Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Odla och skörda råg, frågor

56 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Stridis2 (trådstartaren)

#46 » 22:51:33, 18-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, kanske 10 som lägger halmtak kvar här i landet. Det största problemet tror jag är att få tag på råvaran. Ett tag kunde man köpa från Polen, men de har tydligen helt slutat så vitt jag förstår. :sad:

Tack för erbjudandet om självbindaren, men jag måste få tag på något modernare och effektivare. Jag hade hoppats på att någon hade en JF lättbindare stående som de ville sälja. Såg två på Blocket förra året men missade tyvärr bägge.

Piggaverket hade varit mycket intressantare. Har en idé om ett automatiskt matat sådant, men som vanligt så har jag inte hunnit komma till skott med detta, så även i år får halmen tröskas och rensas med lånad tröska.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



Stridis2 (trådstartaren)

#47 » 22:55:30, 18-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, traktorn verkar vara körbar i alla fall. In med självbindaren i verkstaden. Leta reda på 36.753 stycken smörjnipplar (nästan, i alla fall...), samt en fettspruta för runda nipplar. Det knasiga är att många leder har fettnipplar, men långt ifrån alla. Bara för att ta ett exempel, klorna som packar bak halmen mot knytarverket har tre ledpunkter. En är fettsmord och de andra två får man smörja med oljekannan. :ohnej:
I vilket fall som, av alla fettnipplar var det bara en (!) som jag inte kunde få in fett i. Den satt illa till under en bräda bredvid knytarverkets utlösning. Troligen har den inte blivit smord de senaste 40 åren... Lyckas bl.a. med hjälp av kofot pressa isär och få så mycket plats att jag precis kunde skruva bort nippeln, rensa ut gammalt fett, samt med tunn olja och nytt fett få liv i smörjpunkten igen.
De flesta bilder i det här inlägget är tagna bara för att jag skulle komma ihåg olika saker, bl.a. hur snöret var draget, så de är kanske inte så konstnärliga, men förhoppningsvis bättre än inga alls...

Från början drogs maskinen av hästar och hela mekaniken var driven av ett hjul i marken. Har fått berättat för mig att man borde ha tre hästar att dra en självbindare, men många använde bara två. Då fick säkert pållarna slita ordentligt. Drivhjulet syns lite mitt i bilden nedan, stor plåttrumma med snedställda vinkeljärn mitt i bilden. Axeltappen med fyrkantsfäste och låsmöjlighet är för höjdinställnig av drivhjulet. Kraften från drivhjulet går via en kedja bakåt till en tvärgående axel med klokoppling där kusken kunde koppla från drivningen. Men manöverhandtaget sitter ett par dm under sitsen, samt bredvid och lite bakom. Snacka om bra arbetsmiljö... :mrgreen:
Den tvärgående axeln går in i en vinkelväxel som driver en längsgående axel där den röda remskivan sitter i änden. Från denna axel tas all kraft ut till huggarens alla funktioner. Bland annat den kedjan som ses delad på bilden nedan. Ska gå (om jag räknar rätt i minnet) runt sex olika kugghjul. Men en rolig sak är att flera av dessa kugghjul (t.ex. det längst till vänster i bild) har uttag för att sätta i samma vev som man höjer skördehjulen med. Ni ser det fyrkantiga hålet ocentrerat på kugghjulet. Detta gör att man, om man krokar av kedjan, kan handveva olika funktioner var för sig. Jag kunde alltså först få sakerna att röra sig, därefter koncentrera mig på att få knytaren att fungera, därefter få på dukarna och spänna upp dessa osv.
Bild

Denna maskin är moderniserad med kraftöverföringsdrift. Kraften kommer via en axel till den högra remskivan, men för att få maskinen att gå på rätt håll får man lägga remmen i en 8. Lagerbockarna som håller axeln sitter monterade med två bultar på vars en sida om ett plattjärn. Inte mycket till styrsel på detta, kan nog tippa lagerblocket 20 grader åt vardera håll. :uupps: Detta ändrar remskivans läge, både hur den spårar mot den andra och vilken vinkel den har mot den andra. Genom att skjuta lagerblocket längs med plattjärnet (höger - vänster i bild) så spänner man remmen.
Bild

Här ska halmen glida ner åt höger. Den främsta och den bortersta klon i bild packar halmen åt höger. Nålen som knyter negen är i mitten. Armen längst till vänster är utlösningsmekaniken till knytarverk och utmatning. Bakom kameran finns ett klappeverk som ska klappa halmen så negen blir slät i botten.
Bild

