsin får problem med styrsystemet så går det att konvertera en Maho till LinuxCNC. Här är en som gjort just det på en 400E som är av ungefär samma generation som min.


1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

pevet

#191 » 13:03:24, 21-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanon att någon äntligen visar en lyckad retrofit av en Maho. Det har varit mycket snack om att det är svårt att få till det med bl.a. svårigheter att ta hand om signaler från dom skalor Maho använt. Men här har det ju tydligen löst sig på ett smidigt sätt :smile:

Det här kan rädda många mekaniskt välbyggda maskiner från en för tidig död :grin:
pevet
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:09, 29-11-2018
Ort: Småländska höglandet
Sverige

tortap (trådstartaren)

#192 » 21:56:22, 24-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget fräst men jag tog och kallblånerade pinolhandtaget. Det var bara blankt stål tidigare.

Bild

5 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

rospigg

#193 » 19:10:33, 17-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför har jag missat den är tråden??
Sidan som jag kom hit till, där var det om lumpskivor och pålimning av slipmedel på dessa.
farsan jobbade med sådant i mer än 20 år.
Skivorna höll inte särskilt länge -men det var ju så!
Vid något tillfälle fick jag en fin gammal bok om allsköns verkstadsteknik, av arbetskamraten Bernt, och där läste farsan om just pålimning av lumpskivor.
Skivans periferi ska "ruggas upp" och sen ska ytan limmas - och torkas i ugn.
När det kallnat ska man limma igen och nu ska du rulla på sanden/slipmedlet - och skjuts in i ugnen.
När skivan kallnat ska man med en rundstång slå runtom periferin i 45° vinkel, "åt båda håll" .
Efter första slipningen med skivor limmade på det viset var farsan alldeles hänförd, skivorna höll tio gånger längre!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

tortap (trådstartaren)

#194 » 21:01:30, 17-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Varför har jag missat den är tråden??


För att jag skriver en gång i halvåret? :vissla:

rospigg skrev:Sidan som jag kom hit till, där var det om lumpskivor och pålimning av slipmedel på dessa.
farsan jobbade med sådant i mer än 20 år.
Skivorna höll inte särskilt länge -men det var ju så!
Vid något tillfälle fick jag en fin gammal bok om allsköns verkstadsteknik, av arbetskamraten Bernt, och där läste farsan om just pålimning av lumpskivor.
Skivans periferi ska "ruggas upp" och sen ska ytan limmas - och torkas i ugn.
När det kallnat ska man limma igen och nu ska du rulla på sanden/slipmedlet - och skjuts in i ugnen.
När skivan kallnat ska man med en rundstång slå runtom periferin i 45° vinkel, "åt båda håll" .
Efter första slipningen med skivor limmade på det viset var farsan alldeles hänförd, skivorna höll tio gånger längre!


De var kluriga de gamla maskinisterna! Tack för beskrivningen. Det kan man prova nästa gång det är dags att göra om det. Projektet med knivslipningen är lite i träda men jag måste ta tag i det där snart :svettas:

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

tortap (trådstartaren)

#195 » 10:42:56, 27-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försöker köra lite rostfritt. Det går... sådär.

En provbit i 3 mm plattjärn. Helical boring med 1 mm neråt per varv var lite optimistiskt. Här har det gått varmt då jag började med en gammal pinnfräs, efter det här var hörnen skrot.
Bild

Klockar in så det ska ligga rakt. Här har jag lite för mycket överhäng så det tjuter lite när jag kör i det.
Bild

Förborrar med 11 mm så jag slipper rampa ner i ytan. Bara tur att jag fick hål här ska det visa sig. 1200 varv :huh:
Bild

Ny 10 mm pinnfräs och lite luft som kylning, 1300 varv ca 150-300 mm/minut och stegar neråt med 0.3 mm det funkar mycket bättre.
Bild

Såhär ska bitarna passa ihop sen.
Bild

Här var det nära! fick stopp på matningen och bara en lite skråma på spännjärnet :svettas:
Bild

Sen börjar problemen på riktigt. Min 11 mm borr blev nog skadad tidigare så nästa bit går väldigt dåligt, bränner upp två borrar sen ger jag upp, borrar med 7 mm manuell pinol och 250 varv, mycket skärolja och då får jag hål iaf. Googlar lite och ringer en kompis. Jag hade kanske 20 m/min i skärhastighet med snabbstål :ohnej: Gör program med 6 m/minut istället och 0.006 mm per varv för en 6 mm och 0.01 för 10.5 mm borr då funkar det mycket bättre att borra.

Fräser upp större hål och radie på änden.
Bild

Det ska bli ett litet räcke till ett loft. Inte rätt position på stöden här men man ser principen. Ska till lite svetspunkter på övre räcket men de tunna rören får ligga löst tror jag.
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: gustav9797 och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se