Vad är då detta? Jo, det är årets neg-dummy. En bit PEM-slang fick agera halm-simulant när jag skulle få knytarverket att fungera. Detta är den första korrekta knuten jag fick fram! :hurra: Iofs så fick jag rotera knytarverket mycket försiktigt en liten bit, peta på knuten med en skruvmejsel, rotera lite till, peta lite mer osv för att få knuten att släppa gåsnäbben, men ändå... :vissla:
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Mattias_E

#48 » 22:23:38, 19-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

:klia:



:mrgreen:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Stridis2 (trådstartaren)

#49 » 09:44:01, 28-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har tyvärr inte haft tid eller ork att uppdatera här om våra skördeexperiment. Men bättre sent än aldrig... :mrgreen:
När väl det mekaniska gick runt så var det dags för dukarna. Dessa brukar vara ett bekymmer när det gäller självbindare. De slits, och om föregående användare inte hängde upp dessa på tork så ruttnar dukarna, järnet i spännena rostar och läderremmarna blir stenhårda. Man spänner alltså ihop de flesta dukar med ett antal läderremmar i stil med tjocka livremmar där spännet sitter fast i ena änden av duken och en remstump med en radda hål i sitter i andra.
"Alla" gamla självbindare har tre olika dukar, i olika längd och bredd.
Min far hade nog 15 - 20 dukar liggande i olika storlekar och kvalitéer. De flesta gick från dåliga till kass! :vissla:
Men efter att ha lagt pussel, och lirkat på och av några stycken, så hade jag faktiskt hittat tre användbara. Ja, de två lyftdukarna var näst intill oanvända även om de var hårda och hade rostiga beslag. Jag borde givetvis smort in remmarna med läderolja långt innan jag skulle monterat dem, men den där tiden räcker ju aldrig till...
Övre duken var i kortaste laget. Monterade den i yttersta hålet, men den var liiiite för slapp. Spänner in remmarna ett hål, men ena remmen strular. Tar med en polygrip i änden och drar vad jag kan, lirkar för att få remmen att glida mot det rostiga järnet. Då smäller remmen av så jag ger mig själv en käftsmäll med båda händer och tången så jag höll på att gå i golvet! :uupps: Tur att tänderna höll i alla fall. Lite blå och fläskläpp kan man leva med. :mrgreen:
Ja, ja, alla dukar monterade och mekaniken går runt, då måste man prova med något. Eftersom självbindaren går bakom och bredvid traktorn så måste man köra yttersta varvet i rågen medan man hugger det innanför. Då blir den rågen förstörd. Detta tyckte min far, som är 93 år, var synd, så han gav sig ut med lie för att hugga och knyta för hand runt hela stycket. :uupps:
Jag gick ut och samlade upp lite av skräpet han renat ur för att provköra maskinen. Handvevade inne i verkstaden, utan kniv (denna går inte att montera innan man tagit bort transporthjulen) och spred ut skräpet på första duken. Inte blev det vackert, men det blev en nek! :hurra:

Bild

Bild

Nästa projekt var att dra ut maskinen, ta bort transporthjul och sänka ner den på skördehjulen, koppla på dragbom samt koppla ihop maskineriet med 35:an, montera kniv och "vevstaken" till denna (man måste ta bort vevstagen vid transport) samt att få kraftöverföringsaxeln att fungera. Här stötte jag på projektets största problem, och det på en punkt jag aldrig hade trott. Jag kunde inte sänka det vänstra lilla hjulet man använder när man hugger. Hissmekaniken gick lätt men det kärvade ordentligt i glidskenan. Kunde inte hitta något egentligt fel eller skador. :klia:
Tid att plocka ner för närmare undersökning fanns inte så jag fick veva ner så långt det gick och sätta i spänn. Med slägghammare och grov axel slå ner vad glappet i mekaniken tillät, veva ett kvart varv till osv. Tog ett bra tag, men ner kom eländet.
Nu var det klart så man kunde köra och börja provhugga, men det tar vi nästa gång...
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

texas5020

#50 » 10:02:57, 28-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Detta tyckte min far, som är 93 år, var synd, så han gav sig ut med lie för att hugga och knyta för hand runt hela stycket. :uupps:


Far din är en krutgubbe som vet hur en slipsten ska dras !!! :buga: :thummar: :shake_hands: :shake_hands:

5 personer gillar det här inlägget.
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

Stridis2 (trådstartaren)

#51 » 09:03:51, 14-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sent skall syndaren vakna, men här kommer en uppdatering till.

Nu var utomhus och kopplad till traktorn. Fredag eftermiddag, men man vill ju ändå prova. Ville inte koppla om till transportläge utan drog den i skördeläge, på stålhjulen, dit vi skulle börja. Kan säga att jag vare sig körde fort eller att det var roligt. Men jag kom igenom stättor i stenmurarna utan att riva något, och fastnade inte i något annat heller... :mrgreen:
Jag började att köra i ettan låg. Var rädd att något av de gamla prylarna skulle gå itu. Första kärven blev knuten. Såg nästan ut som en boll, men det berodde till stor del på allt ogräs i botten. Då ringde ett par bekanta som blev eld och lågor och ville komma upp och titta på hela härligheten direkt. Innan de kom hann vi köra sex neker, men sedan hoppade drivremmen av, den som ligger i en åtta. Hur jag än försöker lägga denna, och hur hårt jag än spänner den, så funkar det inte. Visst remmen var gammal och dålig, men tråkigt ändå. Lite snopna när våra bekanta dyker upp och bara får se det stillastående ekipaget. Troligen hopplöst att hitta ny rem på helgen. Men en av dem säger att han har en massa remmar hemma, tar den gamla med sig och åker för att leta.
Remmen har ju bara hand om kraften från traktorns kraftuttag in till maskinens gamla mekanik. Jag tänkte att har tre hästar kunnat dra maskinen och driva den med markdrift borde väl traktorn också klara detta. Vi prövade, men eftersom jag inte vågade köra så fort så gick det inte alls. Ska jag vara ärlig tror jag inte maskinen hade klarat den nödvändiga hastigheten längre. Vi prövade högre hastighet lite senare, och i ett läge hamnade vi i att knytarverket inte slutade knyta. Blev hemskt små neker... :mrgreen:
Våra bekanta kom tillbaks med två olika, men nya, remmar. Den ena passade, och efter att ha experimenterat med vilket håll den skulle vara snodd (mycket viktigt), remspänning, remskivornas läge (skrev tidigare om hur man kunde flytta ena remskivan pga den mycket oprecisa fastsättningen) och riktat remskivan fick vi det till att fungera. :hurra:

Jag kör och min bror åker bakpå för att experimentera hur man skulle ha maskinen inställd.
Efter ett tag har vi lärt oss principerna. Man får inte svänga alltför skarpt pga främre knuten i kraftöverföringsaxeln ta all svängning och börjar knacka mycket illa. Vi fick upp hastigheten till trean låg med kanske 1/3 gas. Mer gas gjorde att knytarverket inte stannade.

Det tog någon dag, men all halmen blev skördad. Men det är väl inte någon som vill se något av detta, eller??? :mrgreen:

Bild

Bild

Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Kotten

#52 » 10:15:12, 15-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken otroligt välutvecklad mekanik i de där maskinerna! :grin: Aldrig sett en i arbete innan, helt underbart att få se video på det :thumme: Riktigt bra jobbat, kulturgärning!
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Stridis2 (trådstartaren)

#53 » 20:04:42, 16-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för de orden, Kotten. Alltid kul när någon uppskattar vad man gör. :shake_hands:

Jo, det är en imponerande maskin. Den som kom på första versionen måste varit både mycket klurig och en riktig visionär.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

uppland2

#54 » 20:31:57, 16-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Charles Baxter Withington, en juvelerare i Wisconsin, enligt Wikipedia. Användbar på riktigt blev den först när William Deering, som hade $40000 att investera efter lyckade bomullsaffärer, utvecklade Charles and William Marsh avläggare och lyckades använda snöre med John Applebys knytare i stället för järntråd. Som vi noterade häromdagen i en annan tråd förbättrade Claas knytaren att hantera snören av varierande tjocklek varefter det slog här i Europa också. Konkurrensen med McCormick var så hård att ett samgående inklusive tre andra i branschen till International Harverster kom till stånd, men det är en annan historia (som delvis slutar i Mahindra).

4 personer gillar det här inlägget.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

igelkottar

#55 » 09:38:34, 17-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag minns det så var vindans centrum över kniven eller däromkring för att knuffa säden på mattan, samt att man körde
på sådan hastighet att säden låg rakt bakåt på mattan, då blev det fina ekrer. Men det var ett pyssel innan varvtal inte översteg knytarens kapacitet. Mycket hängde även på (brist på namn) "när ekrern var klar-kläppen" så nålen gick upp.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Stridis2 (trådstartaren)

#56 » 09:50:42, 17-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj, där var många bra tips. Tackar och bockar. Nu dröjer det nästan ett år till nästa skörd. Förhoppningsvis ska vi ha bättre skördeutrustning då, men om det blir samma bindare ska jag försöka komma ihåg dessa.

(Telefonens autokorrekt ville ändra "bindare" till "bondage"...)
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se